Google a lansat Knowledge Graph în limba română
Google a anunțat, luni, lansarea Knowledge Graph (Graficul cunoștințelor), o funcționalitate a motorului de căutare care ajută utilizatorii să descopere rapid și ușor informații noi, potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX.
Conform comunicatului, timp de peste patru decenii, căutarea a constat, practic, într-o corelare a cuvintelor cheie cu interogările. Pentru un motor de căutare, cuvintele era doar atât – cuvinte. De exemplu, termenul „phoenix” are în România o semnificație mult mai bogată. Acesta poate indica o formație de muzică foarte cunoscută în România, un oraș din Statele Unite sau o pasăre mitologică. De aceea, Google a creat un model inteligent, un „grafic”, care înțelege entitățile din lumea reală și relațiile dintre ele.
Knowledge Graph permite utilizatorilor să caute lucruri, oameni sau locuri pe care Google le cunoaște – simboluri, celebrități, orașe, echipe sportive, clădiri, forme de relief, filme, lucrări de artă și multe altele – și să primească pe loc informațiile relevante pentru căutarea făcută. Este un prim pas esențial către căutarea de nouă generație, care are la bază inteligența colectivă a internetului și oferă o perspectivă asupra lumii mai apropiată de cea a oamenilor.
„Knowledge Graph de la Google nu se bazează doar pe surse publice, cum ar fi Freebase, Wikipedia și CIA World Factbook, ci acționează la o scară mult mai mare, vizând o acoperire și profunzime mult mai vaste. În prezent, Knowledge Graph conține peste 570 milioane de elemente – oameni, locuri, lucrări, obiecte, etc., precum și peste 18 miliarde de date concrete și relații dintre aceste obiecte diverse. În plus, este adaptat în funcție de ce se caută și ce informații există pe internet”, se spune în comunicat.
Potrivit sursei citate, cu Knowledge Graph, căutarea Google este mai eficientă în principal din trei puncte de vedere.
Astfel, Google „oferă un răspuns mai bun” – cuvintele pot fi ambigue, însă Google poate înțelege diferența și restrânge rezultatele căutării doar la ceea ce îl interesează pe utilizator: un singur click pe unul din link-uri oferă rezultatul care era de interes.
De asemenea, Google „generează cel mai bun rezumat” (cu ajutorul Knowledge Graph, Google înțelege mai bine interogarea, așa că poate sintetiza informații despre acel subiect; de exemplu, pentru căutarea Maria Tănase, apar informații despre perioada de viață, dar și detalii despre cele mai cunoscute melodii interpretate de cântăreață). Pentru a alege ce informații se afișează, Google analizează date agregate despre căutările făcute pe fiecare subiect. De exemplu, oamenii sunt interesați să afle ce cărți a scris Mircea Eliade, însă, în cazul lui Gheorghe Dinică, sunt mai interesați de filmele în care a jucat, decât de melodiile interpretate.
„Prin Knowledge Graph, utilizatorii pot înțelege și relațiile dintre lucruri. Lucian Pintilie, unul dintre cei mai cunoscuți regizori români, a regizat filmul «Balanța», realizat după cartea omonimă a lui Ion Băieșu, iar interpreta rolului principal din film este Maia Morgenstern, care a jucat și în filmul «Patimile lui Christos», regizat de Mel Gibson. Toate aceste informații sunt corelate în Knowledge Graph. Acesta nu este doar un catalog de informații, ci reliefează și relațiile dintre ele”, se spune în comunicat.
De asemenea, Google „oferă profunzime căutării și un sens mai larg”.
„Nu în ultimul rând, partea cea mai distractivă este că utilizatorii pot face descoperiri neașteptate cu ajutorul Knowledge Graph. O nouă căutare sau conexiune duce utilizatorul la o nouă informație. De exemplu: de unde a luat Matt Groening, creatorul familiei Simpson, ideea pentru numele lui Homer, Marge și Lisa, personajele serialului? Răspunsul îl oferă informațiile despre familia lui”, se spune în comunicat.
„Credem că motorul de căutare perfect ar trebui să înțeleagă exact ce vor să spună utilizatorii și să le ofere exact ceea ce își doresc. În multe cazuri, putem să dăm răspunsul la următoarea întrebare chiar înainte de a fi formulată, întrucât informațiile pe care Knowledge Graph le prezintă sunt documentate în funcție de ceea ce au căutat alte persoane. De exemplu, informațiile pe care Knowledge Graph le afișează despre Tom Cruise răspund în procent de 37% la interogările ulterioare despre el”, se mai spune în comunicat.
Funcția „Alții au căutat și” din Knowledge Graph oferă la rândul ei posibilitatea de a face noi descoperiri. De exemplu, o persoană care face o căutare după Vârful Moldoveanu află de locuri pe care poate nu le cunoaște, din România sau străinătate, precum vârfurile Viștea Mare și Parângul Mare, din România, sau vârful Vârful Gerlachovský, din Slovacia.
Google a început să implementeze treptat această secțiune a Knowledge Graph pentru utilizatorii vorbitori de română. Funcționalitatea urmează să fie disponibilă și pe smartphone-uri și tablete.
Fondat în 1998, de absolvenții Universității Stanford Larry Page și Sergey Brin, motorul de căutare Google este în prezent o companie prezentă pe toate marile piețele globale. Google are sediul central în Silicon Valley și birouri în America de Nord și de Sud, Europa și Asia.
Google a deschis, pe 1 noiembrie 2010, un birou în București, echipa din România fiind coordonată de Dan Bulucea.