Livrările de smartphone-uri la nivel global au depășit anul trecut pentru prima dată 1 miliard de unități, susținute de cererea pentru dispozitive mai ieftine, în contextul indiciilor privind încetinirea creșterii pe segmentul prețurilor ridicate, potrivit datelor firmei de cercetare IDC.
Vânzările globale au urcat anul trecut cu 38%, la ușor peste 1 miliard, arată datele IDC, citate de cotidianul britanic Financial Times.
Creșterea vânzărilor nu va liniști însă investitorii îngrjorați că marjele celor mai mari doi producători, Samsung și Apple, ar putea fi afectate de ascensiunea smartphone-urilor low-cost.
„Smartphone-urile ieftine sunt cele care alimentează creașterea vânzărilor. Piețele din India și China se îndreaptă rapid către un punct în care smartphone-urile cu prețuri mai mici de 150 de dolari reprezintă majoritatea livrărilor”, a declarat Ryan Reith, director de cercetare la IDC.
Apple a lansat anul trecut iPhone 5c, un model mai ieftin față de modelul vârf de gamă iPhone 5s, dar semnificativ mai scump decât produsele multor companii din China. Apple a anunțat, luni, că a vândut circa 51 de milioane de iPhone-uri în ultimele trei luni ale anului trecut.
Chiar dacă vânzările reprezintă un nou record pentru grup, iar veniturile și profitul au depășit așteptările, livrările s-au situat sub nivelul anticipat de analiști, de circa 55 de milioane de unități, iar cotația Apple a scăzut cu până la 9% în tranzacțiile efectuate pe platforme electronice după închiderea ședinței obișnuite a bursei.
IDC estimează că Apple a vândut 153 de milioane de smartphone-uri anul trecut, în creștere de la 136 milioane de unități în 2012. Cota de piață a scăzut însă de la 19% la 15%.
Samsung, care produce o gamă mult mai variată de telefoane decât rivalul american, și-a majorat cota de piață de la 30% la 31% anul trecut, livrând 314 milioane de unități. Chiar dacă obține costuri mai reduse întrucât fabrică multe dintre componentele de care are nevoie, cel mai mare producător de smartphone-uri la nivel global se confruntă, de asemenea, cu presiuni asupra marjelor de profit.
Grupul sud-coreean a anunțat recent că veniturile diviziei de telefoane au scăzut în ultimele trei luni ale anului trecut cu 9%, iar profitul operațional cu 18%.
Vânzările de smartphone-uri la nivel global vor crește cu 26% în acest an, a estimat analistul BNP Paribas Peter Yu, adăugând că va fi înregistrată o creștere semnificativă pe segmentul dispozitivelor ieftine. Companile din China sunt bine poziționate pentru extindere la nivel global, a spus el.
Huawei și Lenovo ocupă în prezent locurile al treilea, respectiv al patrulea, în funcție de vânzări, cu o cotă de piață cumulată de 11% în ultimul trimestru al anului trecut, arată datele IDC. Cele două companii, împreună cu alți competitori mai mici, au dificultăți să obțină profit pe piața din China, unde prețurile rămân scăzute din cauza concurenței intense.
Situația s-ar putea schimba dacă ies de pe piață jucătorii mai mici, iar companiile mari își dezvoltă branduri premium, strategie aplicată deja în unele țări din Asia de Sud-Est.