Prima pagină » IT&C » Ce șanse au în România GPS-urile dedicate în lupta cu smartphone-urile

Ce șanse au în România GPS-urile dedicate în lupta cu smartphone-urile

După ce smartphone-urile au început să capete popularitate în urmă cu câțiva ani, multă lume a spus că acestea vor scoate de pe piață în cele din urmă sistemele de navigație dedicate.

După ce smartphone-urile au început să capete popularitate în urmă cu câțiva ani, multă lume a spus că acestea vor scoate de pe piață în cele din urmă sistemele de navigație dedicate. Însă declinul înregistrat pe piața globală de GPS-uri dedicate nu a fost unul foarte abrupt în ultimii trei ani. Pe unele piețe livrările s-au menținut la același nivel, iar pe altele au crescut.

În România au fost vândute anul trecut 65.000 de dispozitive GPS dedicate, a declarat pentru gândul Tarik Hassan, CEE Marketing Manager la MiTAC Europe, compania care deține brandul Mio. „Pentru anul în curs, estimăm că piața de dispozitive de navigare prin GPS va rămâne la același nivel ca și anul trecut”, spune Hassan.

Brandul Mio a avut în 2012 o cotă de piață de 25% în România.

Mulți utilizatori de smartphone-uri nu văd de ce și-ar mai achiziționa un GPS auto dedicat atâta vreme cât au un smartphone cu servicii precum Google Navigation/Google Maps sau Nokia HERE/Nokia HERE Drive preinstalate. Acestea pot fi descărcate gratuit și oferă performanțe similare cu cele sistemelor dedicate.

Tarik Hassan crede însă că în momentul de față, sistemele dedicate de navigație prin GPS oferă avantaje clare în fața unui smartphone echipat cu software de navigație, indiferent dacă vorbim de ușurința de utilizare sau de caracteristici încorporate de fiecare produs. „În cazul utilizării smartphone-ului, în momentul în care utilizatorul primește un apel, indicațiile de rutare sunt întrerupte, lucru care nu se întâmplă în cazul unui dispozitiv GPS dedicat. Un alt avantaj al sistemelor GPS este asistența pe bandă – conducătorul auto primește în timp util informațiile necesare astfel încât acesta se poate încadra pe banda corespounzătoare, indiferent cât de aglomerat este traficul. Redarea intersecțiilor în format 3D, ecranul mat, sunt alte avantaje importante ale GPS-ului dedicat. Totodată, trebuie să ținem cont că aplicațiile de navigație instalate pe un smartphone sunt un consumator de resurse, încetinind rularea altor aplicații”, spune el.

Totuși, piața de smartphone-uri din România crește accelerat și va eroda în cele din urmă vânzările de dispozitive GPS dedicate. Potrivit Gersim, unul dintre cei mai mari distribuitori de telefoane mobile din România, în 2013 vânzările de smartphone-uri vor crește cu 50%, până la 1,5 milioane de unități.

GPS-urile dedicate nu vor dispărea curând și nici companiile care le produc

Pentru cei care călătoresc mult, transportatori sau taximetriști, GPS-ul dedicat este o unealtă foarte necesară. Sistemele de navigație de pe smartphone-uri epuizează rapid bateriile acestora, astfel încât nu pot fi folosite foarte mult timp. Mai mult, aceste programe consumă date (nu toate dispun de suport offline), care sunt scumpe în România, dar și în alte țări. Operatorii telecom de pe piața locală taxează cu circa 0,25 euro fiecare MB consumat peste plafonul alocat în planul tarifar.

Companiile care produc GPS-uri nu vând doar aceste dispozitive, ci și servicii adiționale, precum hărțile sau, în unele cazuri, sisteme de localizare de flote prin GPS. De exemplu, aplicația Apple Maps de pe iPhone folosește în mare parte hărți și servicii de navigație furnizate de compania TomTom. Totodată, sistemele de infotainment și de navigație construite în automobile se bazează tot pe serviciile funizate de marile companii care produc sisteme de navigație. Recent, Garmin a semnat un parteneriat cu Mercedes-Benz. Nemții vor echipa sistemele de infotainment de pe mașinile produse cu soluțiile Garmin pentru GPS, iar integrarea va fi făcută în următorii patru ani.

Adrian Popa este Editor of the Day la Gandul.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de ... vezi toate articolele