EXCLUSIV. Andrei Voicu, elevul cu nota 2 la purtare, dar 9,03 la BAC: „Nu am fost primit la pregătiri particulare de teama conducerii liceului! Vreau să devin profesor, să schimb sistemul de învățământ!”
Andrei Voicu, elevul de la Colegiul Național „B.P. Hasdeu” care a primit nota 2 la purtare pentru că a ironizat-o pe profesoara de Desen, explică pentru GÂNDUL.RO modul în care această experiență i-a afectat cei trei ani petrecuți la liceu, precum și piedicile pe care le-a întâmpinat, nu neapărat din cauza gestului său, ci mai degrabă din cauza conducerii liceului și a atitudinii pe care directorii au avut-o față de el.
Cine este Andrei Voicu?
Andrei Voicu este elevul din Buzău care a avut curajul să își exercite dreptul la libertatea de exprimare și care a fost pedepsit din cauza acestui lucru cu nota 2 la purtare – a „ironizat-o” pe profesoara de Desen (care preda la clasa în care era înscris) pe rețelele de socializare. Tânărul a făcut referire la trecutul din industria muzicală al profesoarei, pe vremea când aceasta făcea parte din trupa Kronos și cânta versuri de tipul: „Stau şi aştept şi tot mă gândesc / Cum să fac să mă lipesc de un băiat. / Stau şi aştept să mă lipesc de un băiat / M-aş duce cu el la un hotel, dar ce păcat că n-are în portofel… Am patru stele aici, pe fruntea mea, / Și-n altă parte altă stea”.
Și în prezent, când situația școlară ar trebui să îi fie încheiată definitiv, acesta se lovește de un sistem de învățământ care parcă mai degrabă îi pune piedici elevului în parcursul educațional în loc să îl sprijine. La aproape doi ani de la „sentința” dată de conducerea liceului, Andrei încă își așteaptă verdictul. La momentul respectiv, în clasa a X-a, familia acestuia l-a sprijinit și a dat în judecată prestigiosul colegiu buzoian iar, inițial, instanța i-a dat câștig de cauză elevului, însă Curtea de Apel Ploiești s-a pronunțat în favoarea liceului pe o anumită cauză.
Totuși, până la acest moment, decizia nu a fost comunicată niciuneia dintre părți și, chiar dacă în teorie recursul făcut de colegiu a fost câștigat, practic soarta lui Andrei trebuie „notată” din nou de conducerea liceului. Acest lucru se întâmplă în condițiile în care înscrierile la facultăți urmează să înceapă, iar nota la purtare îi poate afecta admiterea din două puncte de vedere: al notei propriu-zise, dar și al situației școlare practic neîncheiate sau în „stand by”.
„Nu am fost primit la pregătiri particulare de teama conducerii liceului”
Încă din primul semestru al clasei a X-a, când a primit „minunata” notă, opțiunile lui Andrei au început să se reducă. Dacă ar fi vrut să se transfere la alt liceu, ce conducere l-ar fi acceptat cu o asemenea notă? Astfel, a fost „obligat” să își petreceacă anii de liceu la Colegiul Național „B.P. Hasdeu” și să învețe singur pentru examenul de Bacalaureat întrucât „nu am fost primit la pregătiri particulare de teama conducerii liceului”. Însă Andrei Voicu a dat dovadă că „derbedeul” poate și pe propriile puteri: tânărul absolvent a obţinut 9,55 la Istorie, 8,75 la Psihologie şi 8 la Limba şi literatura română, ulterior, 8,80, în urma contestației, reușind astfel să aibă o medie de 9,03.
„Dacă simțiți că sunteți neîndreptățiți, alegeți să spuneți tare și civilizat ceea ce credeți că este adevărat”, este îndemnul lui Andrei pentru cei care încă se află în băncile școlii românești.
GÂNDUL.RO: Cum te simți acum, după terminarea celor 3 ani la Colegiul Național „B.H. Hasdeu” Buzău?
Andrei Voicu: A fost o perioadă foarte tumultoasă a vieții mele, dar mă bucur că în final totul a revenit la normal. A fost nevoie să lupt pentru ceea ce mi-am dorit, să ajung la facultatea dorită și să ignor toate intrigile și provocările celor din liceu. Mă bucur că acum totul s-a terminat.
„La Colegiul Național «B.P. Hasdeu» contează mai mult cât ești de obedient decât spiritul tău creativ și critic”, punctează Andrei.
Ai schimba ceva din perioada petrecută la acest liceu?
