Garanțiile nerevendicate din SGR. Unde ajung cei 50 de bani pentru ambalajele cu garanție nereturnate?

Publicat: 24 10. 2024, 12:41

Sistemul de Garanție-Returnare este un proiect de economie circulară unic la nivel național, care a reușit în doar 10 luni să colecteze peste 2,5 miliarde de ambalaje SGR și să contribuie astfel considerabil la creșterea ratei naționale de reciclare. SGR înregistrează progrese semnificative de la o lună la alta, iar această evoluție, precum și întreaga funcționare a sistemului, sunt susținute de un mecanism financiar complex. Cătălina Marga, Directorul Financiar al RetuRO SGR, administratorul sistemului, detaliază în cadrul acestui interviu ce se întâmplă cu garanțiile ambalajelor nereturnate și care este fluxul financiar pentru acest mecanism.

Cătălina Marga, Directorul Financiar al RetuRO SGR: „Principalul obiectiv al Sistemului de Garanție-Returnare este de a asigura colectarea ambalajelor SGR, în linie cu țintele deja stabilite de legislație. De la o lună la alta, vedem o creștere a ratelor de returnare, respectiv o proporție din ce în ce mai mică a ambalajelor cu garanții care rămân nerevendicate”.

1. Care este traseul acestor garanții?

Sistemul de Garanție-Returnare are o structură complexă. În acest sistem participă atât producătorii, distribuitorii, cât și comercianții, respectiv consumatorii care returnează în cele din urmă ambalajele cu garanție pentru produsele incluse în sistem pe care le-au achiziționat.

Recuperarea de către RetuRO a ambalajelor SGR din piață se bazează pe câteva procese importante: transportul ambalajelor și pregătirea acestora  pentru reciclare, prin numărarea și sortarea lor, respectiv gestionarea unui flux financiar complex cu care toți cei implicați în sistem interacționează în mod direct la un moment dat.

Simplificând procesul, fluxul financiar urmărește traseul ambalajului de la punerea acestuia pe piață de către producători, la vânzarea produsului în ambalaj SGR de către comercianți către consumator și, în final, returnarea ambalajului de către consumator pentru a-și recupera garanția.

Astfel, procesul începe cu producătorii care plătesc către RetuRO valoarea garanțiilor ambalajelor pentru produsele pe care le pun pe piață. Tot producătorii sunt cei care plătesc către RetuRO și o sumă de bani numită tarif de administrare pentru fiecare unitate de ambalaj pusă pe piață. Acest tarif de administrare, stabilit prin lege, are ca scop acoperirea costurilor aferente implementării și funcționării sistemului.

În acest circuit al ambalajelor, producătorii primesc înapoi garanția plătită de la clienții lor, distribuitorii sau comercianții către care își vând produsele. Comercianții, în același mod, își recuperează garanția plătită către producători sau distribuitori de la consumatori atunci când aceștia cumpără o băutură cu ambalaj SGR.

Consumatorii, atunci când aleg să returneze aceste ambalaje, își vor recupera acele garanții plătite de la comercianții care au organizat punctele de colectare pentru ambalajele SGR.

Comercianții vor preda către RetuRO ambalajele returnate de către consumatori și vor primi din partea RetuRO atât contravaloarea garanțiilor pentru toate ambalajele colectate de la consumatori, cât și, separat de garanție, o sumă care trebuie să acopere costurile organizării acestei activități de colectare, numită „tarif de gestionare”. Valoarea tarifului de gestionare este și ea stabilită, în 2024, tot prin lege.

În acest fel, se închide tot traseul garanției pentru ambalajele care sunt puse pe piață și recuperate în sistem.

2. Ce se întâmplă cu garanțiile pentru ambalajele nereturnate de consumatori?

Principalul obiectiv al Sistemului de Garanție-Returnare este de a asigura colectarea ambalajelor SGR, în linie cu țintele deja stabilite de legislație. De la o lună la alta, vedem o creștere a ratelor de returnare, respectiv o proporție din ce în ce mai mică a ambalajelor care nu sunt returnate, deci implicit o proporție mai mică a garanțiilor care rămân nerevendicate.

Un lucru important de menționat este că ne referim la garanții nerevendicate, dar doar temporar, pentru acele situații în care produsele în ambalaj SGR sunt încă pe raft la comercianți sau sunt păstrate de consumatori pentru o perioadă mai lungă de timp, în funcție de obiceiul de consum și de tipul de produs, iar acele ambalaje nu au fost încă returnate.

În suma aferentă garanțiilor nerevendicate intră, de asemenea, și garanțiile pentru acele ambalaje SGR care cu siguranță nu se vor mai întoarce în sistem, fie pentru că eticheta lor a fost deteriorată, fie s-au spart sau distrus, fie nu au mai ajuns în punctele de colectare pentru că persoanele care le-au cumpărat au ales să nu le returneze.

