Simona, olimpica la matematică plecată din Tecuci, a găsit FORMULA DE AUR pentru România, însă o PROBLEMĂ DE SISTEM o face să-și continue studiile în SUA
După aur la Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete, aur și argint la Olimpiada Internațională de Matematică, aur la Olimpiada Pluridisciplinară Tuymaada, nu te aștepți ca deținătoarea acestor importante premii să-ți mărturisească pe un ton foarte serios că matematica „nu este ușoară”.
„Nu cred că matematica este ușoară, tot timpul învăț lucruri noi. Cred că este o provocare când găsesc o problemă interesantă sau când discut despre o anumită idee sau despre o anumită tehnică, deci ușoară nu cred că este. De fapt, asta m-a atras: faptul că este o provocare, probabil că dacă ar fi fost foarte ușoară m-aș fi plictisit”, a spus pentru gândul Simona Diaconu.
Olimpica nu are o metodă specială prin care să învețe matematica, dar se pregătește constant. „Sunt o persoană foarte organizată, îmi place să am lucrurile bine puse la punct. În fiecare zi am un program și încerc să mă țin de el. Nu am o metodă efectivă de învățat, dar lucrez mai mult în anumite arii sau lucrez mai mult un anumit tip de probleme, fac rost de acele probleme și le lucrez în mai multe zile”, spune Simona, căreia îi plac în mod special algebra și analiza.
Foto arhiva personală
„Matematica e în orice”
Eleva consideră că matematica nu ar trebui să fie o sperietoare pentru elevii care se pregătesc pentru examenul de Bacalaureat. „Din punctul meu de vedere matematica e în orice, adică când iei o decizie faci matematică, trebuie să găsești un argument logic, deduci o chestie și așa mai departe. Matematica o folosești tot timpul chiar dacă nu conștientizezi. Îi sfătuiesc să încerce să gândească simplu și cred că, dacă știu materia din clasă sau ceea ce se găsește în manual, pot să facă față. Și să se relaxeze, pentru că la urma urmelor este doar un examen”, a spus Simona.
Olimpica se pregătește singură. A vrut să facă meditații, dar a realizat că mai bine învață singură. „Eu de obicei mă pregătesc singură ori cu manuale, oricât de ciudate sunt ele, ori cu alte materiale, alte cărți ori pe internet, ori la bibliotecă, există și culegeri care au teoria clar explicată”, spune eleva.
Credit Foto: contul de Facebook al profesorului Radu Gologan, coordonatorul Lotului Național Olimpic de Matematică
Simona Dumitru spune că, de fapt, în școlile din România problema principală cu matematică este că înseamnă multe formule și nu procesul efectiv de gândire.
Din septembrie, Simona va merge în SUA, unde a fost admisă la Universitatea Princeton. Când s-a decis să-și continue studiile în străinătate, Simona a pus în balanță oferta de cursuri și perspectivele.
„Mi-a plăcut foarte mult stilul facultăților de acolo, mai ales la Universitatea Princeton. Poți să faci și altceva în afară de domeniul pe care vrei să te specializezi. Eu vreau să fac matematică, dar o să-mi iau și alte cursuri umaniste, dar și de economie să văd dacă îmi place. Pot să mă dezvolt pe mai multe planuri. În România, probabil dacă aș fi mers la Matematică aș fi avut numai cursuri de matematică. Dacă aș fi vrut să învăț o limbă străină sau să fac ceva diferit, ar fi trebuit să găsesc eu o modalitate. Așa, la Princeton, am totul în campus și sunt mai multe oportunități”, dezvăluie Simona motivele pentru care nu rămâne să studieze în România.
Pentru admiterea la universitatea americană, Simona a început să se pregătească din clasa a X-a. „Nu mi s-a părut ușor, pentru că până să ajungi la aplicație sunt o grămadă de eseuri de făcut, teste la engleză, la alte materii, sunt o grămadă de lucruri pe care nu le poți face în ultimul moment”, a spus Simona.
