Studiul a fost realizat de IIBR cu ajutorul metodei CAWI (studiu online) în cadrul proiectului „Internetul în viața de zi cu zi”, care a inclus cinci țări: Polonia, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria și România. În fiecare țară, studiul a cuprins 1.000 de respondenți în vârstă de cel puțin 15 ani, care folosesc internetul în mod regulat (cel puțin o dată pe săptămână).
Potrivit acestui studiu, românii apreciază tabletele și smartphone-urile mai mult decât polonezii și maghiarii, vor să fie online chiar și atunci când se află pe o insulă pustie, au început să urmărească mai mult videoclipuri de pe internet decât programe TV, dar sunt încă reticenți în privința plăților online.
Însă numai 32% dintre români folosesc internetul aproape în fiecare zi (în medie), cel mai scăzut procent dintre cele cinci țări incluse în studiu, aproape jumătate față de Ungaria (62%) și Slovacia (61%). Aproape jumătate dintre români (45%) intră pe internet cel puțin o dată pe săptămână, potrivit datelor Eurostat.
De asemenea, 67% folosesc smartphone-uri sau telefoane mobile pentru a se conecta la internet, iar 32% folosesc tabletele, procente mai mari decât în celelalte cinci țări analizate în cadrul studiului.
Românii par să fie foarte deschiși față de noutățile tehnologice, cum ar fi căutarea vocală: 60% dintre respondenți sunt deschiși la acest tip de inovații, cel mai mare procent dintre toate cele cinci țări.
În plus, 75% accesează paginile de socializare și 72% comunică online prin mesaje text, însă femeile socializează mai mult pe internet decât bărbații.
Conform studiului, dacă ar ajunge pe o insulă pustie, jumătate dintre femei ar alege să ia cu ele un calculator sau un smartphone conectat la internet. În cazul bărbaților, prima opțiune este un cuțit (36%), însă la o distanță foarte mică de dispozitivul conectat online (34%)
Laptop-urile și calculatoarele personale sunt cel mai des folosite pentru căutări online, în timp ce smartphone-urile și tabletele se folosesc pentru accesarea rețelelor de socializare.
O treime dintre românii aflați în mediul online intră pe internet de îndată ce se trezesc.
Însă, potrivit aceluiași studiu, banii și internetul nu se împacă atât de bine: numai 35% dintre cei care intră pe internet fac operațiuni bancare astfel (pe ultimul loc între cele cinci țări), iar românii sunt penultimii în ceea ce privește cumpărăturile online (60%).
În plus, românii sunt cei mai împătimiți autori de bloguri dintre toate țările participante în studiu: 12% dețin bloguri, în timp ce în celelalte țări procentul abia ajunge la 7%.
După căutarea pe internet, mediile de socializare sunt principalul motiv al accesării internetului de românii conectați: 75% dintre ei intră frecvent pe rețelele de socializare.
Facebook este lider incontestabil – 97% dintre românii care folosesc mediile de socializare au un cont pe această rețea. De asemenea, Google+ este a doua rețea ca popularitate în România, cu un procent de 44% din utilizatorii de rețele de socializare. Verificarea paginii de Facebook, Google+, Twitter, Instagram este cea mai răspândită activitate pe smartphone și pe tabletă în cazul românilor – 58% utilizatori pe smartphone și 45% pe tabletă.
De asemenea, potrivit studiului, peste trei sferturi dintre românii conectați urmăresc videoclipuri online sau le descarcă de pe internet. Mai mult, televizorul nu este cel mai important mijloc de divertisment video pentru aproape jumătate dintre aceștia: 46% petrec mai mult timp urmărind videoclipuri în mediul online (sau obținute online) decât programe TV. În ceea ce privește divertismentul video, YouTube este principala sursă: peste două treimi (68%) dintre utilizatorii de internet urmăresc videoclipuri pe YouTube.
Conform studiului, designul și capacitățile telefoanelor din ziua de azi le transformă în adevărate calculatoare de buzunar pe care oamenii le folosesc tot mai mult și pentru alte opțiuni. Alarma, ceasul și camera sunt cele mai populare aplicații smartphone și aproximativ 80% dintre români le folosesc. Dacă este conectat la internet, funcțiile informative (41%) și de divertisment (34%) ale smartphone-ului sunt considerate mai utile decât cele ale unui telefon obișnuit. În ceea ce privește divertismentul pe smartphone, utilizatorii români apreciază cel mai mult jocurile (68%), muzica (57%) și fotografia (47%).
De asemenea, potrivit studiului, românii conectați la internet își petrec majoritatea timpului liber online. Navigarea pe internet în căutare de știri și întâmplări interesante este principala activitate în timpul liber a românilor conectați (58%). Rețelele de socializare și folosirea instrumentelor de comunicare online sunt printre activitățile preferate de petrecere a timpului liber (41%), imediat după programele TV (49%). Atracția online-ului este atât de mare încât primul obiect ales să îl ia pe o insula pustie este, în medie, un dispozitiv conectat la internet (41%), mai important decât un prieten (37%) sau un cuțit (26%). Majoritatea românilor își încep ziua online: utilizatorii împătimiți intră pe internet de îndată ce se trezesc (32%), un sfert dintre ei, în timpul rutinei de dimineață și 5%, în drum spre școală.
Femeile și bărbații au obiceiuri diferite privind folosirea internetului în viața de zi cu zi – femeile folosesc internetul mai des decât bărbații pentru a comunica, iar bărbații descarcă aplicații și urmăresc programe TV online ceva mai des decât femeile. Atunci când își petrec timpul liber online, bărbații citesc mai multe știri și informații decât femeile (63% față de 53%), în timp ce femeile preferă să interacționeze social și comunică online mai mult decât bărbații (47% față de 36%).
Majoritatea românilor își caută numele pe Google (60%). Femeile sunt mai curioase decât bărbații: 57% caută numele partenerului pe Google, în timp ce 48% dintre bărbați caută informații despre „jumătate”. Întâlnirile online nu reprezintă o idee bună pentru români, deoarece 58% consideră că internetul nu este un loc potrivit pentru a începe o relație, deși cred că este locul potrivit pentru a-ți face prieteni. Numai unul din cinci români prezenți în spațiul online au încredere în internet în privința relațiilor romantice, bărbații fiind mai dispuși să stabilească întâlniri online decât femeile (26% față de 18%).
Fondată în 1998, de Larry Page și Sergey Brin, Google este astăzi o companie prezentă pe toate marile piețe globale. Google are sediul central în Silicon Valley și birouri în America de Nord și de Sud, Europa și Asia.
Google, proprietarul celui mai popular motor de căutare pe internet, a deschis, pe 1 noiembrie 2010, un birou în București, echipa din România fiind coordonată de Dan Bulucea.