O nouă tendință pe internet: „crowdfunding”
Finanțarea de proiecte și a unor companii tinere prin apeluri lansate pe internet pentru strângere de fonduri („crowdfunding”) a cunoscut o creștere explozivă anul trecut, potrivit unui studiu publicat de cabinetul de cercetări de piață Massolution, informează AFP.
Aproximativ 2,7 miliarde de dolari au fost investite astfel în 2012, o cifră care reprezintă o creștere cu 81% față de 2011. Din această sumă, „partea leului” (95%) a revenit Americii de Nord (1,6 miliarde de dolari) și Europei (945 milioane de dolari).
Acest tip de finanțare participativă are toate șansele să continue să progreseze, pentru a ajunge la peste 5 miliarde de dolari în acest an, potrivit directorului general al companiei Massolution, Carl Esposti.
Anul trecut, aproximativ 30% din investiții au mers mai ales către proiecte sociale și filantropice, 16,9%, către companii, 11,9%, către filme și teatru și 7,5%, către muzică.
Studiul realizat de cabinetul californian s-a bazat pe recensământul a 308 platforme de finanțare participativă, precum Kickstarter.com. Unele dintre ele permit investitorilor să facă donații, iar altele au la bază împrumuturi și investiții în acțiuni.
Finanțările prin donații au crescut cu 85%, ajungând la 1,4 miliarde de dolari anul trecut, iar cele prin împrumuturi au crescut cu 111% și au ajuns la 1,2 miliarde de dolari. Investițiile prin acțiuni, al căror statut este mult mai strict reglementat, au crescut cu 30% și au ajuns la 116 milioane de dolari în 2012.