Ministrul Educației: „Voi aplica legea în privința doctoratului lui Ponta”. Remus Pricopie, la INTERVIURILE GÂNDUL
This browser does not support the video element.
Profesorii universitari pensionari trebuie să rămână în continuare conducători de doctorat, pentru că altfel ar fi un act nepolitețe, a declarat ministrul Educației, Remus Pricopie, într-un interviu acordat gândul. Ministrul Educației arată că universitățile vor fi în continuare clasificate, dar după o nouă formulă. Totodată, Remus Pricopie spune că va analiza dosarul de doctorat al lui Victor Ponta alături de toate dosarele de plagiat de la minister.
Interviul, pe scurt:
- „Atâta timp cât te suspenzi dintr-o funcție, ceea ce eu am făcut, nu te afli în conflict de interese”
- „Legea prevede o serie de lucru vizavi de învățământul în limba minorităților- o zonă pe care n-ai cum să o neglijezi”
- „Cazul Mang este unul sonor, dar să știți că acolo sunt multe dosare”
- „Am avut 128 de universități în scripte și erau probabil alte sute de așa zise universități care nici măcar nu au trecut pe la minister”
INTERVIUL, PE LARG
La ultima ședință de guvern la care a participat, Ecaterina Andronescu a trecut o ordonanță prin care schimbă mare parte din legea educației, inclusiv în privința incompatibilităților între funcțiile rector-profesor și rector -demnitar. Dumnevoastră ce veți face?
Această ordonanță nu schimbă multe lucruri. Această ordonanță corectează anumite lucruri care pur și simplu nu erau funcționale. De exemplu, în legea educației se vorbește despre faptul că un profesor care împlinește vârsta de 65 de ani nu mai poate conduce doctorat decât dacă există un anumit tip de cotutelă.
Nu numai că nu e funcțional acest lucru, pentru că dintr-o dată scoți un efectiv foarte mare de conducători de doctorat, dar este și un act de nepolitețe față de profesori care o viață întreagă au fost în universitate să-i restricționezi în acest mod.
Legat de incompatibilitățile rectorilor, și ați întrebat în mod direct de mine, articolul 215 nu avea nicio legătură cu rectorul, pentru că instituția suspendării funcționează de când s-a aprobat Constituția României. Există legislație foarte clară- atâta timp cât te suspenzi dintr-o funcție, ceea ce eu am făcut, nu te afli în conflict de interese.
În privința funcțiilor politice, eu nu sunt membru de partid, n-am nicio funcție politică, am stat și m-am gândit care este miza imediată. Dacă vorbim de un lucru de principiu, da, sunt de acord că poate fi discutat. Dacă vorbim de o aplicare imediată, eu nu o văd pentru că nu avem alegeri parlamentare și nici la universități.
Situația aceasta de conflict eu nu știu să existe în momentul acesta. Asta nu înseamnă că n-ar putea să existe în viitor. Parlamentul trebuie să aprobe această ordonanță.
Eu sunt de părere, și sper să pot să merg în această direcție atâta timp cât sunt ministru, că ministerul Educației trebuie să aibă un cuvânt de spus atunci când se vorbește de legislație. Dar nu ministerul Educației trebuie să decidă legislația în domeniul educației, pentru că într-un stat democratic parlamentul este cel care aprobă si votează legile. Sigur că sunt și instrumente de urgență la dispoziția guvernului, dar acestea trebuie să fie chiar de excepție.
Să nu neașteptăm la propuneri de ordonanță?
Pot fi. Și vreau să vă spun că, chiar în acest moment în care noi discutăm, se lucrează la un proiect de ordonanță de modificare a legii educației, dar pe un subiect foarte clar care vizează transportul elevilor. Pentru că în forma actuală sunt scăpate anumite lucruri. Sunt lucruri de ordin tehnic. Este vorba de o mai bună corelare între ministerul Educației și ministerul Transporturilor al decontării transportului elevilor către școală. Problema este a prețurilor, pentru că au crescut de cinci ori. Ori, n-ai cum să nu te uiți la aceste cifre.
Cum rămâne cu clasificarea universităților?
Clasificarea universităților este un demers care a fost făcut ca urmare a unei modificări legislative pe care am făcut-o pe timpul când eram secretar de stat. Nu poți să vii șase ani mai târziu să spui altceva. Singura obiecție, pe care marea majoritate a universitarilor au avut-o, este legată de procedura în sine.
Eu cred că, în mare, lucrurile s-au clarificat sau sunt în curs de clarificare și aș vrea să păstrăm o anumită perioadă înainte să începem o nouă clasificare să vedem exact ce n-a mers. Ministrul delegat pentru învățământul superior și cercetare are prima responsabilitate în această zonă- să aducă o nouă formulă. Dar intenția noastră este de a relua procesul pe o manieră mai simplă și mai transparentă.
