Ce se întâmplă cu APPLE. „S-ar putea ca repararea acestei companii să fie o treabă aproape imposibilă”. ANALIZĂ
Apple este în continuare una din cele mai profitabile companii din lume, în ciuda faptului că a pierdut aproape 300 miliarde de dolari din valoarea de piață în ultima jumătate de an. Totuși, ceea ce se întâmplă acum cu compania este îngrijorător. Un analist de calibru al industriei tehnologice, Rob Enderle, a ajuns să spună că „s-ar putea ca repararea acestei companii să fie o treabă aproape imposibilă”.
În primele trei luni ale acestui an, Apple a înregistrat prima scădere trimestrială a profitului net din ultimii 10 ani. Acest lucru nu s-a mai întâmplat din 2003, când producătorul iPod a trecut printr-un proces de restructurare. Câștigul net al companiei a scăzut, în perioada ianuarie – martie 2013, cu 18%, până la 9,5 miliarde de dolari, comparativ cu perioada similară a anului trecut, iar vânzările de iPhone-uri au consemnat o creștere modestă, de doar 6,5%.
La sfârșitul anului trecut, după lansarea iPhone 5, analiștii se așteptau ca o acțiune a companiei să ajungă la o valoare de 1.000 de dolari. Nu mai era mult până acolo. Titlurile trecuseră de pragul de 720 de dolari și părea că nimic nu le mai poate opri. Acum, o acțiune Apple valorează circa 406 de dolari, iar aproximativ 280 miliarde de dolari din capitalizarea bursieră a companiei au dispărut.
Mai mult, Tim Cook, directorul executiv al companiei, a spus că Apple nu va lansa produse noi până în toamnă. Asta în timp ce Samsung, liderul pieței globale de smartphone-uri, vinde atât de multe unități încât nu face față cu producția de memorii pentru acestea și a lansat Galaxy S4, care se anunță a fi un mare succes. Potrivit analistului Glen Yeung de la banca americana Citibank, Galaxy S4 ar putea înregistra vânzări de 10 milioane de unități în prima lună. De altfel, acesta a fost și planul companiei pentru 2013 – vânzări lunare de 10 milioane de smartphone-uri Galaxy S4.
Ce s-a întamplat cu Apple?
Mulți sunt tentați să spună că declinul Apple a început după moartea, în octombrie 2011, a charismaticului său lider și co-fondator Steve Jobs.
Vom vedea însă că nu aceasta este adevărata cauza declinului. Înainte să moară, Jobs a pregătit un plan pe cinci ani pe care Apple trebuie să îl urmeze. Se știe faptul că iPhone 5 și următoarele două versiuni ale smartphone-ului au fost dezvoltate sub „bagheta magică” a lui Jobs. Iar Tim Cook, cel care a preluat frâiele companiei după moartea lui Jobs, și nimeni altcineva din companie, nu îndrăznește să schimbe acest plan. Ar fi o problemă de imagine, nu? Cum să nu respecți „testamentul” lăsat de Jobs înainte să moară? Ce vor zice acționarii și fanii dacă faci un astfel de sacrilegiu? Jobs nu se poate înșela. Dacă nu era el, Apple nu ajungea compania care este astăzi, nu?
Foto: AFP/Mediafax
Acest plan lăsat de Jobs și respectat de companie arată faptul că Apple nu ar fi putut evita declinul nici sub conducerea sa. Compania a fost prinsă cu garda jos de Samsung, principalul său rival. Sud-coreenii au inundat piața cu smartphone-uri de toate mărimile și prețurile, ajungând acum să domine autoritar piața globală. Apple nu a crezut în ecranele de dimensiuni mari, iar acest lucru o costă acum. Când compari ecranul cu diagonala de 5 inci de pe Samsung Galaxy S4 cu cel de 4 inci de pe iPhone 5, „cel de-al doilea pare o jucărie”, după cum spunea un analist.
Apple a mai făcut o greșeală, comisă și de Microsoft.
Și-a făcut proprii frunizori și parteneri dușmani. Potrivit unor surse ale agenției de știri Reuters, partenerii numesc compania „Poison Apple” („Otrava Apple” – trad.). Asta pentru că cere lucruri foarte greu de realizat pentru care vrea să plătească prețuri mici, astfel încât marginile de profit pe iPhone și iPad să rămână mari.
Vorbeam de o situație similară și la Microsoft. În ciuda faptului că piața globală de PC-uri a scăzut cu 14% în primele trei luni ale acestui an, comparativ cu perioada similară din 2012, divizia Windows a Microsoft a înregistrat o creștere de 23%, pe același interval. Microsoft nu ieftinește licențele Windows pentru partenerii săi, astfel încât aceștia să primească o gură de oxigen într-o piață dificilă.
