Prima pagină » Economic » Unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din istoria omenirii. Canalul care va lega oceanul Atlantic de oceanul Pacific

Unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din istoria omenirii. Canalul care va lega oceanul Atlantic de oceanul Pacific

O comisie formată din reprezentanți ai guvernului din Nicaragua, oameni de afaceri și academicieni a aprobat ruta unui canal navigabil care ar trebui să lege, după investiții de 40 de miliarde de dolari, oceanele Atlantic și Pacific, concurând astfel canalul Panama, potrivit Reuters.

Traseul canalului, cu o lungime de 172 mile (278 kilometri), între vărsarea râului Brito în Pacific și cea a râului Punto Gorda în Marea Caraibilor, a fost propus de directorii HK Nicaragua Canal Development Investment (HKND), cu sediul în Hong Kong.

Grupul HKND, responsabil de proiect, este condus de avocatul chinez Wang Jing, șef și al compania Xinwei Telecom Enterprise Group.

Canalul ar traversa lacul Nicaragua, cel mai mare din America Centrală, și va avea o lățime variind între 230 și 520 de metri, în timp ce adâncimea va fi de 27,6 metri, a afirmat Dong Yunsong, unul dintre inginerii HKND.

Sursă: RT

Ruta avizată de comisie ar putea fi modifcată în urma studiilor privind impactul social și cel asupra mediului, dar acestea ar trebui să se încheie pe parcursul acestui an, astfel încât să permită începerea lucrărilor în decembrie, a declarat Telemaco Talavera, unul dintre membrii comisiei.

Opozanții proiectului sunt îngrijorați de impactul canalului asupra lacului Nicaragua, o importantă sursă de apă dulce a țării, precum și de efectul asupra comunităților sărace.

Proiectul prevede finalizarea lucrăririlor în 2019 și darea în folosință în 2020, a spus Talavera.

Canalul plănuit de Nicaragua ar fi de pest trei ori mai lung decât Canalul Panama, de 48 de mile (77 de kilometri).

Canalul costă de patru ori cât PIB-ul statului sud-american

Legislativul din Nicaragua a aprobat începerea proiectului în urmă cu un an, votul fiind dat în mai puțin de o săptămână.

Fără a se cunoaște traseul sau impactul asupra economiei din Nicaragua, președintele Daniel Ortega și coaliția aflată la putere au dat asigurări că proiectul va rezolva problema locurilor de muncă și va dubla creșterea economică a statului.

„E o revoluție socială și economică”, a spus președintele, însă experții sunt sceptici cu privire la necesitatea unui nou canal care ar concura cu cel din Panama, tranzitat de peste 14.000 de vase în 2012.

Criticile sunt legate în special de viabilitatea economică a noului canal, în contextul în care evoluția transportului maritim mondial de marfă este incertă. Pe de altă parte, activiștii susțin că megainvestiția ar putea distruge ecosistemul tropical nicaraguan, precum și resursele de apă potabilă de care depinde statul.

Canalul din Nicaragua ar urma să fie de patru ori mai lung decât cel din Panama

Ideea unui canal navigal în Nicaragua a apărut încă din 1825 și a fost reluată și în anii trecuți.

În 2006 au fost vehiculate două rute pe care ar fi urmat să fie trasat canalul cu o lungime de aproape patru ori mai mare decât a celui din Panama. O variată luată în considerare ar fi prin dreptul râului San Juan, de la granița cu Costa Rica, însă lucrările de pe această parte ar putea fi blocate de o serie de tratate internaționale. Alternativa ar fi traversarea statului pe o suprafață de drenaj, de care depinde însă o mare parte din agricultura statului, precum și alimentarea cu apă potabilă.

Canalul navigabil ar urma să permită traversarea navelor de ultimă generație, așa-numitele „post-Panamax”, care sunt prea mari pentru a tranzita Canalul Panama.

În ciuda planului ambițios al autorităților din Nicaragua, experții avertizează că atragerea unor investitori interesați să finanțeze proiectul va fi dificilă.

„Chiar dacă vor primi cele 40 de miliarde de dolari, creșteri ale traficului (maritim de mărfuri n.r.) devin din ce în ce mai speculative”, este de părere Noel Maurer, profesor la Harvard Business School și autor al unei cărți despre Canalul Panama.

Cine sunt investitorii chinezi interesați să construiască noul canal navigabil

HK Nicaragua Canal Development Investment (HKND-Group), compania care a concesionat proiectul pentru 50 de ani, are sediul la Hong Kong. Din datele făcute publice HKND nu are experiență internațională în ceea ce privește proiectele de infrastructură, scrie publicația Time.

CEO-ul companiei, Wang Jing, este un magnat telecom din China. Compania sa de wireless, care a primit recent o concesiune de servicii complete de telecomunicații în Nicaragua, este dedicată „progresului civilației mondiale”, dar și obiectivului de „a deveni o legendă”, potrivit datelor de pe site-ul oficial.

Canalul Panama va fi extins

Compania care administrează Canalul Panama a demarat în urmă cu cinci ani un amplu program de extindere, astfel încât acesta să poată acomoda tranzitul unor nave de dimensiuni mai mari, respectiv „post-Panamax”, vase cu o capacitate dublă de depozitare.

Practic, se are în vedere, printre altele, construirea unei noi ecluze pentru majorarea capacității canalului. Aceasta este o construcție hidrotehnică specială care permite trecerea navelor dintr-o porțiune a căii navigabile cu apă mai ridicată în altă porțiune cu un nivel de apă mai scăzut și invers.

Această etapă a programului de modernizare se va încheia anul acesta, ceea ce înseamnă că începând din 2015, Canalul Panama ar urma să poată fi tranzitat și de vase „post-Panamax”.

În 2012, peste 14.500 de vase au traversat canalul central-american, în scădere cu 0,9% față de anul anterior. În ceea ce privește cantitatea de marfă transportată, aceasta s-a ridicat la circa 218,1 milioane de tone, cu 1,9% mai puțin decât în 2011, potrivit raportului financiar pe 2012 al administratorului.

Canalul asigură 10.000 de locuri de muncă, iar de la inaugurare și până în prezent a fost tranzitat de circa un milion de vase.

Citește și