Uniunea Europeană va propune impozitarea carburanților utilizați în aviație
Comisia Europeană a elaborat un plan referitor la stabilirea unei taxe minime la nivel european pentru combustibilii de aviație poluanți, pentru reducerea mai rapidă a emisiilor poluante.
Astfel, Comisia lucrează la o revizuire a impozitării energiei la nivelul Uniunii Europene, potrivit Agerpres, care citează Reuters.
Propunerea face parte dintr-un pachet de măsuri legislative care ar urma să fie anunțat pe 14 iulie, cu scopul îndeplinirii obiectivului de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelul din 1990.
Sursa citată menționează că noua țintă este una mai ambițioasă decât precedentele și va fi necesar ca emisiile să scadă mai rapid în toate sectoarele, de la agricultură până la industria grea, pentru atingerea acesteia.
Propunerea Comisiei Europene vizează și aviația, deoarece în acest domeniu nu se aplică taxe la nivel european pentru combustibili.
Documentul consultat de jurnaliștii Reuters arată că exceptarea combustibilului pentru aviație de la taxare „nu este în concordanță cu actualele politici și schimbări climatice”, iar reglementările fiscale ale Uniunii promovează combustibilii fosili față de sursele de energie verde. Astfel, documentul propune modificarea legislației pentru sprijinirea atingerii obiectivelor UE în materie de climă.
Cum ar urma să fie impozitat combustibilul pentru aviație?
Propunerea prevede introducerea unui nivel minim de impozitare la nivel european pentru carburanții pentru aeronave. Astfel, din 2023, taxa minimă va crește treptat, timp de zece ani, însă proiectul nu prevede un nivel exact al acestei taxe.
Pentru combustibilii sustenabili, cum ar fi hidrogen pe bază de surse regenerabile de energie şi biocombustibilii avansaţi, nu se va aplica taxa minimă de impozitare pe o perioadă de zece ani.
Scopul propunerii îl reprezintă încurajarea companiilor aeriene să treacă la combustibilii sustenabili, cum ar fi e-kerosen, pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Dar costurile folosirii combustibililor sustenabili sunt ridicate şi în prezent reprezintă mai puţin de 1% din consumul de carburanţi pentru aeronave din Europa.