Prima pagină » IT&C » Rețeta succesului WhatsApp. Povestea unui imigrant ucrainean care a transformat teama de poliție politică într-o aplicație de miliarde de dolari

Rețeta succesului WhatsApp. Povestea unui imigrant ucrainean care a transformat teama de poliție politică într-o aplicație de miliarde de dolari

Rețeta succesului WhatsApp. Povestea unui imigrant ucrainean care a transformat teama de poliție politică într-o aplicație de miliarde de dolari
Fondatorul WhatsApp, Jan Koum, va intra în rândurile miliardarilor îmbogățiți pe internet după încheierea tranzacției de 19 miliarde de dolari prin care Facebook-ul lui Mark Zuckerberg va prelua aplicația de mesagerie instant.

Pentru Koum (38 de ani), noul statut contrastează cu tinerețea petrecută în Statele Unite, ca adolescent imigrant din Ucraina, crescut într-o familie asistată social.

Jim Goetz, partener la fondul de capital de risc Sequoia Capital, spune că aversiunea lui Koum față de publicitate și folosirea datelor personale ale utilizatorilor pentru a vinde reclame provine din copilăria petrecută în comunism, cu teama permanentă de „poliția secretă”, transmite Bloomberg.

Sequoia Capital este singurul investitor care a avut încredere în WhatsApp și a finanțat devreme dezvoltarea companiei. Alături de Koum și Acton, Sequoia va fi al treilea mare câștigător al mutării Facebook.

WhatsApp nu adună informații referitor la numele, sexul, adresa sau vârsta utilizatorilor. Pentru utilizarea serviciului este suficientă confirmarea numărului de telefon.

„Este o abordare clar contra pieței, influențată de experiențele lui Jan dintr-o copilărie petrecută într-un stat comunist cu poliție politică. L-a făcut să aprecieze mijloace de comunicare care nu sunt urmărite sau ascultate”, explică Goetz într-o postare publicată miercuri pe blogul fondului Sequoia Capital.

Angajat la Yahoo până în 2007, Koum a părăsit compania alături de programatorul Brian Acton, deziluzionați de obsesia cu publicitatea a companiilor de servicii online.

În 2009, cei doi au înființat propria firmă, cu o strategie bazată pe crearea unei aplicații de mesagerie ușor de utilizat, ignorând complet advertisingul.

„Nimeni nu se trezește dimineața gândindu-se la publicitate, nimeni nu adoarme cu gândul la noile reclame pe care le va vedea mâine. Fără publicitate! Fără jocuri! Fără șmecherii!”, scria Koum în 2012 într-o postare pe blog.

Strategia a dat roade. În cinci ani, WhatsApp a acumulat 450 milioane de utilizatori activi lunar, de două ori mai mulți decât Twitter. Miercuri, Mark Zuckerberg a cumpărat compania pentru 19 miliarde de doalri, cea mai mare tranzacție din sectorul IT începând din 2001, când Time Warner fuziona cu AOL într-o afacere de 124 miliarde de dolari.

Koum și Acton vor deveni miliardari în dolari după perfectarea vânzării.

Koum va primi un post de director în Consiliul de Administrație al Facebook, compania care operează cea mai mare rețea de socializare din lume, cu peste 1,2 miliarde de utilizatori, afaceri de 8 miliarde de dolari pe an și o capitalizare de piață de 173 miliarde de dolari.

Acton (44 de ani) a crescut în statul american Michigan și a fost cel de-al 44-lea angajat al Yahoo, potrivit revistei Wired. În perioada petrecută la Yahoo, Acton s-a ocupat de publicitate, comerț electronic și servicii de călătorie. Acton a investit în timpul boom-ului dot-com și a pierdut milioane de dolari odată cu spargerea balonului speculativ.

Koum a fost adus la Yahoo de Acton, care i-a fost mentor, potrivit Forbes. În 2009, Acton anunța pe Twitter că a încercat să se angajeze la Facebook, dar a fost respins. Câteva luni mai târziu, cei doi au fondat WhatsApp cu scopul de a crea o platformă de mesagerie ușor de utilizat, care permite utilizatorilor să evite tariful perceput de operatorii de telefonie mobilă pentru SMS-uri.

Noua companie nu a investit în marketing și nu a angajat un specialist în relații cu publicul, pariind că aplicația va deveni populară datorită recomandărilor câștigate din partea utilizatorilor. WhatsApp a luat avânt în cercuri de prieteni sau familii separate de granițe, în special în Europa, unde costul SMS-urilor internaționale reprezintă o problemă.

Koum și Acton au preferat discreția. Sediul companiei din Mountain View, California, nu are nici măcar un panou la intrare, potrivit lui Goetz.

„În timp ce alți concurenți promovau jocuri și încerca să-și accelereze extinderea, Jan și Brian s-au devotat unui serviciu curat, foarte rapid, care funcționează perfect”, noteză investitorul.

Strategia WhatsApp de a ignora complet publicitatea contrazice flagrant modelul de afaceri al Facebook, care caută permanent noi modalități de a vinde spațiu publicitar și de a transforma în venituri volumele uriașe de informații pe care le acumulează despre utilizatorii săi.

Koum a precizat pe site-ul companiei că WhatsApp își va păstra autonomia și va continua să opereze independent.

Autor