Prima pagină » IT&C » Care este următoarea miză în lumea TV-urilor, după ce tehnologiile HD și 3D și-au dovedit limitele

Care este următoarea miză în lumea TV-urilor, după ce tehnologiile HD și 3D și-au dovedit limitele

Care este următoarea miză în lumea TV-urilor, după ce tehnologiile HD și 3D și-au dovedit limitele
Peisajul media evoluează cu rapiditate, iar accentul se pune din ce în ce mai mult pe televiziunea Ultra HD, care, deși inexistentă în România, este marea miză a operatorilor internaționali de telecomunicații, aceștia considerând că tehnologii precum HD și 3D și-au dovedit deja limitele.

În lumea telecomunicațiilor, la nivel mondial, totul se învârte în jurul tehnologiei Ultra HD (sau serviciile 4K), care oferă o calitate a imaginii și mai ridicată decât actualul High Definition (HD). În același timp, HD-ul și 3D-ul par să nu mai fie suficiente și companii precum SES (care operează în prezent 54 de sateliți la nivel internațional) încearcă să câștige teren prin dezvoltarea unei tehnologii superioare: Ultra HD.
„Ultra HD nu va merge în aceeași direcție ca 3D. Ultra HD este aici și va rămâne în continuare pe piață”, a declarat Ferdinand Kayser, Chief Commercial Officer al companiei SES, în cadrul unui eveniment organizat la târgul de comunicații IBC, care se desfășoară în perioada 11 – 16 septembrie, la Amsterdam.

Conform lui Ferdinand Kayser, ecranele HD au devenit deja un standard pe piața internațională, iar producătorii de conținut trebuie să se adapteze la evoluția tehnologică. „Există o dorință universală a consumatorilor de a se uita la programe TV de o foarte bună calitate”, a spus Kayser.

Potrivit unei statistici prezentate de Ferdinand Kayser, până în anul 2025, jumătate din dispozitivele vândute la nivel mondial vor putea transmite programe Ultra HD.

De asemenea, se estimează că, până în anul 2020, vor exista pe piața mondială de televiziune un număr de 200 de canale care vor difuza programe în format Ultra HD, numărul acestora urmând să crească la 1.000, până în 2025.

La această ediție a târgului de comunicații IBC au și fost demonstrate avantajele tehnologiei Ultra HD. Astfel, SES și companiile SmarDTV și Samsung Electronics Co. Ltd au demonstrat prima transmisie end-to-end de conținut Ultra HD criptat- printr-un satelit SES către un televizor Samsung Ultra HD, folosind un modul SmarDTV CI Plus CAM.

De altfel, la ediția de anul trecut a IBC, SES a lansat două canale Ultra HD, de tip demo, care transmit prin satelit programe filmate în această tehnologie (competiții sportive, filme și documentare), ce oferă o calitate a imaginii mult mai ridicată decât actualul High Definition. Totodată, la ediția din 2012 a IBC, aceeași companie a făcut și prima demonstrație de transmisiune live, prin intermediul sateliților săi, a unor programe Ultra HD.

Potrivit lui Thomas Wrede, vicepreședinte pentru sisteme de recepție la SES, față de acum zece ani, producătorii au fost nevoiți să învețe cum să optimizeze calitatea HD. În prezent, specialiștii doresc să îmbunătățească și mai mult experiența TV a consumatorilor, fapt pentru care se lucrează deja la etapa a doua a tehnologiei Ultra HD, care va fi implementată în 2016-2017, a explicat Thomas Wrede.

„Ecosistemul transmisiilor Ultra HD s-a dezvoltat cu mare rapiditate în ultimele 18 luni, iar operatorii de sateliți cum ar fi SES joacă un rol major în pregătirea infrastructurii de sateliți și terestre necesare clienților pentru transmiterea evenimentelor și serviciilor pay-TV Ultra HD. Ultra HD va reda potențialul maxim al imaginilor de înaltă calitate transmise prin satelit”, a mai spus Wrede.

