Preluarea Beats ar putea fi cea mai mare achiziție efectuată vreodată de Apple.
Beats Electronics a fost fondată de rapperul Dr. Dre și Jimmy Iovine, unul dintre cei mai influenți executivi din industria muzicală.
Apple și-ar extinde astfel prezența pe piața distribuției online de muzică, preluând serviciul de streaming lansat în acest an de Beats. Pentru 10 dolari pe lună, clienții Beats primesc acces nelimitat la toate piesele și albumele din catalogul companiei, pe care le pot accesa de pe smartphone, tabletă sau de pe computerul personal.
Distribuția de muzică a devenit, în ultimii 10 ani, una dintre afacerile de bază ale Apple, datorită player-ului iPod și platformei iTunes.
Cu toate acestea, vânzările de muzică în format digital ale Apple au scăzut anul trecut pentru prima dată de la lansarea iTunes, pe fondul migrării unor clienți către servicii precum Spotify, Pandora sau YouTube, platforma video a Google, potrivit datelor Nielsen SoundScan.
„Era download-ului digital a luat, practic, sfârșit”, comentează pentru Bloomberg Aram Sinnreich, profesor de media la Universitatea Rutgers, care studiază relația dintre muzică și evoluția tehnologiei.
Apple deținea la sfârșitul lunii martie rezerve de 150,6 miliarde de dolari, astfel că suma de 3,2 miliarde de dolari necesară pentru preluarea Beats nu ar pune probleme producătorului iPhone.
Totodată, achiziția Beats ar transmite un semnal clar că lansarea unui serviciu de streaming de muzică pe bază de abonament a devenit o prioritate pentru Apple.
„Investesc în viitor, iar viitorul este streamingul și muzica pe bază de abonament. Veniturile din streaming și abonamente sunt în creștere. Descărcările de fișiere sunt în declin.
Toate companiile trebuie să intre pe streaming”, a afirmat Jon Irwin, fostul președinte al Rhapsody International.
Apple a lansat anul trecut iTunes Radio, care oferă clienților streaming de muzică gratuit, finanțat prin publicitate, în concurență cu Pandora.
ITunes este cel mai mare distribuitor de muzică la nivel mondial, însă modelul de afaceri al platformei este limitat la descărcarea melodiilor sau albumelor.
Apple ar prelua de asemenea divizia de căști audio a Beats, produsul prin care compania și-a câștigat renumele. Jimmy Iovine și Dr. Dre au lansat Beats în 2008, adresându-se posesorilor de smartphone-uri și iPod-uri care ascultă muzică „în mers”. Compania s-a orientat către o strategie agresivă de marketing, țintind publicul larg prin design și accesorii și evitând să promoveze produsele strict pentru pasionați. Dr. Dre și Iovine au încheiat parteneriate cu mai mulți muzicieni și sportivi pentru a promova căștile Beats, cu prețuri între 170 de dolari și 450 de dolari.
Potrivit Financial Times, echipa de conducere a Beats va raporta direct șefului Apple, Tim Cook.
Preluarea Beats reprezintă o deviere de la strategia Apple, care de obicei cumpără companii mici, pe care le integrează rapid în propriile divizii.
Eddy Cue, vicepreședinte Apple pentru iTunes și App Store, s-a ocupat de negocierile cu Beats, au afirmat pentru Bloomberg două surse apropiate discuțiilor. Cue și Iovine se cunosc de mai mulți ani, carierele celor doi în industria muzicală intersectându-se de mai multe ori.
Contactați de Bloomberg, reprezentanții Apple și Beats nu au comentat informațiile.
Unul dintre pricnipalii acționari ai Beats este producătorul taiwanez de smartphone-uri HTC, prima companie care a adoptat sistemul de operare Android și a atacat supremația iPhone. HTC avea în urmă cu trei ani 51% din acțiunile Beats, participație preluată pentru 300 milioane de dolari. În 2012, compania taiwaneză a vândut înapoi acționarilor Beats un pachet de 25%. Universal Music Group, parte a grupului francez Vivendi, deține de asemenea 14% din acțiunile Beats. În luna septembrie a anului trecut, fondul de investiții Carlyle Group a cumpărat o participație minoritară la Beats.