Prima pagină » Interviurile Gândul » Secretul licitațiilor de milioane. Cum scot Adina și Vlad banii din buzunarele iubitorilor de artă

Secretul licitațiilor de milioane. Cum scot Adina și Vlad banii din buzunarele iubitorilor de artă

Adina Matei e primul commissaire-priseur din România, iar Vlad Babenco este cel mai tânăr commissaire-priseur din România. Sunt conducătorii de licitații ai Artmark. Adina Matei are succes în vânzarea de mobilă, iar Vlad Babenco în cea de bijuterii.

Mobilă și pasiune. Bijuterie și istorie

Mobilă, tablouri, covoare, bijuterii, cărți, manuscrise, obiecte personale. Toate spun o poveste lungă, iar commissaire-priseur -ul are niciun minut ca să o spună și să vândă. Dacă nu pui pasiune, nu vinzi. Dacă nu ai în memorie detaliul esențial al obiectului nu convingi. Dacă nu atragi sala în jocul tău emoțional, ciocănelul de licitație cade pe sec. Omul care rostogolește licitația leagă oameni și pasiuni, la distanță în timp. Omul de artă, de demult, care a cumpărat, a posedat obiectul și omul care cumpără și devine om de artă prin simplul semn de a licita.

Etajul opt din Dămăroaia, auzi?

Adina și Vlad cred că o simplă scrumieră de argint, decorată la-nceput de secol, în care se scutură alene scrumul unei dimineți de duminică și două pahare de cristal cu ce-a fost din vinul roșu sec-amor și dur de aseară pot schimba viața. Da, la etajul opt al unei garsoniere din Rahova sau Oltenița sau Tecuci. Da, cel mai simplu detaliu poate să ne schimbe viața, să însemne o incursiune într-o istorie, o experiență în propria noastră viață. Asta înseamnă istoria pentru noi, în viața noastră. „Pui degetul pe cursul istoriei” când tranzacționezi o lucrare. „Noi, suntem parte din istoria personală a fiecăruia dintre cei care vor să-și facă viața altfel.”

O valoare poate fi tradusă în frumusețe, dar și în bani, de ce nu?

Uite, vin tineri și întreabă ce-i cu Tonitza, cine este Brâncuși, așa arată operele lor? Da, de ce costă atât? Prețul, faptul că arta are o valoare concretă, da, de ce nu, în bani, atrage la fel de mult ca și utilitatea operei sau valoarea ei culturală. Arta fascinează, informează.

Cifra. Cine dă mai mult?

Adina a vândut un Ghenie, nu de mult. Ghenie se vinde cu bani mulți în străinătate. Întâi, s-a stabilit un preț de pornire, 12000 euro, media valorii de piață-valoarea propriu-zisă-cât vrea să ceară proprietarul. Apoi, prețul de pornire stabilit, influențează pasul de licitație. Adică, din câți în câți euro strigi licitația. Din secunda, în care începe licitația, maitre priseur este șeful, dar regulile trebuie stabilite înainte.

La Ghenie, de la 12000 s-a ajuns la 125000 euro. Dar au fost numeroase blocaje de parcurs. Aceleași persoane care nu vroiau să meargă mai departe, au făcut-o.

Adina a simțit pragul psihologic, vibrația sălii. Trebuie să-i faci să se simtă confortabil. Și a schimbat pasul de licitație. Și a vândut. A reluat totul ca și cum ar lua-o de la zero. A privit în ochi. A fost o licitație istorică. A vândut cu un preț destul de bun, deși sala părea că nu dă semne de vitalitate.

Alina

„Mi-am dorit mult de tot o pereche de cercei. Noi, cei din interiorul Artmark, avem paleta numărul 10 pentru a interveni în joc. Eu am spus: o să se sperie lumea, dacă mă văd cei din sală, ținând paleta mereu sus. O să mi-i adjudec cu prețul cel mai mic. Dar n-am luat în calcul licitatorii de pe telefon. Am dat un preț mult mai mare decât cel scontat. M-am îndârjit. Erau frumoși, nu neapărat vechi.”

Vlad

„Îmi doream fotografii cu Regina Maria. Nu sunt un fanatic, dar în jurul Reginei Maria s-a creat o mitologie. Cum se spune este un personaj colecționabil, puternic. Și a venit lotul Regina Maria. Am încercat, timid! După a unsprezecea fotografie de epocă, iureșul s-a mai stins. Am licitat un ziar înrămat cu fotografia Reginei. L-am luat la prețul de pornire.

„Rupem ciocanele”

Cu o mână controlezi sala, cu cealalta ameninți. Palma ți-e deschisă, pentru a atrage. Deja mâna e sus, când vezi că nu mai sunt oferte. Dar, ești dator clientului și observi un gest discret. Ciocanul coboară, dar gestul acela te face să-ți dai cu ciocanul peste mână pentru a-l opri. O clipă, un gest, gestul care schimbă prețul.”

Licitația îl dă cuiva, dar te apasă altă persoană cu ochii. Clientul te roagă din ochi și tu vrei să-i faci aceluia bucuria. Anul acesta s-a licitat un steag de luptă din 1848. S-a pornit de la 5000 s-a ajuns departe. Erau moții în sală. Mi-aș fi dorit să-l dau moților. Dar a fost câștigat online. Unde este emoție, regula primează, nu trebuie să te facă să eziți.

Riscurile meseriei

Vocea. O tratează cu miere. Un ceai în timpul licitației. Nu merg la înot, la ski, înaintea licitației, nu țin mașina cu geamul deschis. Vocea impune ritmul. Vioi. Impune timpul. Eficient. Vrei omul treaz, prezent.​

Citește și