Apple a încercat să inoveze pe segmentul software
Spre deosebire de Google, care avea o mulțime de produse de succes și testate de piață pentru a le integra în Android (ex.: Maps, Gmail, Finance, Search ș.a.), Apple nu venea cu aproape nimic de acasă. Mai mult, în ceea ce privește Samsung, compania avea tot ce îi trebuia pentru a reuși. Gigantul sud-coreean produce majoritatea componentelor folosite în smartphone-uri și tablete „în casă” și depinde foarte puțin de parteneri externi. Potrivit lui Enderle, „Samsung avea să bată Apple în propriul joc. Era doar o problemă de timp”.
Apple a încercat să lanseze aplicații de impact, precum Siri sau Apple Maps, însă ambele sunt considerate „dezastre”. Siri nu funcționeză cu adevărat decât în SUA, iar serviciul de navigație Apple Maps este considerat de analiști „cel mai prost produs lansat vreodată de companie”. Acesta a fost făcut în grabă, din dorința Apple de a scăpa de dependența de Google Maps.
Sursă: Captură din Apple Maps
Rezultatele Apple ar fi fost și mai slabe dacă nu ar fi dominat încă piața de tablete cu iPad, în acest moment „vaca de lapte” a companiei. Vânzările de astfel de dispozitive au crescut cu 65,25% în primul trimestru, la 19,5 milioane de unități. Însă în acest an livrările globale de tablete care rulează sistemul de operare Android dezvoltat de Google vor fi pentru prima dată mai mari decât cele iPad, potrivit estimărilor firmei de cercetare a pieței IDC.
Ce vină are Tim Cook?
Probabil niciuna majoră. În ultimele 20 de luni, sub conducerea lui, profitul net al Apple a crescut cu 61%, la 41,73 miliarde de dolari, iar veniturile au consemnat un avans de 45%, la 156,51 miliarde de dolari, potrivit blogului Bits, găzduit de publicația New York Times. Lui Cook i se poate reproșa doar faptul că nu are curajul de a lua propriile decizii și de a renunța la planul lui Steve Jobs.
Foto: AFP/Mediafax
Înainte să moară, Jobs credea că va putea replica, pe termen lung, succesul iPod pe piața de smartphone-uri și tablete. Când s-a lansat iPod în 2001, cu un design atractiv și un ecosistem bine pus la punct (clientul avea un dispozitiv frumos, funcțional și o sursă de conținut, toate de la același producător/furnizor), clienții au fost prinși în grădina ferecată și plină de minunății a Apple. Ce alternativă aveau? Unde să găsească un player de o calitate similară? Nu prea existau alternative.
Însă pe segmentele de smartphone-uri și tablete lucrurile stau diferit. Când Apple lansa primul model de iPhone în 2007, acesta era un produs inovativ, însă nu revoluționar, așa cum s-a spus. Toate tehnologiile încorporate în terminal erau deja disponibile. Apple nu a inventat nici ecranul tactil, nici memoria de 16 GB.
La început totul a mers minunat. Rivalii au fost prinși pe picior greșit de designul ieșit din comun al iPhone, iar operatorii telecom, impresionați de succesul la public al telefonului, au îmbrățișat Apple. I-au oferit reduceri și cea mai bună promovare. Celelalte companii și-au revenit însă după șocul inițial și, cu ajutorul Android, un sistem de operare ieftin dezvoltat de Google, au început contraatacul cu Samsung în frunte. Beneficiind de un sistem de operare foarte ieftin, producătorii de terminale Android au lansat modele accesibile, care au prins repede la public, mai ales pe piețele mai puțin mature.
O altă greșeală a Apple a fost faptul că nu a mai inovat suficient. Steve Wozniak, co-fondator Apple, a declarat, pentru revista germană WirtschaftsWoche, că Apple rămâne în urmă în ceea ce privește funcționalitățile oferite pe smartphone-urile sale: „În acest moment suntem oarecum în urmă în ceea ce privește funcționalitățile în industria de smartphone-uri”. Sistemul de operare iOS este în fond cam același de la lansare. Alan Key, părintele interfețelor grafice, declarat că „mare parte din interfața iPhone și iPad este foarte săracă”, lucru subliniat și de șeful BlackBerry, care a declarat că iOS are nevoie de o actualizare majoră.
În ultimii zece ani Apple a stat pe un munte de cash (are în acest moment circa 170 miliarde de dolari în bănci), dar a investit destul de puțin în cercetare și dezvoltare. De exemplu, în 2012, Apple a băgat circa 3,4 miliarde de dolari în cercetare, pe când Samsung a investit peste 10 miliarde de dolari.
Sursa grafic: New York Times
Dacă Apple nu vine cu produse extraordinare în această toamnă, declinul încet, dar sigur, al celei mai mari companii IT din lume va continua.