Amendă primită de Orange România pentru că nu și-a informat abonații că pot renunța la contracte
Autoritatea de reglementare în comunicații, ANCOM, a amendat Orange România cu 20.000 lei pentru că nu a comunicat abonaților că pot denunța unilateral unele contracte, în termen de 14 zile lucrătoare, refuzându-le acestora dreptul de a denunța contractele fără plata penalităților de reziliere.
„În urma unor sesizări primite din partea utilizatorilor cu privire la modalitatea de încheiere de către Orange România a unor contracte la distanță, ANCOM a desfășurat o investigație și a constatat că operatorul de telefonie mobilă nu a comunicat clienților, înainte de a încheia prin telefon un contract pentru furnizarea serviciului de acces la internet prin intermediul unui modem stick portabil, informații privind data la care este considerat încheiat contractul, precum și faptul că au dreptul să denunțe acel contract în termen de 14 zile lucrătoare de la data încheierii contractului sau a livrării echipamentului, fără plata vreunor penalități sau despăgubiri și fără invocarea vreunui motiv, așa cum prevede OUG 111/2011 privind comunicațiile electronice”, se arată într-un comunicat al ANCOM.
Orange România este parte a grupului francez de telecomunicații Orange și este cel mai mare operator local de telefonie mobilă în funcție de cifra de afaceri și numărul de clienți la finele anului 2012.
Odată cu livrarea echipamentului, clienții Orange România au primit și semnat contractul. Ulterior activării abonamentului contractat în aceste condiții, petenții au solicitat rezilierea contractului fără plata penalităților aferente încheierii relației contractuale înainte de expirarea perioadei minime contractuale.
„Orange România, considerând contractul încheiat cu abonații un contract scris, și nu unul încheiat la distanță, a respins solicitarea utilizatorilor, cerând plata în avans a taxei de abonament pentru numărul de luni rămase din contract”, se mai spune în comunicat.
În urma analizării documentelor și a convorbirilor telefonice purtate de petenți cu reprezentanții Orange România, ANCOM a constatat că acordul de voință al abonaților a fost obținut la telefon, contractul fiind astfel unul încheiat prin mijloace de comunicație la distanță.
„Faptul că, în timpul convorbirilor telefonice prin care li s-a obținut acordul pentru încheierea contractelor, petenților nu le-au fost comunicate informații cu privire la data la care este considerat încheiat contractul și nici la dreptul lor de denunțare unilaterală, precum și faptul că operatorul telecom nu le-a transmis nici în scris utilizatorilor informații privind condițiile de exercitare a dreptului lor de denunțare unilaterală, potrivit OUG 111/2011, constituie contravenții și au fost sancționate de ANCOM cu amenzi în valoare cumulată de 20.000 lei”, se mai spune în comunicat.
De asemenea, autoritatea a dispus anumite măsuri pe care trebuie să le ia operatorul de telefonie mobilă, și anume identificarea tuturor abonaților care au încheiat contracte în condiții similare și care au reclamat Orange România modalitatea de încheiere a contractului și transmiterea către aceștia, în scris, a informațiilor referitoare la dreptul de denunțare unilaterală, potrivit prevederilor OUG 111/2011, fapt ce le asigură astfel abonaților respectarea tuturor drepturilor conferite de legislația în vigoare.
Întrucât încheierea contractelor prin mijloace de comunicație la distanță – telefon sau internet – a devenit o practică tot mai răspândită, ANCOM atrage atenția utilizatorilor ca, în cazul în care sunt contactați telefonic sau prin alte mijloace electronice de operatorii telecom, să solicite informații detaliate despre ofertele prezentate și să fie conștienți de faptul că acordul exprimat telefonic sau prin intermediul internetului este suficient pentru ca un contract să fie considerat valabil încheiat, cu aceeași valoare juridică cu unul scris.
De asemenea, în cazul unui astfel de contract încheiat prin mijloace de comunicație la distanță, furnizorul are și obligația de a transmite în scris cel puțin informațiile care au fost prezentate și în cursul convorbirii telefonice.
„Deși contractul la distanță are avantajul că nu mai necesită deplasarea la sediul sau magazinele furnizorului, el prezintă în același timp și anumite riscuri, cum ar fi dificultatea de a înțelege și reține anumite informații prezentate în cadrul ofertei. Dacă cel contactat nu este sigur că a înțeles serviciul sau oferta prezentată, poate cere un timp de gândire sau poate solicita clarificarea unor informații”, se precizează în comunicat.
De asemenea, ANCOM subliniază că, în cazul oricărui contract încheiat prin mijloace de comunicație la distanță ce are ca obiect furnizarea de servicii de comunicații, utilizatorul are dreptul de a denunța contractul, fără plata penalităților de reziliere anticipată sau a altor despăgubiri, într-un termen de 14 zile lucrătoare de la data încheierii acestuia sau de la data la care furnizorul transmite în scris informațiile prevăzute de OUG 111/2011.
În ceea ce privește drepturile utilizatorilor de servicii de comunicații (telefonie, internet, televiziune), ANCOM poate interveni în situațiile în care furnizorii încalcă drepturile de informare ale utilizatorilor, nu oferă serviciul de portabilitate a numerelor, nu includ anumite informații în contract sau nu respectă condițiile de încheiere a contractelor la distanță.
De asemenea, în anumite situații, autoritatea poate face demersuri pentru soluționarea pe cale amiabilă a litigiilor dintre utilizatorii finali și furnizorii de servicii de comunicații.