Cum Maria pare să aibă o vârstă apropiată de a mea, adică puțin peste 30 de ani, am întrebat-o câți ani are fiica ei. Mi-a spus că 12. „Ce telefon are cum?”, am întrebat-o. „Un Galaxy S4, dar nu-i mai place și nici nu vrea să audă de altceva în afară de iPhone”, mi-a spus. Aș fi putut să încerc să-i explic frizeriței că nu merită să cumperi un telefon atât de scump pentru un copil de 12 ani, că îi poate lua ceva mult mai ieftin sau că poate folosi în continuare Galaxy-ul, dar mi-am dat seama că nu are niciun rost. Maria luase deja decizia de cumpărare și era fericită. De ce să-i stric eu seara, cu o săptămână înainte de Crăciun? Fiica ei este un „status seeker” în devenire. Dacă nu ai iPhone sau Galaxy de ultimă generație, râd colegii de tine. Iar părinții nu fac nimic pentru a le explica celor mici că acest lucru este o prostie și că mai importante în viață sunt alte calități.
Fetița nu are nevoie de un iPhone atât de scump la vârsta ei, dar e cool să ai așa ceva, chiar dacă este nevoie ca părinții să se îndatoreze. Nu este vina copilului, deoarece la 12 ani nu știe care sunt posibilitățile financiare ale familiei și nici nu-i pasă de astfel de aspecte. Nu cred că este nici vina Mariei. Ambele sunt o victimă a marketingului, în care companii precum Apple, Samsung sau Huawei bagă zeci de miliarde de dolari în fiecare an. Iar metodele de promovare sunt atât de eficiente încât și persoanele cumpătate cedează deseori.
Poate că ar fi trebuit să-i spun, totuși, Mariei că nu mai merită să schimbi smartphone-ul mai devreme de doi-trei ani de la cumpărarea celui actual în ziua de astăzi, dacă nu dispui de fonduri consistente și nu ești un utilizator avansat sau pentru care telefonul este o unealtă esențială în munca de zi cu zi. Cei care folosesc dispozitivul pentru Facebook, e-mail, Messenger, WhatsApp și câteva poze îl poți ține liniștiți trei ani, deoarece nu pierd nimic extraordinar. Motivul este destul de simplu: îmbunătățirile aduse modelelor noi an de an sunt incrementale, iar inovațiile adevărate lipsesc. Nu se mai fac salturi tehnologice așa cum se întâmpla în urmă cu câțiva ani și trăim într-o lume în care hardware-ul este din ce în ce mai puțin relevant. Mai importantă este partea software, iar aplicațiile populare merg bine și pe telefoanele lansate în urmă cu cinci ani.
Citește în continuare pe Go4it.