Pentru ambalajele acestea nereturnate, garanția aferentă rămâne în sistem. Aceste fonduri sunt administrate de RetuRO, ca parte a gestionării întregului sistem. Ele acoperă valoarea tuturor stocurilor existente pe piață. Ca administrator al sistemului, trebuie să ne asigurăm că toate acele garanții ale ambalajelor produselor care încă nu au ajuns la raftul magazinelor, implicit la clienții magazinelor, vor fi plătite în momentul revendicării garanției de către consumator.

În cele din urmă, doar garanțiile pentru ambalajele SGR care nu se vor mai întoarce niciodată în sistem vor fi folosite la finanțarea acestui sistem, nu întreaga sumă care compune la un moment dat valoarea tuturor garanțiilor nerevendicate.

3. Cum contribuie garanțiile nerevendicate la finanțarea RetuRO?

Construit pe modelul altor țări europene cu experiență în gestionarea unui sistem de garanție-returnare, RetuRO are trei surse de venit, dintre care una este reprezentată de aceste garanții nerevendicate ce provin din ambalajele care nu se vor mai întoarce niciodată în sistem. Însă, principalele surse de venit sunt tariful de administrare plătit de producători pentru fiecare ambalaj SGR introdus pe piață și veniturile obținute din vânzarea materialelor colectate către reciclatori, după ce ambalajele sunt sortate și procesate în centrele RetuRO.

Prin statutul său special, not-for-profit, compania s-a angajat ca orice eventual profit obținut la finalul unui an să fie reinvestit în funcționarea sistemului. Astfel, orice venituri se întorc în sistem, sub forma investițiilor pe care RetuRO le face pentru eficientizarea procesului de colectare. În RetuRO, nu se pot distribui dividende conform statutului societății.

Cu alte cuvinte, sumele aferente garanțiilor ambalajelor care nu vor mai fi returnate niciodată contribuie și ele la dezvoltarea SGR. Menționăm că, pe măsură ce ratele de colectare cresc, garanțiile nerevendicate vor fi în număr tot mai mic. Spre exemplu, în luna septembrie, am avut o rată de colectare a ambalajelor SGR de 81%, demonstrând că sistemul funcționează și că tot mai mulți consumatori își recuperează garanția plătită pentru ambalajele SGR.

Obiectivul nostru este să asigurăm o rată cât mai mare de returnare a ambalajelor SGR, drept pentru care lucrăm constant la îmbunătățirea sistemului și la dezvoltarea infrastructurii.

4. Care sunt principalele provocări privind gestionarea fluxului financiar?

Este important de menționat că, de la momentul introducerii ambalajelor pe piață de către producători până la returnarea lor de către consumatori, pot trece, în medie, câteva săptămâni. În cazul unor produse cu un ciclu de viață mai lung, cum ar fi vinurile sau băuturile spirtoase, acest interval poate depăși câteva luni.

Acest proces implică mai multe etape. Un produs cu ambalaj care este inclus în SGR, raportat de producător ca fiind pus pe piață trebuie să parcurgă lanțul de distribuție, să ajungă în stocul comerciantului, apoi pe raft, iar în final la consumator. Garanția este plătită de consumator în momentul achiziției și va fi recuperată atunci când ambalajul este returnat.

RetuRO trebuie să se asigure că sumele aferente ambalajelor nereturnate vor fi plătite la momentul întoarcerii acestora în sistem. Sistemul trebuie să fie mereu pregătit să plătească înapoi garanțiile pentru toate ambalajele SGR aflate în piață, astfel că acele garanții care sunt încasate de RetuRO de la producători la momentul punerii pe piață au ca destinație finală plata către consumator la momentul revendicării garanției.

Am ajuns deja la zece luni de la implementarea sistemului. Pe măsură ce acesta se maturizează, poate apărea situația în care numărul de ambalaje returnate într-o lună să fie mai mare decât cantitatea de ambalaje pusă pe piață de producători în aceeași perioadă. În astfel de cazuri, va fi necesar să efectuăm plăți care depășesc numărul de garanții achitate într-o anumită lună de către producători. Tocmai de aceea, este necesar ca administratorul SGR să asigure fondurile provenind din garanțiile nerevendicate.

Abia când se trage linie, la sfârșitul anului financiar, garanțiile nerevendicate ale ambalajelor care se estimează că nu vor mai fi returnate niciodată în sistem deoarece fie au fost distruse, fie consumatorii au decis să nu returneze acele ambalaje, pot fi considerate venit pentru RetuRO, iar sumele aferente folosite pentru funcționarea și dezvoltarea sistemului împreună cu tarifele de administrare plătite de producători și cu venitul obținut de RetuRO din vânzarea de material către reciclatori.