Android domină piața sistemelor de operare mobile, dar situația nu este roz pentru Google
Oferind gratuit sistemul de operare mobil partenerilor, Google nu câștigă direct bani de pe urma Android prin licențiere, ci prin promovarea/impunerea altor servicii ale companiei, precum Search, Gmail sau Play prin intermediul platformei. Problema este că pe majoritatea celor 20% din smartphone-uri care rulează versiunea non-Google a platformei serviciile pe care le aminteam mai sus nu sunt preinstalate obligatoriu.
Două „sortimente” de Android
Există două „sortimente” de Android. O versiune este dezvoltată de Google și folosită de companiile care respectă condițiile impuse de Open Handset Alliance (OHA), organizație fondată la inițiativa companiei americane. Producătorii care folosesc acest Android trebuie să preinstaleze pe terminale servicii Google și să reducă numărul de modificări pe care le fac sistemului de operare.
Cel de-al doilea sortiment de Android este cel dezvoltat de Android Open Source Project (AOSP). Cei care preiau această versiune nu trebuie să respecte aproape nicio regulă. Pot modifica platforma oricât de mult doresc și nu sunt obligați să preinstaleze servicii Google precum Search, Maps, YouTube sau Play. Acestea sunt disponibile, dar nu ocupă un element central în sistemul de operare. Exemple de companii cunoscute care folosesc acest Android, mult modificat, sunt: Amazon, pe smartphone-ul Fire Phone, sau Nokia pe terminalele X.
În China și India, două din cele mai importante piețe pentru smartphone-uri, sunt zeci de companii care folosesc Android AOSP și nu Android OHA. Mai mult, în India, de exemplu, noul lider al pieței de smartphone-uri este brandul Micromax, care nu folosește Android OHA. Iar această companie nu vinde doar în India, ci și în alte regiuni din estul Asiei. Astfel, ponderea ASOSP crește rapid într-o regiune în care vânzările de smartphone-uri au „explodat” în ultima vreme.
Android AOSP este instalat în general pe smartphone-urile ieftine. Mulți ar putea spune că Google nu pierde bani, deoarece acești utilizatori nu fac achiziții consistente prin intermediul dispozitivelor mobile. Problema este, însă, că scade cota de piață a Google pe anumite servicii, precum Google Search, pe măsură ce noi utilizatori ajung pe internet și nu intră în contact cu produsele oferite de companie.
Măsurile luate de Google
Compania este conștientă de acest pericol. De aceea a lansat Android One, o versiune de Android pentru dispozitive cu prețuri mai mici de 100 de dolari. Ați ghicit, această versiune include și serviciile Google.
Gigantul susține că este mai avantajos pentru companii să folosească Android One, deoarece experiența oferită utilizatorilor este îmbunătățită: aceștia primesc actualizări software mai des, beneficiază de o interfață curată și mai puține aplicații preinstalate.