Pentru mulți tineri, Maria și Alex au job-ul ideal. O privire în culisele unei industrii de succes ne arată iluzia care îi cucerește pe mulți români

Publicat: 15 04. 2015, 14:29
Actualizat: 09 01. 2020, 05:41

Maria, game tester la unul dintre cele mai mari studiouri de jocuri video din București, filială a unui gigant internațional, cu experiență de doi în acest domeniu, spune că sintagma „There is more than meets the eye” („E mai mult decât ceea ce pare” – trad.) sintetizează cel mai bine jobul ei. „Cei care nu cunosc industria pornesc de la o viziune total greșită, și anume că un game tester are o viață destul de ușoară, se joacă toată ziua și este plătit pentru asta. Realitatea este cu totul alta”.

„Joaca” este o parte minusculă în procesul de testare a jocurilor video. „Înveți că trebuie să fii atent la orice detaliu, fie el vizual sau auditiv, legat de grafică sau game design (fapt care diminuează considerabil plăcerea pe care ți-o conferă jocul în mod normal). Ești nevoit să înregistrezi absolut fiecare problemă în baza de date aferentă, întocmești si analizezi rapoarte zilnice, lucrezi cu programe despre care nu aveai nici cea mai mică cunoștiință înainte să te angajezi, iar așteptările sunt ridicate, în special în companii precum Ubisoft, Electronic Arts sau Gameloft”, a explicat Maria pentru gândul.

Care sunt etapele testării unui joc și cât durează procesul

Alex este și el angajat în una dintre reprezentanțele din România ale companiilor internaționale care dezvoltă jocuri. El explică faptul că timpul necesar pentru testarea unui joc depinde de cât de mare este proiectul: „Dacă este un titlu de renume, poate dura de la luni până la un an, un an și jumatate”. Și Maria spune că nu există o perioadă bine determinată pentru testarea unui joc. „Titlurile mari (Assassin”s Creed, Far Cry etc.) pot fi testate timp de un an și jumătate. Unele proiecte pot veni și ad-hoc, de obicei cele ieșite pe piață sau aproape de lansare, acestea necesitând de la 1-2 zile, până la o săptămână de testare”, explică ea.

Alex ne-a descris și etapele testării unui joc. În faza Alpha jocul este într-un stadiu rudimentar, poți intra în el, dar majoritatea caracteristicilor nu merg, încă este in stadiul de implementare. Ca să ajungă în faza Beta, toate elementele unui joc trebuie să fie implementate și să funcționeze la un nivel de bază.  În această etapă, jocul încă mai are probleme de stabilitate, se blocehază sau elementele grafice încă nu sunt finalizate. În etapa finală, Master, „totul trebuie să fie funcțional, stabil și frumos”, spune Alex.

Cât câștigă testerii de jocuri și ce program au

Maria a ajuns la un salariu de 2.000 de lei în mai puțin de doi ani. Se oferă și bonuri de masă. Cel mai mare salariu la care poți ajunge fără a avea o poziție de conducere este de 2.200 de lei în compania ei. „Salariul de bază pornește de la 1.000 de lei, apoi crește progresiv cu fiecare an. Neluând în calcul excepțiile/variațiile, în patru ani poți ajunge la cel mai mare salariu fără a avea o poziție de conducere, și anume 2.000-2.200 de lei”, spune ea. Managerii pot ajunge la salarii semnificativ mai mari.

Alex spune că în compania lui, game testerii au salarii cuprinse între 950 și 2.000 de lei.

Programul de lucru este de opt ore pe zi, cu o pauză de masă. Alex adaugă că, „în funcție de mărimea proiectului se lucrează peste program și/sau în weekend-uri”.

Din informațiile obținute de gândul, Ubisoft România este compania care oferă cele mai bune salarii pentru testerii de jocuri, cuprinse între 1.000 și 2.200 de lei. 

Informația de mai sus este confirmată de un alt angajat de la Ubisoft România, care descrie, pe site-ul Undelucram.ro, cum se face testarea în studioul companiei și ce salarii se oferă. „Testarea la Ubisoft constituie un studiou în sine. Studioul de testare este condus de un manager. Studioul este împărțit în patru unități diferențiate pe culori (Green, Red, Orange și Blue). Fiecare unitate este condusă de un QCC (Quality Control Coordinator) care îi raportează direct studio managerului. QCC-ul la rândul lui conduce mai multe echipe de testare, fiecare echipă fiind coordonata de un Lead QC. Unui QCC îi raportează direct patru sau cinci Lead QCs. Lead Testerul la rândul lui are un asistent și o echipă de testare, care în funcție de mărimea proiectului uneori poate depăși 20 de oameni”. El spune că salariul este în jur de 1.000 de lei la început, cu bonuri de masă și plata orelor suplimentare, iar cei mai avansați trec de 2.000 de lei. Prin comparație, salariul unui programator începe, în aceeași companie, de la 600-700 de euro.

Cei care lucrează la Electronic Arts România au un salariu de pornire mai mic, de aproximativ 770 de lei și pot ajunge la 1.000 de lei lucrând în ture de noapte, mai bine plătite. Un tester avansat, ajunge, din informațiile noastre, la un salariu de 2.000 de lei în cadrul Electronic Arts România.

La Gameloft România, din informațiile obținute de gândul, salariile diferă în funcție de ture. Pe tura de zi (10:00 – 19:00) se oferă un salariu de pornire de 250 de euro. Pe tura de noapte (19:00 – 03:00) salariul este mai mare, de 300 de euro. În a treia tură (03:00 – 11:00), pachetul este de 320 de euro. 

