„O tranzacție ar fi normală având în vedere numărul mare de jucători și numărul prea mare de magazine. Eu sunt deschis către o tranzacție”, a declarat pentru ZF Iulian Stanciu, proprietarul magazinelor Flanco și acționar al eMag, cel mai mare jucător din comerțul electronic românesc.
Miliardarul bulgar Tzvetan Vassilev, care controlează indirect Domo, dar și un lanț de magazine de electroIT în Bulgaria, ar fi interesat de preluarea unui competitor din piața din România și de crearea unui jucător suficient de mare cât să reziste și să se bată de la egal la egal cu liderul Altex, potrivit unor surse din piață.
Iulian Stanciu, întrebat de ZF dacă tranzacția pe care o consideră oportună se referă la vânzarea Flanco către Domo, a răspuns „mai degrabă la preluarea Domo”, dar nu a oferit mai multe detalii.
Potrivit informațiilor ZF, cei doi jucători au mai purtat discuții în urmă cu un an, imediat după intrarea Domtech în acționariatul Domo, însă acestea nu s-au concretizat. La momentul acela Flanco a pus pe masă o ofertă pentru Domo.
Un acord între Domo și Flanco ar crea un jucător de talia Altex, care ar putea totodată să obțină condiții mai bune de la furnizori. Altex a obținut în 2012 – ultimul an pentru care există date publice – afaceri de 254 milioane euro.
Domo a obținut în același an 126 milioane euro, iar Flanco 137 milioane euro. Domo are în prezent circa 100 de ma gazine, iar Flanco aproximativ 80.
„Având în vedere rezultatele financiare ale celor doi jucători (Domo și Flanco, n.red.), fiecare cu o cifră de afaceri cât jumătate din cea a Altex – Media Galaxy, o fuziune este mai degrabă sănătoasă,
urmând a crea un competitor real pentru Altex”, spune Dan Ostahie, proprietarul celui mai mare jucător din piața de electroIT.
Și furnizorii celor două companii spun că o astfel de mutare ar fi benefică pe o piață mică și fragilă. În prezent piața locală de electroIT, evaluată la 1,7 miliarde euro, este controlată de treijucători specializați – Altex, Flanco și Domo – cu afaceri cumulate de circa jumătate de miliard de euro.
Liderul pieței, grupul Altex, controlat de antreprenorul Dan Ostahie, a avut în 2012 afaceride 254 milioane euro, o valoare similară cu businessul cumulat al celorlalți doi jucători. Pe piață mai activează lanțurile de hipermarketuri, jucătorii online și micii comercianți independenți.
„Sunt prea mulți jucători pentru o piață atât de mică. O consolidare ar fi binevenită din punctul de vedere al producătorilor. Unii jucători întâmpină în prezent dificultăți în achitarea facturilor spre furnizori”, a comentat pentru ZF directorul general al unui jucător important de pe piața de IT.
Retailerii, importatorii și producătorii din electroIT consideră că o tranzacție între cei doi jucători este benefică pentru consolidarea pieței care încă își revine din criză. Piața de electroIT a fost una dintre cele mai afectate de criză, pierzând aproape jumătate din valoare. Astfel, dacă în 2008 – ultimul an de boom – românii cheltuiau 2,5 miliarde euro pe electronice, electrocasnice și produse IT, în 2009piața scăzuse la 1,4 miliarde euro, iar declinul a continuat și în anii următori. Vânzările au revenit pe plus în 2012 și 2013, însă avansul este încă firav, iar cifrele sunt departe de cele din anii de boom.
Condițiile actuale din retailul electroIT au dus la tatonări între companiile din industrie, potrivit unor surse din piață în discuții intrând inclusiv fuziunea dintre Domo și Flanco, dar în condițiile în care acționarul Domo să rămână majoritar în noua companie.
Domo Retail este controlată în prezent de fondul elvețian de investiții Domtech Holding AG. În spatele acestuia se află, potrivit datelor ZF, omul de afaceri bulgar Tzvetan Vassilev, considerat de Forbes cel mai influent om de afaceri din Bulgaria și acționarul uneia dintre cele mai puternice bănci din țară. Până la închiderea ediției reprezentanții Domo nu au răspuns solicitării ZF privindposibile discuții cu acționarul Flanco.
Retaiulul de electrocasnice, electronice și produse IT este controlat de branduri românești care au scris o istorie de aproape două decenii. Niciun brand străin specializat nu și-a făcut curaj să se bată cu Altex, Domo, Flanco sau eMag. Prin comparație, MediaMarkt, unul dintre cei mai puternici jucători din electroIT-ul european, este prezent și pe piețele din Ungaria și din Polonia. Reprezentanții grupului german nu au răspuns până la închiderea ediției dacă ar fi interesați să intre și pe piața din România.
Retailerii străini au ocolit piața locală pe de-o parte deoarece jucătorii prezenți au poziții de forță și pe de alta deoarece în România cheltuiala medie per capita este mult sub media europeană.
Altex a fost creat de antreprenorul Ostahie, care s-a lansat în businessul de profil acum mai bine de două decenii. Aceste a început afacerile în 1991, imediat după terminarea facultății, importând televizoare second-hand din Elveția.