„De fapt, din clasa a X-a m-am hotărât că aș vrea să studiez în afară și am zis să mă pregătesc pentru că testele sunt făcute în același fel pentru toată lumea. Și eu am început mai întâi să mă pregătesc și, mai apoi, când m-am uitat pe facultăți și m-am mai interesat de, mi s-a părut că la Princenton ar fi o alegere ideală”, mai arată Simona, care deocamdată nu știe ce va face după facultate și dacă se va întoarce în România.
Nota pentru educația din România: 8
Dacă ar fi să dea o notă sistemului de educație din România aceasta ar fi 8. „Față de alte sisteme de învățământ din alte țări mi se pare un sistem destul de bun. Poate are cam multă informație la un moment dat, dar nu cred că este chiar atât de crunt”, caracterizează Simona educația din România.
„Cred că n-o să se găsească niciodată un sistem de învățământ sau un sistem, în general, care să satisfacă pe toată lumea. Tot timpul o să se trezească cineva cu o problemă sau cu ceva împotrivă. Și, la urma urmei, cred că, dacă o persoană vrea să învețe sau vrea să facă un lucru, îl face chiar dacă sistemul în care este este unul ideal sau nu. Este mai mult chestie de voință decât efectiv de sistem. Până la urmă, cred că învățatul îl faci individual acasă”, a mai spus olimpica.
„Aș schimba felul ăsta în care se predă”
Cu toate acestea, dacă ipotetic ar fi ministrul Educației, Simona Diaconu ar schimba manualele școlare și programa școlară. „La matematică, de exemplu, cred că aș schimba felul ăsta în care se predă, cu prea multe formule și prea mult învățat efectiv. Aș schimba puțin materia”, spune fosta elevă de la Liceul Internațional de Matematică din București.
„M-am mai uitat pe manualele școlare de matematică și, într-adevăr, unele mi s-au părut și mie cam ciudate, am găsit și pe acolo câteva greșeli. Toate sunt pline de probleme care sunt toate la fel, numai că mai schimbă numele, cred că și asta sperie, sunt foarte pline, au două pagini de teorie și apoi două pagini de probleme. Sunt foarte foarte greu de citit aș spune eu. E prea multă informație într-un spațiu foarte mic”, susține Simona Diaconu.
În privința profesorilor, Simona arată că schimbarea ar veni mult mai greu, pentru că e problemă de mentalitate. „Și eu am auzit că mulți profesori vin la ore și nu fac nimic sau țipă la elevi. De asta zic că e o problemă de mentalitate, nu cred că Ministerul Educației poate să controleze o masă mare de profesori. Cred că asta ar dura foarte mult, să schimbi mentalități. Și plata profesorilor este o problemă”, arată olimpica.
Simona a încercat să învețe de la toți oamenii cu care intră în contact câte ceva. „De exemplu, de la mama, am învățat ca întotdeauna să încerc să fiu tolerantă și să-i înțeleg pe ceilalți. Au fost și profesori care m-au ajutat foarte mult când era nevoie. De exemplu, domnul profesor Dan Schwarz m-a ajutat foarte mult, cred că el a fost cea mai marcantă prezență”, spune Simona Diaconu.
Credit Foto: contul de Facebook al profesorului Radu Gologan, coordonatorul Lotului Național Olimpic de Matematică
Șase medalii la olimpiada din Thailanda
Elevii români care au participat la Olimpiada Internațională de Matematică, desfășurată în Thailanda, au adus în România șase medalii: una de aur, patru de argint și una de bronz. Simona Diaconu, elevă la Liceul Internațional de Informatică din București, a obținut o medalie de aur, fiind a doua medalie din acest an după Olimpiada Europeană de Matematică pentru Fete.
Medaliile de argint au fost obținute de Ștefan Spătaru, heodor Andrei Andronache și Marius Ioan Bocanu, și ei elevi la Liceului Teoretic Internațional de Informatică din București. Tot medalie de argint a obținut și Ciprian Mircea Bonciocat, elev al Colegiului Național de Informatică „Tudor Vianu” din Capitală. Medalia de bronz a intrat în posesia lui Bogdan Puiu de la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați.