De „La Bloc”, în America. Regizorul Răzvan Săvescu își lansează primul lungmetraj: „Este un film despre visul american, despre fiecare dintre noi”
Nu doar experiența de regizor l-a ajutat însă pe Răzvan Săvescu să ducă la bun sfârșit proiectul „America, venim!”. Scenariul filmului, ce conturează peripețiile prin care cinci actori din provincie trec odată ce acceptă să plece într-un turneu în SUA, este și el o oglindă a muncii făcute imediat după absolvirea UNATC. De data aceasta însă, ca actor.
„O mare parte din scenariu și din poveștile acestui film sunt de prin lume adunate, de la actori , de la mine. Sunt povești trăite, pe care am încercat să le pun într-o formă coerentă în acest film”, a explicat Răzvan Săvescu într-un interviu acordat gândul.
„Ca actor – pentru că am studiat actoria la UNATC, am fost angajat al Teatrelor Național și Bulandra -, am trăit un fel de perioadă de aur. La Teatrul Național, odată cu venirea lui Andrei Șerban, am avut șansa să merg în turnee vreo trei ani. Apoi, am fost cinci ani angajat la Teatrului Bulandra și din nou am călătorit. Ei bine, din aceste turnee am adunat foarte multe povești, unele mai amuzante sau inedite ca altele”, a adăugat el.
Recunoaște acum că „visul american” era la vremea respectivă destul de viu în mintea lui și a colegilor, așa cum, de fapt, este și azi pentru mulți dintre artiștii tineri: „Avem actori care în continuare își doresc să plece și speră să ajungă la Hollywod, să-și schimbe destinul. Speram și eu, în sinea mea, că poate, la un moment dat, mă vede și pe mine cineva și mi se schimbă viața. E comic ce speram”, mărturisește regizorul.
Dar acesta este și punctul de pornire al acestui film: cinci actori de la Teatrul din Târgoviște primesc într-o zi propunerea de pleca în America, pentru a susține un spectacol. Entuziasmați de șansa ce li se oferă, aceștia traversează Oceanul împreună cu directorul teatrului. Fiindcă lucrurile nu merg conform planului, artiștii decid ca, pentru câțiva bani în plus, să înceapă colaborarea cu un impresar român, stabilit în SUA de mai mulți ani, și care le promite un turneu extraordinar. Așa începe „aventura”!
FOTO: „America, venim!”
„Cunoscând foarte bine această lume, trăind printre ei și fiind și eu produsul acestei lumi, mi-am dorit să arăt ce înseamnă visul american, dorința acestor actori și speranța lor inițială că, dacă merg într-un turneu, chiar vor rupe pisica în două„, e explicat Răzvan Săvescu.
„Evident că lucrurile nu stau chiar așa cum și-au imaginat ei. E totuși de-a râsu”-plânsu”. De asta și ne-am dus în America, pentru că am vrut să juxtapun două lumi complet diferite. Să arăt ce înseamnă România în ziua de azi și ce este peste Ocean. Nu am vrut să fie o comedie declarată. Este un film în care se succed secvențe de comedie, dar care conturează, de fapt, și un dramatism al acestor personaje. Este o ironie asupra condiției lor, a condiției artistului din România. Poți să iei premiul UNITER și cinci ani la rând, iar destinul tot nu ți se schimbă. Asta am vrut să subliniez: latura dramatică și tristă a acestei lumi”, a completat regizorul.
Columbianul Raymond și autobuzul școlar din Bronx
Așadar, pentru ca totul să fie autentic, întreaga echipă a zburat în SUA, pentru zece zile de filmări. Dar, după cum au învățat și de la personajele din „America, venim!”, socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg. Așa se face că, peste Ocean, Răzvan Săvescu și Oana Ioachim, scenarist, s-au văzut nevoiți să facă mici modificări scenariului. Una dintre ele a presupus chiar introducerea unui nou personaj: un columbian pe nume Raymond.
„Actorii din film vor să plece în turneu cu un Van. Dar acolo ne-am dat seama că nu puteam să filmăm în Van, pentru că, drumurile fiind extrem de proaste în New York, ne zgâlțâiam prea tare. Așa mi-a venit ideea: să luăm un autobuz școlar”, a povestit Săvescu.