Ce veți face în privința doctoratului lui Victor Ponta?
Voi aplica legea.
Dumnevoastră ca doctor în științe politice nu vă simțiți frustrat când vedeți că alții au obținut doctorate prin copiere?
Am muncit cinci ani la doctorat. Știu fiecare pagină, știu cum le-am scris și de unde mi-am ales informațiile și câte luni n-am scris un rând în plus, pentru că mai așteptam un document din arhiva SUA din 1904.
Problema doctoratului și a eticii în învățământul superior este destul de delicată, iar eu sper că acum să o tratăm din ce în mai serios. Dar mai este o problemă – cea a procedurilor juridice. Eu, personal, pot să am un anumit punct de vedere.
În cazul lui Ioan Mang, comisia s-a pronunțat clar că e plagiat…
Voi cere dosarul să văd exact care este situația. Cazul Mang este unul sonor, dar să știți că acolo sunt multe dosare.
Câte dintre doctorate credeți că sunt luate prin plagiat?
Îmi puneți o întrebare la care îmi e imposibil să răspund. Ne-ar trebui vreo zece ani. Eu cred că diferă foarte mult de la un domeniu la altul. Există acele softuri de verificare care sunt făcute după anumite formule, care nu neapărat se potrivesc de la medicină la drept.
Să știți că gradul de suprapunere este mult mai mare în domeniul anatomiei. Un profesor de anatomie când discuta despre un os, osul acela când îl descri are anumite caracteristici pe care trebuie să le precizezi. Un al doilea cercetător dacă trateaza același subiect, și vorbim strict de descriere, probabil că gradul de suprapunere pe cuvinte și pe idei este destul de mare. Acest lucru nu se poate întâmpla în filosofie. Gradul de suprapunere a idelor și textelor, e adevărat, nu cuvânt cu cuvânt, este mult mai mare în zonele de tip juridic, anatomie, științe exacte decât în zona științelor sociale.
Trebuie să analizez fiecare dosar în parte. Nu am cerut până în momentul de față o situație, nu știu care este agenda comisiei de etică în momentul de față, nu știu ce subiecte au în lucru. Nu am cerut, dar voi cere ce s-a întamplat cu deciziile pe care deja comisiile de etică le-a adoptat.
Veți lua o decizie și în privința premierului?
Voi lua o decizie în toate dosarele, acolo unde mai sunt proceduri de parcurs.
Universitățile particulare o țin din scandal în scandal. Care e strategia dumneavoastră în privința „fabricilor de diplome”?
Avem o tradiție de doar 22 de ani în materie de învățământ particular. Noi probabil că am trecut prin copilăria universităților particulare. Am avut foarte multe exemple negative. Și să știți că am fost angajat în Ministerul Educației prima dată în 1996, în plin scandal privind nerecunoașterea anumitor instituții de învățământ superior particulare. Față de atunci până astăzi s-au făcut progrese foarte mari.
Am avut 128 de universități în scripte și erau probabil alte sute de așa zise universități care nici măcar nu au trecut pe la minister. Numărul acestora a scăzut extrem de mult. Toate sunt supuse unui proces de evaluare. Și în continuare, dacă vă uitați pe documentele ARACIS-ului și pe hotărârile de guvern, veți vedea cum numărul programelor scade. Practic, asistăm la un anumit tip de concentrare. Și cele care nu se ridică la standardele necesare sunt închise.
Poți să îndeplinești criteriile de evaluare ale unui program, dar să ai o deficiență în zona actelor de studii, adică frauda în zona actelor de studii. Iar ministerul Educației a facut, eram secretar de stat în perioada în care am lansat unul dintre cele mai mari procese de control în universitățile de stat și particulare. Și acum vom continua acest lucru. Unde apar ilegalități în documentele școlare, instituția care trebuie să trateze de urgență problema și pe care noi am sesizat-o și până acum, și o vom sesiza și în continuare, este Procuratura. Cine își asumă astfel de lucruri trebuie să plătească.
Puneți în aplicare prevederile legii educației privind înființarea facultății în limba maghiară de la Târgu Mureș?
Ministerul trebuie să respecte legea, iar legea prevede o serie de lucru vizavi de învățămantul în limba minorităților- o zonă pe care n-ai cum să o neglijezi. În același timp există anumite principii privind autonomia universitară peste care nu poți să treci. Și în cazul acesta specific, de la Universitatea din Târgu Mureș, există declanșată o procedură în instanță. Și, evident, așa cum toate instituțiile statului trebuie să respecte deciziile instanței, și Ministerul Educației și Universitatea din Târgu Mureș vor respecta decizia instanței, atunci când acest proces se va finaliza.