Această tehnologie superioară se pretează mai ales în cazul transmisiei live a unor evenimente sportive, a explicat și Stephan Heimbecher, Head of Innovations & Standards, la compania de media germană Sky Deutschland, în cadrul unui seminar dedicat tehnologiei Ultra HD și organizat în cadrul târgului de comunicații IBC.

„În special transmisiile live ale unor competiții de fotbal sunt foarte potrivite atunci când vrei să introduci astfel de noi tehnologii”, a spus Stephan Heimbecher.

De altfel, Sky Deutschland a transmis primul meci de fotbal, în direct în Ultra HD, prin intermediul sateliților SES, pe 26 aprilie, respectiv partida dintre FC Bayern Munchen și SV Werder Bremen, din campionatul german de fotbal.

Pe de altă parte, în contextul în care în următorii ani vor avea loc competiții sportive foarte importante, precum Cupa Mondială de Rugby din Marea Britanie din 2015, dar și Campionatul European de Fotbal (UEFA Euro) din 2016 și Jocurile Olimpice de vară de la Rio de Janeiro din 2016, este de așteptat ca unii operatori de telecomunicații pay TV (cu plată, n.r.) să transmită aceste evenimente în Ultra HD.

Consumatorii și-au manifestat deja dorința pentru conținut realizat în această tehnologie superioară, potrivit unor studii prezentate de Thomas Wrede. Astfel, două treimi din consumatori și-ar dori să aibă un ecran Ultra HD după ce au văzut avantajele acestei tehnologii. De asemenea, fiecare al patrulea consumator la nivel mondial ar fi dispus să plătească mai mult pentru conținut HD sau Ultra HD. De asemenea, 55% dintre consumatorii europeni spun că ar cumpăra dispozitive care permit recepționarea programelor Ultra HD, conform unei alte cercetări prezentate de Wrede.

SES dezvoltă tehnologia Ultra HD în condițiile în care compania, al cărei sediu central se află la Luxemburg, este lider la nivel mondial în privința tehnologiei High Definition. SES retransmite pe sateliții săi un număr total de peste 6.400 de televiziuni, inclusiv 1.800 de televiziuni în format HD, care ajung în peste 291 de milioane de case din lume. De asemenea, sateliții SES sunt folosiți pentru difuzarea a numeroase platforme de satelit (DTH), între care și Orange TV din România.

Pe de altă parte, companiile de telecomunicații par să fi renunțat, cel puțin pentru o perioadă, la promovarea tehnologiei 3D, deși continuă să ofere astfel de servicii pentru operatori de televiziune. Motivul stagnării 3D este acela că programele în acest format pot fi vizionate numai cu echipamentul special, respectiv ochelarii specifici.

În tot acest timp, România se luptă să implementeze procesul de tranziție de la televiziunea analogică terestră la televiziunea digitală terestră, care a fost amânat, în august 2010, de Guvernul român. Totuși, în luna iunie a acestui an, Societatea Națională de Radiocomunicații (SNR) și-a adjudecat, pentru o sumă de 1.020.002 euro, trei multiplexuri în urma licitației de televiziune digitală și trebuie să implementeze acest proces la nivel național până pe 17 iunie 2015.

Pe de altă parte, tehnologiile prezentate la târgul IBC de la Amsterdam par a fi în continuare foarte departe de România, unde televiziunile abia își implementează formatul HD în propriile programe. Totuși, pe platformele de cablu și satelit din România sunt disponibile în prezent și televiziuni HD, între care Pro TV HD, Acasă HD, HBO HD, TVR HD, Eurosport HD, Discovery Showcase HD, National Geographic HD, Digi 24 HD și U HD.

În ceea ce privește tehnologia 3D, oferta TV pentru clienții români continuă să fie foarte limitată. Aceștia pot opta doar pentru canalul High TV 3D, care se regăsește în grila UPC România, și pentru Hustler HD 3D, disponibil în grila operatorului IPTV Ines.