Piața de televizoare 4K este foarte dinamică, dar este în continuare mică raportată la o piață totală de televizoare LCD de aproximativ 900.000 de unități în România. „Segmentul acesta este important pentru Sony. În vânzările noastre, deși cantitativ 4K nu reprezintă mult, valoric este important, ajungând la 7,5% din vânzări”, a declarat, pentru gândul, Rădulescu. Compania și-a propus să termine acest an cu 500 de unități 4K vândute.
În ceea ce privește 2015, șeful Sony România crede că piața de televizoare 4K se va dubla.
Lucian Rădulescu
Creșterea pieței de televizoare 4K este susținută în România de lansarea de modele ieftine, dar care, potrivit lui Rădulescu, nu prezintă toate îmbunătățirile în ceea ce privește culoarea sau formatele redate, ci au doar panoul cu rezoluție 4K. El explică ce înseamnă, cu adevărat, tehnologia 4K. „În piață poți să găsești televizoare 4K de 40 de inci care nu pot reda 4K. (…) Dincolo de importul de rezoluție, care înseamnă pur și simplu de patru ori nivelul de detaliu oferit de rezoluția Full HD (1.080p), există îmbunătățiri și pe spațiul de culoare. Astfel, prin tehnologia 4K, clientul beneficiază dincolo de rezoluție și de spațiul extins de culoare, de o dinamică mult mai mare – pentru că senzorii cu care se filmează în 4K au o dinamică (dynamic range) îmbunătățită, ceea ce înseamnă că pot să capteze nuanțe foarte închise și nuanțe foarte deschise – și în același timp un contrast foarte bun. Practic, îi spunem pe scurt 4K înțelegând că e mai mult decât numărul de pixeli”, explică Lucian Rădulescu.
Comparație a rezoluțiilor populare
Sunt persoane care susțin că peste o anumită densitate a pixelilor ochiul uman nu mai face diferența între rezoluții. Dacă acest lucru este adevărat pentru ecranele mici, nu se aplică și la ecranele mari și foarte mari. „Densitatea (pixelilor – n.r.) scade cu cât e ecranul mai mare. Altfel, dacă te apropii, vei vedea pixeli. Nevoia de ecran mai mare există, pentru filme, documentare, transmisiuni sportive. Rezoluția 4K îți permite fie să te apropii foarte mult de ecran, fie să ai diagonală mai mare”, potrivit lui Lucian Rădulescu.
Televizorul care costă cât o „mașină bună”
Cel mai scump televizor 4K pe care Sony l-a vândut în România este un model cu diagonala de 85 de inci care l-a costat pe proprietar 21.524 euro, cât o „mașină bună”. Persoana care a cumpărat televizorul este din București. „Sigur, este un produs fantastic. Dar există astfel de clienți. Noi am reușit să vindem unul, este 4K și are suport pe podea, are un sistem de cable management foarte bun, nu apare niciun fir, el arată foarte bine și din spate, fiind astfel o alegere foarte bună chiar și pentru un salon sau un lounge”, spune Rădulescu.
Sony Bravia X9 cu diagonală de 85 inci
Potrivit lui, televizorul 4K cel mai popular din oferta Sony a fost în România modelul Bravia X9 cu ecran de 55 de inci, urmat de X9 de 65 de inci și de Bravia X8 de 49 de inci. Cel din urmă este modelul entry-level în gama Sony, cu un preț de aproximativ 6.000 de lei. „Practic noi vindem bine în zona high-end, în vreme ce în segmentul low-end, având în vedere celelelalte oferte 4K la jumătate de preț, este puțin mai dificil”, explică reprezentantul Sony.
Lipsa conținutului, o problemă pentru potențialii clienți de 4K
În România sursele de conținut video 4K sunt foarte puține în acest moment. Numărul de filme disponibile în acest format este destul de mic, iar servicii de video streaming care dispun de astfel de conținut, precum Netflix sau Amazon Instant Video, nu sunt încă prezente pe piața locală. Românii au, însă, acces la conținut 4K gratuit pe pe platformele YouTube sau Vimeo.
În ceea ce privește filmele, cum filmarea nativă în 4K este încă la început în industrie, se face „remasterizare în 4K” a filmelor Blu-ray. „Practic, cu aceste Blu-ray disc-uri nu vorbim de un simplu upscale 4K, pentru că pe Blu-ray-ul respectiv există o pistă de informații care ajută procesorul din interior să faca upscale-ul, dar cu informații de pe pelicula originală scanată în 4K. Chiar dacă Blu-ray-ul în sine suportă până la 2K, există această informație. Am văzut >, de exemplu, și am jurat că este 4K nativ. Este foarte dificil să îți dai seama de diferență”, explică Rădulescu.
Sony admite că sursele de conținut sunt puține și a lansat o promoție prin care le oferă clienților săi acces la conținut 4K. „Un exemplu este faptul că am început deja o promoție pe care o să o ținem până la sfârșitul anului pentru clienții de X9, pentru gama superioară 4K. Clienții se pot înregistra pe site și pot primi gratuit un hard disc cu acces la 5 filme 4K dintr-o selecție de 10. Asta înseamnă că poți experimenta să vezi ce înseamnă. Mai mult decât atât, există deja anul acesta un canal de satelit demo care are un feed 4K continuu. Astfel, poți să testezi semnalul 4K, ceea ce înseamnă că oricum s-au făcut pași și în curând vom vedea și canale de televiziune 4K”, a declarat Rădulescu.
Chiar dacă nu există suficient conținut, potrivit lui Rădulescu televizoarele 4K oferă calitate superioară pe semnal Full HD, deoarece oferă spațiu de culoare și dinamică superioare.