„Problema era că, fiind vară, școlile erau închise, deci nu puteam oficial să închiriem un school bus (autobuz școlar, n. red). Bine, m-am întrebat, dar astea nu se strică? Ba da. Și unde merg ele când se strică, nu există un atelier mecanic? Ba da. Așa am ajuns în Bronx, noaptea, eu și Tudor Giurgiu, care este producătorul filmului și care este la fel de nebun ca mine. Acolo ne-am întâlnit cu italian care ne-a întrebat voi ce vreți? I-am explicat despre ce este vorba, iar el a zis ok, dar cine îl conduce? În scenariul inițial, impresarul era și șoferul, dar ni s-a atras atenția că el nu are permis să conducă autobuzul în America. Păi vă dau eu un columbian al meu, Raymond, ne-a spus italianul. În noaptea aceea, Oana Ioachim a rescris secvența, ca să-l poată introduce la un moment dat și pe Raymond, iar apoi să-l scoată”, și-a amintit el amuzat.
Un polițist american, dar și un cerșetor, apar și ei în film grație unor întâmplări neprevăzute.
FOTO: „America, venim!”
„Ne aflam pe Fifth Avenue, voiam să filmăm la McDonald”s, fără aprobări… Și nu știam cum să facem, pentru că era acolo un polițist care ne tot spunea să plecăm, că nu avem voie. Până la urmă i-am zis decât să ne alungi, nu mai bine vrei să apari în film?. Și a vrut, așa că noi ne-am făcut treaba, iar polițistul apare și el în film”, a explicat regizorul. „Există o secvență și cu un cerșetor care e real, l-am găsit noaptea, pe Broadway. Noi pregătisem actor pentru asta, dar mi-am dat seama că nu era credibil. Întâmplător, am găsit un cerșetor care dormea acolo și care a jucat în film, într-o scenă cu Mihai Călin”, a adăugat el.
Așadar, în America te simți ca Alice în Țara Minunilor, mai spune Răzvan Săvescu. Ca regizor nu trebuie să fii preocupat că vei avea avea, spre exemplu, probleme cu figurația.
„Când filmezi în România, pe străzi, publicul e curios și intră în cadru, se uită în cameră, întreabă despre ce-i vorba și întrerupe filmarea. Acolo nu am avut această problemă. Scriam pe un carton că filmăm și toată lumea trecea liniștită, nu se uita, se purtau cu toții foarte firesc”, povestește Săvescu. „Într-o noapte, filmam în Times Square, iar în jurul nostru cred că se adunaseră vreo 200 de persoane. La un moment dat am simțit pe cineva în spatele meu, bătându-mă pe umăr. Era un bărbat de culoare, îmbrăcat în Batman. Mă întreabă Ce faceți aici? – Filmăm, i-am spus. – Și nu pot să apar și eu? Era ca în Alice in Wonderland acolo. Americanii sunt extraordinar de deschiși comparativ cu noi, românii, și poate chiar și cu Europa”, mai crede regizorul.
„Dragul meu viitor regizor, 70% din succesul unui produs este distribuția!”
Iar acesta nu poate fi decât un atu, mai ales pentru artiști. Asta a învățat Răzvan Săvescu de-a lungul anilor în care a lucrat deopotrivă în teatru și televiziune.
„Deseori le țin teoria aceasta regizorilor și actorilor. Avem o mentalitate îngustă, provincială, în România: Vai, imaginea mea… Nu vreau să apar în nu știu ce reclamă, nu vreau să joc pentru nu știu cine. Eu cred că dacă te-ai făcut actor, trebuie să-ți exersezi meseria: azi faci un interviu, mâine un spectacol de teatru, răspoimâine prezinți un show”, afirmă acesta. „Urăsc mentalitatea românului că e sub demnitatea lui să facă un lucru. De artiști sunt sătul. 80% așa sunt. Le-am sugerat să ia avionul și să meargă la New York și să vadă că acolo lucrurile sunt total opuse: oamenii vor să facă de toate, nu vrea nimeni să stea. Noi suntem o provincie”, a adăugat el.
Spune că lucrurile au mers strună cu echipa de actori cu care a lucrat pentru „America, venim!”. Castingul fusese schițat încă dinainte ca scenariul să fie finalizat, mai ales că Răzvan Săvescu îi cunoștea deja foarte bine pe cei care altădată i-au fost colegi.
