Vânzările Apple în Iran cresc puternic, în pofida embargoului. O firmă locală chiar și-a luat denumirea Apple Iran

Publicat: 13 07. 2012, 17:35
Actualizat: 04 07. 2013, 08:22

În pofida sancțiunilor dure impuse de mai mulți ani Iranului din cauza programului nuclear, vânzările de produse Apple pe această piață sunt în creștere puternică, numai în capitala Teheran fiind active circa 100 de magazine care comercializează deschis produse ale gigantului IT american.

Noile iPad-uri, iPhone-uri, iPod-uri, laptopuri și PC-uri au în foarte multe cazuri prețuri doar ușor mai mari decât cele din Statele Unite și mai mici decât în Europa, potrivit CNBC.

„Afacerile au avut o creștere explozivă în ultimii trei ani”, a declarat Majid Tavassoli, proprietarul magazinului RadanMac din Teheran. Firma, care asigură și service, distribuie produse Apple încă din 1995, iar printre clienți s-au numărat banca centrală a Iranului, posturi ale televiziunii de stat și publicații locale.

Dezvoltarea afacerilor cu produse Apple în Iran subliniază limitele sancțiunilor economice impuse de SUA și alte țări. Sancțiunile ar trebui să descurajeze programul nuclear al Iranului, despre care oficialii de la Teheran afirmă că este pașnic, în timp ce țările occidentale suspectează că are obiective militare. Companiilor americane le este interzis să vândă bunuri sau servicii în Iran fără o autorizație specială.

În timp ce sancțiunile s-au concentrat asupra industriei petroliere și bancare din Iran, precum și asupra companiilor și persoanelor asociate cu programul nuclear, produsele de consum și echipamentele IT din SUA se află într-o cu totul altă situație. Chiar dacă sunt interzise, descurcăreții comercianți iranieni continuă să le importe folosind canale comerciale alternative din Orientul Mijlociu și chiar din regiuni mai îndepărtate.

În timp ce la un moment dat iPhone-urile și iPad-urile erau rare și foarte căutate în Iran, în prezent reprezintă ceva normal pentru cei care și le permit.

Unul dintre competitorii mai mici ai RadanMac se numește chiar Apple Iran, iar site-ul firmei este o copie aproape fidelă a celui al grupului american, cu mențiunea „Acest site nu este în niciun fel afialiat Apple Inc”.

Grupul american a încercat să închidă site-ul, potrivit unei surse apropiate situației.

„Suntem foarte mândri de site. Sunt cunoscut ca «tipul de la Apple» în rândul prietenilor și familiei”, a afirmat purtătorul de cuvânt al Apple Iran, Ali Afghah. Afghah este un admirator al mărcii americane, a scris un studiu în farsi despre istoria Apple, iar primul computer Apple l-a cumpărat în 2002.

„Era altfel atunci. Produsele aveau prețuri de circa două ori mai mari”, a spus el.

În pofida sancțiunilor, afacerile merg bine, întrucât iranienii iubesc tehnologia, a spus șeful RadanMac. Totuși, importul produselor Apple este dificil și riscant. Ca majoritatea comercianților de produse Apple din Iran, RadanMac ar prefera să se aprovizioneze de la distribuitorii grupului din Hong Kong, Singapore și Malaezia. Sancțiunile tot mai stricte asupra sectorului financiar fac însă problematice livrările directe, mai ales în cazul cantităților mari.

Pot fi folosite rute alternative, cu puncte de tranzit în Dubai sau Turcia, însă cresc și costurile. Vămile iraniene taxează, de asemenea: 4% pentru dispozitivele portabile și 60% pentru componente mai mari.

Chiar și așa, prețurile rămân competitive cu cele ale dealerilor Apple din afara Iranului. Un MacBook Pro cu cea mai simplă configurație costă în iulie circa 1.250 de dolari în Teheran, față de 1.200 pentru modelul ușor îmbunătățit la New York. Prețul este mult mai mic decât în multe din capitalele europene, potrivit CNBC. Cursul volatil al monedei iraniene față de dolar înseamnă, însă, că prețurile se pot schimba în fiecare zi.