Este șeful unuia din cele mai de succes startup-uri din lume, dar face o declarație suprinzătoare: Iată de ce NU ar trebui să devii antreprenor
Care sunt aceste motive greșite? Libin spune că în primul rând este vorba de bani. Unii oameni doresc să devină antreprenori deoarece cred că este o modalitate bună de a face bani. Șeful Evernote afirmă că acești oameni nu stau bine la capitolul matematică. Potrivit lui Libin, 95% din startup-uri eșuează, iar problemele îi urmăresc pe fondatori ani de zile după aceea. „Dacă tu creză că a porni o firmă de la zero este o bună modalitate de a face bani, te înșeli. Cea mai bună cale pentru a avea un venit stabil este să ai un job bun”, a declarat Libin la TNW Europe Conference.
Al doilea motiv greșit este, în opinia fondatorului Evernote, dorința de a avea putere. Oamenii cred că vor fi mai influenți după ce ideea lor revoluționară se transformă într-o afacere de succes. „Realitatea este că, atunci când ai propria companie, toată lumea este șeful tău”, explică Phil Libin. Trebuie să fii atent la relația cu angajații tăi, acționari sau media.
Un alt motiv greșit pentru a deveni antreprenor este flexibilitatea pe care mulți cred că ți-o oferă propria afacere. Oamenii nu sunt mulțumiți de programul de lucru pe care îl au și doresc să petreacă mai mult timp cu familia și prietenii. Libin spune că, pentru a avea o afacere de succes, el a trebuit să muncească până la 20 de ore pe zi. „Realitatea este că ai destulă flexibilitate în ceea ce privește programul – poți alege cele 20 de ore din zi pe care dorești să le lucrezi”, a spus el, ironic.
În opinia lui Phil Libin, singurul motiv pentru care cineva ar trebui să intre în antreprenoriat este dorința acelei persoane de a schimba ceva în lume. Dacă ai un concept care lipsește, iar ideea ta poate schimba lumea, atunci ar trebui să devii antreprenor.
„Modelul nostru de business fundamental este să nu facem bani din datele tale”
Libin este un critic al modelului de business folosit de multe companii, printre care Google sau Facebook, care câștigă bani din tranzacțiile cu datele utilizatorilor sau din procesarea acestora. „Modelul nostru de business fundamental este să nu facem bani din datele voastre”, a declarat el la MIT Technology Review Summit din San Francisco.
Potrivit lui Phil Libin, Evernote folosește un model de business „de modă veche”. „Facem bani de pe urma ta doar atunci când tu dorești să ne plătești. Respingem orice model de publicitate bazat pe Big Data”, a explicat el.
Serviciul Evernote este gratuit, însă utilizatorii pot achiziționa pachete premium care le oferă acces la mai multe servicii și caracteristici.
Șeful Evernote spune că aceste colecții masive de date au potențialul de a duce la lucruri bune, precum cure pentru boli grave, dar nu vrea ca firma sa să fie un furnizor de astfel de date despre clienți. Libin crede că majoritatea oamenilor nu doresc să fie spionați prin intermediul unor dispozitive doar pentru a primi p ofertă foarte bună data viitoare când merg la cumpărături.