„Am lucrat cu ei de-a lungul timpului și ca regizor și ca actor. Suntem prieteni de ani de zile, am jucat împreună. Suntem ca frații! Eu și Mihai Călin ne știm de 30 de ani. Lucrul acesta a fost esențial în a face distribuția, pentru că energia și chimia dintre persoanje provin și din trecutul pe care noi îl avem, fiindcă suntem o familie”, a explicat el.
FOTO: „America, venim!”
„În momentul în care m-am apucat de scris, cumva am scris pentru ei. Știam. De la Liviu Ciulei am învățat un lucru foarte important legat de asta: eram student la regie și actor la Bulandra, iar o perioadă am făcut asistență de regie la Liviu Ciulei, care la vremea respectivă lucra la Hamlet. Într-o seară, m-a chemat și mi-a zis: dragul meu viitor regizor, ține cont: 70% din succesul unui produs este distribuția! Mi-a rămas foarte bine întipărit în minte aceste cuvinte și am ținut tot timpul cont de ele”, a mărturisit Săvescu.
La fel de familială a fost și actrița croată Mira Furlan, stabilită în Los Angeles, pe care Tudor Giurgiu a convins-o să se alăture acestei producții. S-a purtat cald cu întreaga echipa, ba nu a ezitat chiar nici să le prepare cafeaua.
„Am discutat cu Tudor și ne-am dat seama că n-ar fi bine să luăm o actriță americană, pentru că ea nu ar fi înțeles despre ce era vorba. Am găsit-o însă pe Mira, care a fost foarte încântată, și care, provenind din Est, din Balcani, a știut foarte bine ce înseamnă totul, pentru că așa a fost și viața ei, a trăit și ea asta. A fost o întâlnire oportună! A fost foarte deschisă, e un om extraordinar”, a povestit regizorul.
FOTO: „America, venim!”
În România, lucrurile au fost „de zece ori mai ușoare”, își amintește el. Așadar, în total, în 20 de zile filmările de aici și de peste Ocean s-au încheiat. Un timp record pentru un lungmetraj, spune regizorul. Nu are însă emoții pentru premieră. Altul este momentul care îl ține ca pe jar: „Singurele emoții le am după două luni, deci opt weekenduri în cinematograf, când trebuie să trag linie și să văd dacă am spectatori. Atunci aflu dacă publicul a venit și dacă a fost mulțumit. Mi-aș dori să stau două luni în cinema”.
Un lucru este cert totuși pentru Răzvan Săvescu: „Cred în continuare că fără experiența mea de 12 ani de zile în televiziune, nu aș fi reușit să fac acest film în condițiile acesta, într-un timp atât de scurt.. Dacă nu aveam în spate o imensă experiență de eficientizare, tot acest know how. În televiziune am avut o școală adevărat în ceea ce înseamnă a fi și comercial și bun, și a înțelege că nu trebuie să faci lucruri la care să râdă doar bunica ta sau mama și sora. Nu am vrut asta niciodată! Fericirea mea, ca regizor, ar fi să am într-o sală și un gunoier, și un țăran și un intelectual și să râdă toți. Nu aș diferenția prin umor clasele sociale.”
Filmul „America, venim!” este lungmetrajul de debut al regizorului Răzvan Săvescu, cunoscut publicului ca realizator al serialelor „La Bloc”, „La servici”, „Gașca”, „Nimeni nu-i perfect”, „Clanul Popeștilor” sau al filmului de televiziune „O zi președinte”. Scenariul este semnat de Răzvan Săvescu și Oana Ioachim, producția fiind realizată de Tudor Giurgiu și Bogdan Crăciun (Libra Film).
Director de imagine este Liviu Mărghidan, cel care a realizat imaginea filmelor „California Dreamin”” (r: Cristian Nemescu) sau „Portretul luptătorului la tinerețe” (r: Constantin Popescu), iar costumele și scenografia sunt semnate de Mălina Ionescu. Din distribuție fac parte actorii Mihai Călin, Adrian Văncică, Gheorghe Ifrim, Ion Sapdaru, Tania Popa, Ioana Blaj, Alexandru Bindea și Oana Ioachim.
Filmările au avut loc în România și în Statele Unite ale Americii. Producția a fost realizată cu sprijinul financiar al Centrului Național al Cinematografiei.