Prima pagină » IT&C » Ofensiva televiziunilor Ultra HD. Lansarea Fashion One 4K este doar începutul. Câte canale vor fi disponibile până în 2025

Ofensiva televiziunilor Ultra HD. Lansarea Fashion One 4K este doar începutul. Câte canale vor fi disponibile până în 2025

Ofensiva televiziunilor Ultra HD. Lansarea Fashion One 4K este doar începutul. Câte canale vor fi disponibile până în 2025
Fashion One 4K, prima televiziune internațională Ultra HD, lansată la începutul lunii septembrie, a declanșat o ofensivă a acestei tehnologii superioare la nivel mondial, peste o mie de canale în noul standard urmând să fie disponibile până în 2025.

Eforturile din ultimii ani ale operatorilor internaționali de telecomunicații în domeniul tehnologiei Ultra HD (sau servicii 4K), ce oferă o calitate a imaginii mult mai ridicată decât actualul High Definition (HD), s-au concretizat prin lansarea, pe 1 septembrie, a Fashion One 4K. Aceasta este prima televiziune din lume care este transmisă la nivel mondial în formatul Ultra HD, prin intermediul sateliților companiei SES.

„În ultimii patru ani, industria de telecomunicații a dezvoltat ecosistemul Ultra HD. Acum, Ultra HD este o realitate pentru milioane de telespectatori din întreaga lume”, a declarat Ferdinand Kayser, Chief Commercial Officer al companiei SES, la un eveniment organizat la târgul de comunicații IBC, care se desfășoară în perioada 10 – 15 septembrie, la Amsterdam.

SES s-a numărat printre promotorii televiziunii Ultra HD la nivelul transmisiei în Europa, fiind compania care asigurat prin intermediul sateliților săi difuzarea primului meci de fotbal în direct în Ultra HD (partida dintre FC Bayern Munchen și SV Werder Bremen, din campionatul de fotbal german, transmisă de Sky Deutschland pe 26 aprilie 2014), dar și a primului concert în 4K (susținut de trupa rock americană Linkin Park pe 19 noiembrie 2014, la Berlin, și transmis de televiziunea Astra Ultra HD).

„Tehnologia Ultra HD se va dezvolta mult mai rapid decât HD-ul în trecut”, spune Ferdinand Kayser.

O dovadă în acest sens este faptul că lansarea Fashion One 4K a fost urmată de apariția, pe 4 septembrie, în Germania, a primei televiziuni în formatul Ultra HD din această țară, denumită Pearl.tv 4K UHD și care își propune să revoluționeze piața TV dedicată canalelor de shopping. Totodată, alte două televiziuni în noua tehnologie urmează să fie lansate în următoarea perioadă: High 4K va emite în America de Nord, de la mijlocul lunii septembrie, și va difuza filme, divertisment, programe sportive și documentare, iar TERN (TV Entertainment Reality Network) va fi lansată pe piața TV din Olanda, în luna octombrie. Toate aceste televiziuni vor ajunge la telespectatori prin intermediul sateliților SES.

Totuși, adoptarea tehnologiei Ultra HD în diferitele regiuni ale lumii va fi influențată de maturitatea piețelor de televiziune din acele zone, de disponibilitatea infrastructurii și de oferta de conținut, a explicat Ferdinand Kayser.

Potrivit unei statistici prezentate de acesta, până în anul 2025, vor exista pe piața mondială de televiziune 1.053 de canale care vor difuza programe în format Ultra HD, dintre care 220 vor emite în Europa.

În ceea ce privește conținutul Ultra HD, Kayser a precizat că, în prezent, sunt disponibile peste 1.200 de filme și show-uri în această tehnologie, numărul acestora urmând să crească cu 200 până la sfârșitul anului.

De altfel, Fashion One și-a actualizat producția de conținut din HD în Ultra HD începând din 2014 și deține în prezent în totalitate drepturile de difuzare pentru un număr extins de programe (modă, lifestyle, travel etc.), după cum a spus Gleb Livshits, Chief Operations Officer al Fashion One Television, la un seminar dedicat tehnologiei Ultra HD organizat în cadrul târgului de comunicații IBC. „În ultimii doi ani am investit în conținut Ultra HD. A trebuit să instruim echipa care se ocupă de conținut să îl realizeze la standardul care ne este necesar”, a spus Gleb Livshits. El a precizat că este dificil de produs conținutul Ultra HD, nefiind încă prevăzute transmisiuni live în această tehnologie la Fashion One 4K.

Pe de altă parte, SES a anunțat la IBC că își propune să dezvolte următoarea generație de tehnologie: SAT>IP (prin care televiziunile de pe satelit pot fi recepționate de toate echipamentele dintr-o casă – televizor, laptop, tabletă, smartphone), IP-LNB (un echipament prin care televiziunile pot fi recepționate de mai multe dispozitive dintr-o casă, prin intermediul rețelei IP, direct de pe satelit) și Dolby Vision (o soluție tehnologică dedicată consumatorului final, pentru a-i îmbunătăți acestuia experiența de vizionare, oferindu-i o luminozitate, un contrast și culori mult îmbunătățite față de modul în care este perceput conținutul standard).

Cea mai avansată dintre acestea este SAT>IP, care a devenit deja un standard internațional și susține activitatea Ultra HD din prezent, după cum a declarat Thomas Wrede, vicepreședinte pentru sisteme de recepție la SES, într-un seminar organizat în contextul târgului IBC. Acest standard este deja optimizat pentru conținutul TV și la nivel internațional există 45 de producători de echipamente care construiesc 75 de produse care au la bază această tehnologie. „Sunt foarte optimist cu privire la modul în care aceste companii vor îmbunătăți experiența de vizionare a publicului în anii următori”, a spus Wrede.

Totodată, compania SES – al cărei sediul central se află în Luxemburg și care operează peste 50 de sateliți la nivel mondial, folosiți pentru difuzarea a numeroase platforme de satelit (DTH), între care și Orange TV din România – a prezentat la IBC și o serie de soluții video pentru distribuția de conținut în online – FLUID HUB (o platformă online de servicii pentru eficientizarea și securizarea managementului distribuției conținutului video), LUCID OVP (o platformă de sprijinire a companiilor care doresc să lanseze servicii video online) și LIQUID VOD (o nouă soluție tehnologică de distribuție a serviciilor video la cerere prin intermediul satelitului).

Scopul tuturor acestor tehnologii dezvoltate este de a face televiziunea mai atractivă, „mai sexy” pentru consumator, după cum a spus Thomas Wrede. Aceasta în condițiile în care 90% dintre consumatori preferă să se uite la conținut Ultra HD, comparativ cu cei care preferă tehnologia standard, după cum a explicat și Arnd Paulsen, Senior Manager Broadcast Systems, Dolby Laboratories, într-un seminar de la IBC.

Nu în ultimul rând, operatorii de telecomunicații se gândesc deja și la tehnologia 8K. Astfel, televiziunea publică japoneză NHK va începe în 2016 testele pentru a difuza conținut 8K, care vor fi urmate de un număr semnificativ de transmisiuni prin satelit în 2018 și de o extindere a acestei tehnologii la nivel mondial până în 2020, la timp pentru Jocurile Olimpice de la Tokyo, conform informațiilor făcute publice de reprezentanții televiziunii, la IBC.