Nokia, care a finalizat săptămâna trecută vânzarea diviziei de telefoane mobile către Microsoft într-o tranzacție de 5,4 miliarde euro, l-a numit CEO pe Rajeev Suri (46 de ani), șeful diviziei de echipamente de rețea.
Compania, fondată în urmă cu aproape 150 de ani, caută un nou CEO încă din luna septembrie, când a bătut palma cu Microsoft, fostul director general Stephen Elop revenind la compania americană odată cu divizia de telefoane.
Suri conduce de patru ani divizia de rețele telecom a Nokia și lucrează de 20 de ani în cadrul grupului. El s-a ocupat de-a lungul timpului de aspecte variate ale afacerii, de la strategie, fuziuni și achiziții la vânzări și marketing. De profesie inginer specializat în electronică și telecomunicații, Suri a redus cheltuielile, a disponibilizat angajați și a refocusat afacerea pe cele mai profitabile contracte, pentru a crește profitul diviziei.
Nokia a anunțat marți un profit net de 108 milioane euro pentru primele trei luni ale anului, față de o pierdere de 98 milioane euro în perioada corespunzătoare a anului trecut, în timp ce veniturile companiei au coborât la 2,66 miliarde euro, de la 2,85 miliarde euro. Rezultatele nu includ divizia preluată de Microsoft.
Veniturile diviziei de rețele telecom au coborât cu 17% în perioada analizată, la 2,33 miliarde euro, afectate de încasări mai reduse din servicii, variații nefavorabile pe piețele valutare și vânzarea unor active.
Compania finlandeză a anunțat de asemenea o alocare de aproximativ 5 miliarde euro pentru dividende, răscumpărarea de acțiuni și reducerea datoriilor, încercând astfel să consolideze încrederea investitorilor după o perioadă tulbure. La momentul acordului cu Microsoft, grupul acumulase în ultimii doi ani și trei luni pierderi de peste 5 miliarde euro, din cauza prăbușirii vânzărilor de telefoane odată cu ascensiunea smartphone-urilor Apple și Android.
Sub conducerea noului CEO, Nokia trebuie să revigoreze vânzările de echipamente de rețea, care generează în prezent 90% din afacerile grupului, în contextul rivalității intense cu Ericsson (Suedia) sau Huawei (China).
Odată cel mai mare producător de telefoane mobile din lume, cu o cotă de piață de peste 50%, Nokia a ieșit în ultimii ani din top și a ajuns la o cotă de 3% după ce nu a reușit să țină pasul cu inovațiile aduse de Apple și Google. Acțiunile companiei au crescut cu 73% începând din septembrie, când a fost anunțată vânzarea diviziei de telefoane mobile către Microsoft.
Nokia are în prezent o capitalizare de piață de 19 miliarde euro, față de 300 miliarde euro în anul 2000.