Ce loc „codaș” ocupă România la competențele digitale în ciuda numeroșilor specialiști în IT
Numărul mare de specialiști IT din economie este unul dintre motivele pentru care România nu ocupă ultima poziție din Uniunea Europeană (UE) în domeniul competențelor digitale. Când vine vorba de integrarea tehnologiei în mediul de afaceri însă, România se plasează pe locul 28 din 28, potrivit studiului Ipsos Mori.
Întrebați, 84% din respondenții români (lucrători IT din companii mici și mijlocii) au declarat că se simt pregătiți să folosească aplicațiile și dispozitivele pe care le au la dispoziție în companie, comparativ cu doar 59% în Europa Occidentală. În același timp însă mai puține dintre companiile românești au un website (55%) sau o zonă online dedicată clienților (16%) față de media occidentală (69% respectiv 21%).
Un alt aspect relevat potrivit studiului constă în atitudinea pozitivă cu care afacerile românești privesc epoca digitală raportat la cele din vestul Europei – respondenții consideră că tehnologia le va ajuta și fluidiza deciziile operaționale și strategice (79% în România versus 59% în Vest) sau le va aduce mai multe date relevante despre clienți (67% față de 53%).
În ceea ce privește mobilitatea angajaților, România are în continuare o rată scăzută față de majoritatea statelor europene, 7 din 10 angajați declarând că trebuie să fie prezenți la birou pentru a-și îndeplini sarcinile de serviciu; totuși, se constată o creștere a flexibilității față de 2015, când 8 din 10 angajați declarau că trebuie să fie prezenți la birou pentru a-și îndeplini sarcinile de serviciu.
Foarte puțini dintre cei ce activează în domeniul informaticii simt că tehnologia digitală a avut un impact negativ asupra activității lor. Opt din zece (80%) spun că a avut un impact pozitiv asupra abilităților lor, trei sferturi confirmă același impact pozitiv cu privire la capacitatea lor de a inova (75%), cooperarea între echipe (76%) și motivația lor de la locul de muncă (74%).
Aceiași lucrători din România sunt în general de acord că tehnologia le îmbunătățește relația cu clienții și le permite să își dezvolte afacerea. Șapte din zece (71%) sunt de acord că sunt în măsură să rămână conectați cu clienții și să își îmbunătățească loialitatea clienților, în timp ce într-o proporție similară sunt de acord că tehnologia le permite să construiască relații mai bune cu clienții existenți (73%).
Lucrătorii români din sectorul IT consideră că dezvoltarea de competențe (49%) și strategia companiei lor (43%) sunt cele mai mari provocări interne cu care companiile lor se vor confrunta în următoarea perioadă. Două cincimi menționează, de asemenea, inovarea de noi produse și servicii (38%), vânzările companiei și strategia de marketing (38%).
Factorii de decizie români estimează că vânzările și strategia de marketing vor reprezenta provocările cele mai stringente cu care organizația se va confrunta în următoarele 12 luni; trei sferturi (76%) menționează acest lucru. În același timp, și aceștia sunt de acord că dezvoltarea competențelor angajaților (72%) și strategia companiei (72%) sunt, de asemenea, probleme care cer atenție specială.
La capitolul protecția datelor, 80% din angajații chestionați în România simt că informațiile proprii sunt protejate oriunde s-ar afla, comparat cu 67% în vestul Europei. Între manageri, 79% sunt de aceeași părere când vine vorba de datele firmei, față de 58% în Europa occidentală. Dintre aceiași manageri, 72% declară că afacerea lor dispune de protecție avansată a datelor față de media vestică de 54%.
Pe de altă parte, un raport Microsoft Security arată că țara noastră are rate de apariție a riscurilor de securitate consistent superioare mediei mondiale (31,3% versus 20,8% pentru trimestrul al patrulea din 2015) și o medie mai mare de calculatoare detectate ca fiind infectate (36,4 din 1.000 față de 16,9 media mondială).
Ipsos Mori a realizat în 2016, pentru Microsoft, un studiu la nivel european printre companiile mici și mijlocii – categorie care formează aproape 99% din totalul companiilor de pe continent. Studiul a abordat teme legate de folosirea datelor și a tehnologiilor de ultimă oră pentru a atrage noi clienți, a crește productivitatea și a inova în domeniul de activitate în care activează.