Prima pagină » IT&C » Australia a votat legea care obligă Facebook și Google să plătească pentru știrile din mass-media

Australia a votat legea care obligă Facebook și Google să plătească pentru știrile din mass-media

Australia a votat legea care obligă Facebook și Google să plătească pentru știrile din mass-media

Parlamentul australian s-a mișcat repede și a votat legea care obligă giganţii tehnologici Facebook și Google, dar nu numai, să plătească pentru conținutul de știri preluat din mass-media. La momentul de față, se observă o ofensivă mondială împotriva giganților din Big Tech, care au monopolizat piața publicității pe Internet folosindu-se de informația furnizată de jurnaliști.

Legea a fost adoptată cu uşurinţă după ce companiile Facebook şi Google au ajuns la un acord cu autorităţile australiene pentru a evita să fie supuse unui arbitraj obligatoriu.

Ce drepturi garantează presei noua lege. Exemplu pentru România

Legea deschide calea pentru ca marii jucători digitali să investească zeci de milioane de dolari în știrile furnizate de ziare. Această lege s-ar putea dovedi un model pentru rezolvarea conflictelor dintre giganţii Facebook și Google şi autorităţile de reglementare din întreaga lume pentru a echilibra relaţiile dintre mass-media tradiţionale, aflate într-o mare dificultate financiară, şi companiile IT care domină Internetul şi captează o parte semnificativă a veniturilor din publicitate. Guvernul australian a declarat că legea va garanta că organizaţiile de presă „sunt compensate în mod echitabil pentru conţinutul pe care îl generează, contribuind astfel la menţinerea vie a jurnalismului de interes public în Australia”.

De acum înainte, Google va plăti pentru conţinutul de ştiri care apare în noul său instrument numit Google News Showcase, iar Facebook va trebui să plătească furnizorii care apar în produsul său News, ce urmează să fie lansat în Australia mai târziu în cursul acestui an.

Și WhatsApp a cedat. Promisiunea lui Zuckerberg

După blocarea publicării de linkuri către articole de ştiri din mass-media locale sau internaţionale ca răspuns la proiectul de lege, proprietarul Instagram şi WhatsApp a cedat şi a încheiat un acord de ultimă oră cu guvernul de la Canberra. Mai mult, grupul condus de Mark Zuckerberg a anunţat că va investi cel puţin un miliard de dolari în conţinut de ştiri în următorii trei ani. Această sumă, comunicată într-o postare pe blog de Nick Clegg, responsabil pentru afaceri publice, se adaugă celor 600 de milioane de dolari investiţi în mass-media din 2018.

La rândul său, Google şi-a exprimat deja acordul să plătească „sume semnificative” în schimbul conţinutului oferit de grupul de presă al magnatului Rupert Murdoch, News Corp., care a făcut presiuni în favoarea adoptării acestei legi în Australia. Facebook şi Google au la dispoziţie două luni pentru a încheia alte acorduri prin care să evite un arbitraj obligatoriu.

Autor
Marius Olaru este un jurnalist cu experienta, care a debutat in presa scrisa din Romania in anul 2000. De-a lungul carierei, a colaborat cu mai multe publicatii, atat din presa scrisa, cat si online, ... vezi toate articolele

Citește și