Profitul Apple a scăzut cu 8,6% în trimestrul patru fiscal, la 7,51 miliarde dolari

Publicat: 29 10. 2013, 10:52
Actualizat: 04 02. 2019, 12:58

Profitul Apple a scăzut cu 8,6% în trimestrul al patrulea fiscal, încheiat în septembrie, la 7,51 miliarde dolari, înregistrând al treilea declin consecutiv, în timp ce veniturile au urcat cu 4,2%, la 37,5 miliarde de dolari, susținute de vânzările noilor modele iPhone 5S și 5C, relatează Bloomberg.

Vânzările iPhone, care includ și livrările pe parcursul a circa o săptămână de smartphone-uri 5S și 5C, au fost de 33,8 milioane de aparate, peste așteptările analiștilor, de 32,8 milioane.

Compania a comercializat în trimestrul al patrulea 14,1 milioane de iPad-uri, sub estimările de 14,3 milioane. Livrările de Mac-uri au atins 4,6 milioane de computere.

Apple estimează pentru viitorul sezon de al sărbătorilor de iarnă cea mai lentă creștere a vânzărilor din ultimii cinci ani. Faptul reflectă încetinirea creșterii livrărilor iPhone-urile și iPad-urile, pe fondul intensificării concurenței pe o piață saturată.

Pentru trimestrul actual, Apple anticipează venituri de 55-58 miliarde de dolari, cu o creștere de 0,9%-6,4% de la 54,5 miliarde de dolari în urmă cu un an. Aceasta ar fi cea mai lentă creștere a vânzărilor în perioada sărbătorilor după 2008, când veniturile au avansat cu 6%. Profitul va fi aproximativ egal cu cel din aceeași perioadă a anului trecut.

În 2011 și 2012, vânzările Apple au crescut în perioada sărbătorilor cu peste 70%.

Produsele Apple au revoluționat industria tehnologiei, dar cotația acțiunilor companiei a scăzut cu 25% în ultimul an, pe fondul primului declin al profitului în 10 ani. Apple se confruntă cu o concurență puternică, condusă de Samsung, care exercită presiuni asupra prețurilor smartphone-urilor și tabletelor.

„Întrebarea este, pot reveni la creștere?”, a declarat Walter Piecyk, analist la BTIG în New York.

Piecyk a spus că există semne că Apple își reveni în 2014, cu stabilizarea marjelor și a vânzărilor în țări precum China.

Apple a generat în China vânzări de 5,73 miliarde de dolari în trimestrul trecut, în urcare cu 5,6% față de anul precedent. În Japonia, vânzările au avansat cu 41%, la 3,34 miliarde de dolari.

„Gama de produse beneficiază de o cerere puternică. Trebuie să revină pe un trend pozitiv”, a declarat Laurence Balter, analist la Oracle Investment Research.

Apple a lansat noi modele iPhone și iPad pentru sezonul de cumpărături de la sfârșitul anului, care este cel mai important trimestru pentru companie. Directorul general Tim Cook a declarat după publicarea rezultatelor că există o cerere mare pentru iPhone 5S și anticipează că noile iPad-uri vor fi la fel de populare.

Apple va începe comercializarea iPad Air la 1 noiembrie, iar pe parcursul lunii va intra pe piață și noul iPad mini.

În trimestrul trecut, Apple a avut o cotă de 13,4% pe piața mondiale a smartphone-urilor, în scădere de la 15,6% în aceeași perioadă a anului 2012, potrivit companiei de analiză a pieței Strategy Analytics.

Cota de piață a Samsung s-a majorat de la 32,9% la 35,2% în aceeași perioadă.

Apple a înregistrat o scădere a cotei și pe piața tabletelor, odată cu lansarea unor noi produse de către companiile concurente.

Acțiunile Apple au scăzut cu până la 5,1% în urma anunțării rezultatelor, dar ulterior și-au revenit aproape la nivelul de închidere a tranzacțiilor, de 529,88 dolari pe unitate, după ce directorul financiar Peter Oppenheimer a spus că marjele ar fi fost mai bune dacă Apple nu ar fi modificat o metodă de contabilitate.