Să spunem că tableta este un produs fără viitor pare prea devreme și exagerat, însă unii analiști de renume au început să vorbească despre acest lucru. În februarie 2014, Zal Bilimoria, partener la una din cele mai importante firme de investiții în tehnologie, Andreessen Horowitz din Silicon Valley, scria, într-un comentariu publicat în Re/code, că „relația noastră de dragoste cu tableta s-a terminat”. Potrivit lui, tableta nu s-a ridicat la așteptările pe care oamenii le-au avut de la ea. „Nu este un înlocuitor pentru laptop sau smartphone – dar ceva de genul. Da, tabletele s-au vândut în volume mari, dar acum majoritatea stau în așteptare pe mese din cafenele sau pe noptiere”, scrie el. „Mai simplu, dragostea noastră pentru ele moare”. La câteva luni după ce Bilimoria scria acest comentariu, Apple anunța că livrările sale de tablete au înregistrat un declin de 9%, mai mare decât se așteptau analiștii. Asta în timp ce toate celelalte categorii de produse ale Apple au înregistrat creșteri în aceeași perioadă.
Sursă grafic: Business Insider
Mai mult, Hubert Joly, directorul executiv al unuia din cele mai mari lanțuri de retail din SUA, Best Buy, a declarat recent că piața de tablete înregistrează în acest moment un crah. „Tabletele au fost un fenomen incredibil. Nu cred că a mai existat o categorie de produse care să crească atât de repede în istoria tehnologiei”, a declarat el, tot pentru Re/code. Însă tableta este un produs pe care utilizatorul nu simte nevoia să îl schimbe la fel de repede ca pe un smartphone, deoarece, potrivit lui Joly, funcțiile pe care le oferă acest dispozitiv sunt limitate: navigare pe internet, consum de conținut video, jocuri și alte câteva lucruri. Hubert Joly crede că tableta a atins foarte repede segmentul potențial de clienți (care în procent foarte mare îl reprezintă consumatorii – 86% după unele estimări), încât sunt foarte puțini noi clienți care cumpără pentru prima dată un astfel de dispozitiv. Astfel, industria trebuie să se bazeze pe cei care fac upgrade la un model mai nou și nu pe noi adepți.
Tabletele nu pot înlocui, cel puțin în forma lor standard, un computer. De altfel, șeful Best Buy spune că vânzările de PC-uri în lanțul său de retail au revenit pe creștere în primele patru luni ale acestui caz, în special datorită faptului că Microsoft nu mai oferă suport pentru sistemul de operare Windows XP.
Piața globală de tablete a intrat în declin după ce a atins un vârf în urmă cu câteva trimestre. Potrivit IDC, una din cele mai importante firme de cercetare a pieței, livrările de tablete (inclusiv dispozitivele convertibile 2 în 1) vor înregistra, la nivel global, o creștere de doar 12,1% (la 245,4 milioane de unități) în 2014, față de un avans de 51,6% consemnat în 2013. Potrivit analiștilor IDC, cauzele scăderii popularității tabletelor sunt mai multe. Este vorba, în principal, de creșterea livrărilor de phablet-uri (smartphone-uri tabletă cu ecrane mai mari de 5,5 inci), lipsa inovației și faptul că posesorii de astfel de dispozitive, mai ales mărci premium, nu fac upgrade la modele mai noi.
În România tabletele înregistrează în continuare o creștere explozivă
În primele șase luni ale acestui an, la DOMO, unul din cei mai importanți retaileri electro-IT de pe piața locală, vânzările de tablete au crescut cu 223% comparativ cu perioada similară a anului trecut. „Tabletele rămân în continuare în topul celor mai populare dispozitive mobile pentru descărcarea aplicațiilor și pentru servicii”, a declarat, pentru gândul, Sylvia Kerzbek, director de marketing la DOMO Retail.
În același timp, piața de laptopuri a scăzut în primele șase luni ale acestui an cu 5% în România, la 177.000 de unități, însă la DOMO vânzările acestor dispozitive au înregistrat un avans de 4,5%.
Și la eMAG, cel mai mare magazin online din România, vânzările de tablete au fost pe creștere în 2014. „Vânzările eMAG pe segmentul tabletelor au înregistrat o creștere de peste 40% în primele șase luni din acest an, comparativ cu perioada similară din 2013. În primul semestru din 2014, am vândut peste 40.000 de unități”, a declarat, pentru gândul, Lucia Ciuca, director de marketing eMAG. Ea a adăugat, însă, că ritmul de creștere a tabletelor poate fi influențat cu prioritate de ascensiunea susținută a smartphone-urilor. În ceea ce privește vânzările de PC-uri, acestea s-au menținut, la eMAG, la același nivel în acest an față de anul trecut.
Potrivit estimărilor jucătorilor din piață, în 2013 s-au vândut în România aproximativ 600.000 de tablete, ceea ce reprezintă o triplare comparativ cu 2012. Liviu Nistoran, directorul executiv al mărcii locale Evolio, estima în ianuarie, într-un interviu acordat ZF, că în acest an se pot vinde 1 milion de tablete în România, cu o valoare de aproximativ 150 milioane de euro.
Și distribuitorul de produse IT Network One Distribution a avut, la începutul anului, o previziune optimistă. Potrivit companiei, în acest an piața locală de tablete va crește cu cel puțin 80%, la circa 1 milion de unități. În aceste condiții, 1 din 10 români va deține un astfel de dispozitiv la sfârșitul acestui an.
Unii cred că dispare granița dintre laptop și tabletă
Noțiunile separate de laptop și tabletă nu vor mai exista pentru multă vreme, deși Apple nu își dorește acest lucru, a declarat anul trecut Chris Capossela, vicepreședinte Microsoft Corporation. Viitorul, crede el, îl reprezintă dispozitivele convertibile. Reprezentantul Microsoft a dat atunci exemplul modelului Asus Transformer Book T100, o tabletă-laptop. Când utilizatorul dorește să fie productiv (să scrie, să realizeze elemente grafice pentru serviciu), folosește dispozitivul în forma laptop, iar când dorește divertisment, deconectează tastatura și folosește terminalul ca tabletă. „Dacă Asus și Microsoft vând 500.000 de dispozitive unii se vor întreba ce au vândut, tablete sau laptopuri? Pentru noi nu contează”, a spus Capossela.
Această categorie de produse a început să câștige teren și în România. În primele șase luni ale acestui an ponderea convertibilelor în totalul pieței de computere portabile a crescut de la 0,5% la 2,6%.