Companiile oferă o serie de beneficii pentru angajați

Totuși, salariile mici pentru debutanți sunt compensate cu alte beneficii. În aceste companii, angajații au acces la o zonă de relaxare (canapele, plasmă, biliard, ping-pong, etc.), sală de fitness gratuită (plus diverse cursuri de dans, aerobic sau kickbox), acces la bibliotecă internă de unde se pot împrumuta console, jocuri, iar orele suplimentare sunt plătite. Unele companii oferă cursuri de limba franceză și limba română, pentru angajații străini. 

Mediul de lucru diferă de la departament la departament, potrivit Mariei. „În testare, atmosfera este mai destinsă, majoritatea oamenilor fiind tineri. Glumele și limbajul liber sunt la ordinea zilei, iar asta menține un nivel de sociabilitate și relații interumane mai ridicat. Șefii, de cele mai multe ori, sunt oameni ok, cu care se poate discuta liber și care te vor ajuta, în măsura în care pot. Ideea de muncă robotică  este de multe ori trecută cu vederea, cu scopul de a motiva echipele și de a crește eficacitatea și calitatea muncii”, explică ea.

Maria recomandă, pentru un salariu mai bun, aplicarea la companii pentru poziția de tester software: „Acolo, poziția de tester este plătită de obicei cel puțin dublu față de cele din industria jocurilor”.

Sunt persoane care spun că jobul de game tester este pentru studenți, reprezentând doar o etapă intermediară în carieră. Maria contrazice aceste opinii: „Limitându-ne la jobul de game tester, bineînțeles că se poate să faci carieră. Depinde de ce îți dorești, de ce așteptări și câtă răbdare ai. Dacă ești proaspăt ieșit de pe băncile școlii, poate fi doar un job tranzitiv către o altă specialitate sau un punct de plecare spre o carieră în domeniu”. Și Alex crede că poți face carieră ca game tester: „Da, poți face o carieră din asta. Sunt posibilități de avansare. Te poți duce mai sus”.

Ce presupune interviul de angajare și care sunt studiile minime cerute

Maria spune că, la compania în care lucrează, pentru poziția de tester, minimul cerut este diploma de Bacalaureat. „Dar mult mai importanți sunt alți factori: cunoștințe în domeniul gaming-ului sunt întotdeauna un mare plus; cele tehnice îți ușurează integrarea în această bulă tehnologică; dar, în opinia mea, cel mai mare avantaj îl deții în momentul în care ești o persoană care se adaptează ușor, învață repede și este flexibilă în comportament, pentru a te putea integra în diverse grupuri de oameni”, explică ea.

Maria ne-a detaliat și etapele de la interviul de angajare. Prima etapă constă într-o evaluare a limbii engleze printr-un test relativ ușor și descrierea unor probleme/bug-uri dintr-un joc pe care ți se cere să îl joci timp de 30 de minute. Potrivit Mariei, în „a doua etapă este un interviu cu un membru al echipei de resurse umane, în timpul căruia se desfășoară dansul du-te-vino despre tine și personalitatea ta. Stadiul final este discuția face-to-face cu project manager-ul echipei și/sau departamentului în care urmează să fii trimis. Subiectele pot varia de la ‘Descrie bug-urile pe care le-ai întâlnit în jocurile preferate’, până la ‘Cum ai testa pereții acestei camere?'”.

Și Alex ne-a explicat cum decurge interviul de angajare în compania sa. „Prima proba este o discuție deschisă cu cineva de la HR, probabil să vadă că ești întreg la cap (râde – n.e.), să își facă o părere despre tine. A doua probă este una practică, dai un test de engleză scris și testezi pe un joc vechi și plin de bug-uri în care și se cere să raportezi ce defecte are. Ultima probă este cu un manager care decide dacă ești potrivit pentru job sau nu (este o discuție în care încearcă să te cunoască)”, a declarat el pentru gândul.

Ce cer companiile pe site-urile de joburi

Într-un anunț publicat pe eJobs.ro, Electronic Arts România enumeră calitățile pe care le caută la un tester de jocuri (job numit în industrie QA tester). Este vorba de: pasiune pentru jocurile video, atenție mare la detalii, abilități de comunicare în scris și verbal, seriozitate, punctualitate și etică la locul de muncă. 

Gameloft România cere, într-un anunț de angajare pentru QA Game Tester, cunoștințe avansate de limba engleză, atenție la detalii, intuiție și o bună cunoaștere a sistemului de operare Windows și a sistemelor hardware care îl folosesc. Compania specifică faptul că, în tura de zi, programul este de la 10:00 la 19:00 cu pauză de prânz între 14:00 – 15:00. Pe lângă salariu, Gameloft România prezintă și beneficiile oferite. Este vorba de pachet de asigurare medicală la clinica Regina Maria, bonuri de masă, spațiu de relaxare (biliard, ping pong, darts ș.a.), ore de dans și de kickboxing gratuite sau acces gratuit la terenuri de fotbal și baschet (două ore, o dată pe săptămână).

Și Atypical Games are un anunț de angajare pe BestJobs.ro. Înainte de a ajunge la interviul propriu zis, un candidat trebuie să treacă de interviul online în care sunt puse două întrebări. Una din acestea îi cere candidatului să descrie, în limba engleză, cel mai complex/interesant bug pe care l-a găsit într-un joc video.