Andrei Voicu: Când am ales să vin la acest liceu, am crezut că o să am parte de o educație înaltă, știind că este, incontestabil, unul dintre liceele cu rezultate foarte bune în ceea ce privește bacalaureatul, olimpiadele sau diversele concursuri. Când m-am transferat în Colegiul Național „B.P. Hasdeu”, am observat un sistem cu lacune, unde elevii sunt învățați să memoreze și nu să gândească, unde tiparele în rezolvarea exercițiilor contează mai mult decât ceea ce știi, unde contează mai mult cât ești de obedient decât spiritul tău creativ și critic.
Cum ți se pare că este tratată libertatea de exprimare la acest colegiu și, în general, în sistemul de învățământ din România?
Andrei Voicu: Făcând parte dintr-o țară ex-comunistă consider că libertatea de exprimare este privită cu câteva ceasuri înapoi spre deosebire de vestul Europei, lucru ce iese în evidență și în cadrul acestei instituții, cât și în întregul sistem de învățământ din România. Discrepanța comunism-democrație este cel mai ușor observabilă în Germania, unde există o diferență majoră între cele două foste state, care acum formează unul. În România încă este vie mentalitatea care aprobă cenzura, involuntar, ceea ce s-a observat atât în cazul meu, cât și în numeroase alte cazuri. Părerea unui elev nu este la fel de importantă ca cea a unui adult și alte exemple de genul sunt întâlnite la ordinea zilei în învățământul din România. Cu siguranță, cazul meu a fost unul foarte drastic, unde conducerea liceului, în special domnul Ionel Banu, a trăit în iluzia că dreptatea există doar de partea sa.
„Unii profesori m-au provocat constant sperând să îmi scadă nota la purtare din nou, fapte pe care le consider imature”, povestește Andrei despre perioada tumultoasă din liceu.
Ce îi sfătuiești pe cei care s-ar putea confrunta cu o situație asemănătoare cu cea prin care ai trecut?
Andrei Voicu: Situația prin care o să treceți nu o să fie una ușoară. Dacă simțiți că sunteți neîndreptățiți, alegeți să spuneți tare și civilizat ceea ce credeți că este adevărat. Comunicarea reprezintă cheia profesor-elev, care, dacă se realizează în bune condiții, poate forma adevărate personalități. Mentalitatea de tipul „profesorul are întotdeauna dreptate” sau „eu nu spun nimic pentru că îmi pune notă mică” trebuie să dispară. Trebuie să progresăm din punct de vedere educațional, lucru reliefat și de rezultatele din ultimii ani, mă refer strict la procentajul de promovare al bacalaureatului sau numărul de oameni care au abandonat cursurile. Educația reprezintă piatra de temelie a unei societăți.
Cum ți-a afectat întreaga situație anii de liceu, atât în relația cu ceilalți colegi, cât și cu profesorii? Dar performanța școlară?
Andrei Voicu: Inițial, am pornit cu gândul să mă duc la Academia de Poliție, plan care a dispărut o dată cu nota aceea la purtare. Sunt de părere însă că acesta a fost un mod de a-mi arată că ceea ce vreau în viață este altceva. Mi-am descoperit vocația de a fi profesor, de a corecta, pe cât pot, situația din învățământul românesc. Anii de liceu puteau fi mult mai frumoși, dar presiunea constantă exercitată asupra mea și asupra profesorilor care m-au susținut a fost un factor de stres major, deci nu pot să spun că anii de liceu au fost cea mai frumoasă perioadă din viața mea. Relația cu colegii a rămas la fel, am fost un colectiv unit, ceea ce m-a ajutat de-a lungul acestei perioade. Unii profesori, de asemenea, mi-au fost alături, alții m-au provocat constant sperând să îmi scadă nota la purtare din nou, fapte pe care le consider imature. Performanța școlară a fost afectată prin simplul fapt că nu am fost primit la pregătiri particulare de teama conducerii liceului, ceea ce nu a contat într-o mare măsură, pentru că am reușit să mă mobilizez singur și să obțin rezultatele dorite.
Crezi că nota 2 la purtare îți va afecta parcursul educațional în sistemul universitar?
Andrei Voicu: Sunt de părere că nu, dar nu este un lucru cert. Sper însă că, în urma procesului, acea notă se va transforma în nota pe care o meritam de fapt, și nu într-o notă acordată din cauza unor complexe de superioritate.
Felicitări pentru notele obținute la BAC. Ce planuri ai?
Andrei Voicu: Mulțumesc mult. În viitor, am că plan să urmez Facultatea de Psihologie, masterul în aceeași arie și să activez în sistemul de învățământ, să fiu profesor. Simt că trebuie să fie făcute unele schimbări și, vorba aceea, dacă dorești o schimbare, schimbarea trebuie să înceapă de la tine.
Mult succes, Andrei!