Motoarele de căutare online îi fac pe oameni să se creadă mai inteligenți decât sunt în realitate
Sergey Brin, cofondator al grupului Google, își dorea ca „Google să devină a treia jumătate a creierului uman”. În loc să facă să crească masa cerebrală, motoarele de căutare online le dau oamenilor iluzia că sunt mai inteligenți, potrivit acestui studiu ce a fost publicat în luna martie.
Potrivit site-ului News Wise, cercetătorii au realizat mai multe experimente pe două grupuri de participanți. Doar primul dintre cele două grupuri avea acces la internet.
De fiecare dată, obiectivul studiului nu a vizat testarea cunoștințelor voluntarilor în domenii variate, prin întrebări precum „Cum funcționează o brichetă Zippo?” și „Cum se formează o tornadă?”, ci a constat în evaluarea încrederii pe care utilizatorii o aveau în capacitatea lor de a răspunde corect la tot felul de întrebări.
În fiecare experiment, participanții care aveau acces la internet au dovedit o încredere mai mare în capacitatea lor de a răspunde la întrebări, chiar și în cazurile în care nu găseau răspunsurile dorite, deși au căutat online acele informații.
În timpul unui alt experiment, voluntarii care aveau acces la internet credeau că creierele lor erau foarte active, spre deosebire de ceea ce credeau participanții din grupul de control.
Potrivit autorilor studiului, accesul nu la o pagină de internet anume, ci la un motor de căutare online favorizează acest exces de încredere în propriile capacități intelectuale.
„Devine mai ușor să confundăm propriile cunoștințe cu informațiile afișate de sursa externă (internet). Atunci când oamenii sunt lăsați pe cont propriu, este posibil ca ei să nu își dea seama cât de multe lucruri nu cunosc și cât de mult sunt dependenți de internet”, a explicat Matthew Fisher, doctorand la Universitatea Yale, coordonator al studiului.
Frank Keil, coautor al cercetării, consideră că „efectul cognitiv ce apare atunci când o persoană se află «în modul de căutare» pe internet ar putea fi atât de puternic încât oamenii se simt mai inteligenți, chiar și atunci când căutările lor pe internet nu dezvăluie nimic”.
Aceste concluzii au readus în atenția opiniei publice controversele apărute după publicarea, în 2008, a unui articol scris de Nicholas Carr – „Google ne face proști?” -, primul care a atras atenția internauților asupra efectelor cognitive pe care le generează dependența de motoarele de căutare online.