Ungaria va crește la 50% controversata taxă pe publicitate, care vizează grupul german RTL

Publicat: 13 11. 2014, 14:00

„Taxa pentru societățile care realizează venituri de peste 20 de miliarde de forinți (65 de milioane de euro) din publicitate va crește de la 40% la 50%, începând din ianuarie 2015”, a anunțat, miercuri, Ministerul ungar al Economiei.

Creșterea acestei taxe de către Guvernul condus de premierul conservator Viktor Orban vizează doar RTL Group, cel mai important grup european de media, care este prezent și pe piața din Ungaria.

RTL Group este singura companie de media din Ungaria care atinge acest prag financiar, de 65 de milioane de euro.

RTL Group a anunțat, în luna octombrie, că a depus o plângere oficială la Comisia Europeană împotriva controversatei taxe pe veniturile anuale din publicitate ale companiilor de media care a fost adoptată în această vară de guvernul maghiar, după cum relata broadbandtvnews.com.

Informația apărută în cotidianul maghiar Nepszabadsag a fost confirmată de responsabilul de comunicare al RTL Group, Andreas Meier, într-o declarație pentru AFP.

„Această plângere se bazează pe numeroase elemente, inclusiv pierderile în privința asigurării pluralismului media”, a spus atunci Andreas Meier.

Pentru RTL Group, o filială a grupului german de media Bertelsmann și care operează pe piața audiovizualului maghiar televiziunea RTL Klub, această taxă este „punitivă și discriminatorie”, întrucât ea afectează într-o manieră discreționară această companie, comparativ cu alte televiziuni locale din Ungaria.

În replică, reprezentanții autorităților ungare au declarat, în octombrie, că sunt „pregătiți” să apere această taxă, la fel cum au făcut cu taxele din alte domenii, precum cel bancar, care au fost de asemenea aplicate după venirea la putere a premierului conservator Viktor Orban, în 2010.

„Nu este pentru prima dată când anumiți agenți economici încearcă să exercite presiune asupra guvernului”, a declarat purtătorul de cuvânt al Executivului maghiar, Eva Kurucz, într-un comunicat de presă.

Ea a mai spus că fiecare trebuie să-și achite obligațiile care îi revin. „Câteva sute de companii vor plăti taxa, nu doar RTL”, a mai spus Eva Kurucz.

Pe de altă parte, Comisia Europeană a denunțat la sfârșitul lunii iulie această taxă, prin vocea comisarului european pentru agenda digitală Neelie Kroes. Potrivit acesteia, legea care a impus această taxă are „un scop contrar valorilor europene”, relatează AFP.

Parlamentul maghiar a adoptat, în luna iunie, controversata taxă pe veniturile anuale din publicitate ale companiilor de media, care a stârnit, înainte de a fi adoptată, protestul a peste 60 de televiziuni, radiouri, publicații și site-uri de presă din Ungaria.

Taxa ar urma să fie plătită de furnizorii de servicii media indiferent dacă ei operează ca o singură entitate sau ca un grup de companii asociate.

Odată cu introducerea acestei taxe, se estimează că RTL va trebui să plătească o sumă de 12 milioane de lire sterline (14,7 milioane de euro), de nouă ori profitul său din 2013.

Pe de altă parte, reprezentanții televiziunii RTL Klub, care face parte din compania RTL Group, au spus că taxa pe veniturile din publicitate reprezintă o tentativă brutală a guvernului maghiar de a neutraliza cea mai mare companie de media din Ungaria, care „și-a dovedit independența față de partide și față de guvernare în ultimii 17 ani”.