Prima pagină » IT&C » Google ne spune cum arată o zi din viața lui „Homo Smartphonicus”.Care este relația românului cu smartphone-ul

Google ne spune cum arată o zi din viața lui „Homo Smartphonicus”.Care este relația românului cu smartphone-ul

Google ne spune cum arată o zi din viața lui „Homo Smartphonicus
Odată ce intră în contact cu un smartphone și internetul mobil, românul trece printr-o metamorfoză și se transformă în „Homo Smartphonicus".

Aceasta este imaginea de ansamblu pe care o creionează studiul Google „Internetul mobil în viața de zi cu zi” realizat între utilizatorii de internet mobil din patru țări din Europa Centrală și de Est: România, Ungaria, Cehia și Slovacia. Folosind concluziile acestui studiu am recreat o zi din viața lui Homo Smartphonicus din România: utilizatorul unui dispozitiv mobil – smartphone, în general – conectat la internet.  

Obiceiuri matinale

Accesatul internetului de pe smartphone este un obicei intrat în rutina matinală a lui Homo Smartphonicus. Aproape 60% dintre utilizatorii de internet mobil fac acest lucru dimineața, până să plece de acasă. Mai mult, o treime își verifică smartphone-ul imediat după ce se trezesc.
 
Homo Smartphonicus a luat micul dejun și pleacă de acasă. Telefonul este asistentul fără de care nu iese din casă. Smartphone-ul, portofelul și cheile sunt, în această ordine, cele mai importante trei lucruri pe care Homo Smartphonicus verifică să nu le fi uitat acasă. Nu aceleași sunt obiceiurile în Ungaria, Cehia și Slovacia: aici portofelul, și nu smartphone-ul, este pe locul întâi între lucrurile fără de care nu pleci de acasă. Și dacă, totuși, uiți smartphone-ul acasă? „Nu este posibil”, răspund 56% dintre românii din categoria Homo Smartphonicus, în timp ce 11% spun că, chiar dacă s-ar întâmpla acest lucru, s-ar întoarce de oriunde după el.

Ziua în ritm de ringtone

Homo Smartphonicus își începe ziua pe telefon și continuă la fel, dependent de conexiunea de internet mobil și instrumentele pe care i le oferă smartphone-ul. 43% spun că utilizează smartphone-ul (în alt scop decât a telefona) oricând în timpul zilei, în timp ce aproape jumătate (47%) spun că verifică smartphone-ul de câteva ori pe zi. Ponderea celor care utilizează smartphone-ul doar în timpul liber este foarte mică: doar 5%.
 
Smartphone-ul este întotdeauna ușor accesibil: majoritatea îl țin în buzunar sau în geantă (54%) sau la îndemână (42%) – pe birou sau pe masa pe care mănâncă. 51% dintre respondenți verfică orice notificare a telefonului sau, dacă nu pe toate, cel puțin pe cele mai importante (44%). Cele mai importante aplicații/funcții cu alerte sonore de pe telefonul lui Homo Smartphonicus din România sunt: SMS-ul (84%), aplicația de Facebook (64%), e-mail-ul (59%), aplicațiile de comunicare, precum Skype sau WhatsApp (52%), și jocurile (22%).
 
Social media este distracția principală a lui Homo Smartphonicus din România. Dacă luăm ca reper alertele sonore, Facebook este a doua aplicație/funcție ca importanță de pe telefonul lui, după SMS. În cazul reprezentanților Homo Smartphonicus din Ungaria, Cehia și Slovacia, Facebook este de abia pe locul 3, după SMS și e-mail. Mai mult, cele mai utilizate tipuri de aplicații de către Homo Smartphonicus din România sunt cele pentru social media. Nu la fel stau lucrurile la omologii săi din zonă: aplicațiile de prognoză a vremii sunt cele mai utilizate în Ungaria, în timp ce pentru cehi și slovaci aplicațiile de fotografie sunt pe primul loc.

Cu prietenii, dar conectat

După-amiaza Homo Smartphonicus iese cu prietenii la bar sau la restaurant. Chiar și aici, Homo Smartphonicus nu poate sta departe de telefon. Cei mai mulți dintre românii utilizatori de internet mobil (36%) spun că verifică smartphone-ul de fiecare dată când primesc o notificare, atunci când sunt la întâlnire cu prietenii. Mai puțin de o treime (31%) își verifică smartphone-ul o dată sau de două ori (când ajung și când pleacă), în timp ce aproape un sfert (23%) nu se ating de smartphone când ies cu prietenii. În alte țări, obiceiurile Homo Smartphonicus diferă. Colegii lui din Ungaria, Cehia și Slovacia procedează diferit când ies cu prietenii: cea mai mare parte a celor din Ungaria nu-și verifică smartphone-ul deloc, în timp ce în Cehia și Slovacia obiceiul cel mai întâlnit este să verifici smartphone-ul când ajungi și când pleci.

Înainte de culcare

Homo Smartphonicus se desparte de prieteni și ajunge acasă. Trei sferturi dintre reprezentanții Homo Smartphonicus spun că locul smartphone-ului este chiar lângă pat. De ce? În primul rând pentru că joacă rolul de ceas deșteptător (81%), însă aproape jumătate (44%) intră pe internet de pe smartphone sau tabletă înainte de a adormi – pentru a-și citi mailurile, să se joace, să verifice statusurile de pe social media etc.
 
Se culcă, dar nu poate să adoarmă. Cum își tratează insomnia? Tot cu smartphone-ul. Majoritatea (51%) reprezentanților Homo Smartphonicus din România spun că atunci când nu pot dormi își folosesc smartphone-ul. Este principalul „medicament” împotriva insomniei, peste televizor (47%), stat în pat (29%) sau citit (20%). Nu la fel se tratează restul reprezentanților genului Homo Smartphonicus din celelalte țări. În Ungaria, „medicamentul” preferat pentru insomnie este televizorul, iar cehii și slovacii stau întinși în pat, așteptând să adoarmă.

Studiul Google „Internetul mobil în viața de zi cu zi” a fost realizat de IQS Online, în luna mai 2015, pe 800 de utilizatori de internet mobil, cu vârste peste 15 ani, din România, Ungaria, Cehia și Slovaia. 95% dintre aceștia utilizează smartphone-ul, iar 54% tableta. Marea majoritate (79%) a utilizatorilor de internet mobil se conectează atât prin Wi-Fi, cât și prin servicii de internet mobil de la furnizorul de servicii de telecomunicații la care sunt clienți. Doar 8% se conectează la internet de pe dispozitive mobile doar prin rețele Wi-Fi gratuite, în timp ce doar abonamentul de date mobile este utilizat de 12%. Potrivit studiului Consumer Barometer, 46% dintre români au smartphone, iar 23% au tabletă.
 

Adrian Popa este Editor of the Day la Gandul.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe financiare. Înainte de a ajunge la Grupul de ... vezi toate articolele