Studiu. Cifrele îngrijorătoare despre bugetarii care lucrează de-acasă: 85% dintre aceștia nu au urmat vreun curs de competențe digitale în ultimul an. Doar 33% folosesc semnătura electronică în lucrul la distanță
Potrivit datelor celui mai recent studiu realizat de către compania de IT&C Zitec, sectorul bugetar este un câmp numai bun de fertilizat în domeniul digitalizării: angajații statului încă nu au urmat cursuri de competențe digitale, nu folosesc semnătura electronică și nici aplicații online pentru a lucra cu echipa. Ceea ce este o veste bună pentru companiile românești din domeniul IT&C.
O veste și mai bună ar fi dacă autoritățile s-ar implica activ în derularea unor programe de pregătire intensă a bugetarilor, simultan cu digitalizarea serviciilor publice de orice fel, în cel mai scurt timp posibil, astfel încât toate părțile implicate să fie câștigătoare: bugetarii se obișnuiesc cu computerele și nu mai cer spor special de lucru, vor munci mai eficient și vor fi mai fericiți la sfârșitul programului. Pe de altă parte, companiile din IT&C-ul românesc vor avea de lucru, este susținut, indirect, și antreprenoriatul în domeniu, prin contracte de servicii-suport, și tinerele creiere vor rămâne în țară pentru a dezvolta competențele digitale ale concetățenilor.
Deși majoritatea bugetarilor, dintre cei 400 intervievați, consideră că, în perioada în care au lucrat de la distanță, comunicarea eficientă cu colegii a fost o provocare, 27% dintre respondenți spun că nu au folosit nicio aplicație pentru a organiza videoconferințe cu echipa, iar 67% nu folosesc semnatura electronică, relevă studiul național Regista „Noua realitate a lucrului de acasă”, realizat de către compania Zitec.
Aproape 75% dintre angajații din sectorul public care au lucrat de acasă parțial ori permanent s-au simțit cel puțin la fel de productivi ca atunci când își desfășurau activitatea la birou și cei mai mulți (71%) consideră drept un beneficiu esențial faptul că nu s-au mai deplasat la birou.
Peste jumătate dintre cei intervievați (55%) apreciază flexibilitatea în organizarea timpului de lucru, iar 17% au declarat că au avut costuri lunare mai mici în bugetul familiei. Există însă și un revers al medaliei: lipsa echipei și a comunicării directe duce la însigurare.
Cele trei mari dificultăți ale bugetarilor în munca de acasă
Comunicarea cu echipa (37%), singurătatea (26%) și lipsa spațiului sau a mobilierului adecvat (25%) au fost primele trei mari dificultăți invocate de către angajații din sectorul public în lucrul la distanță.
Din totalul respondenților, aproape 70% nu au mai lucrat niciodată de acasă înainte de pandemie. În timpul Stării de Urgență, aprox. 55% au lucrat exclusiv de acasă, 20% au lucrat parțial de acasă și parțial de la birou, în timp ce 25% dintre participanții la studiu au continuat să lucreze exclusiv de la birou. Totodată, 20% dintre respondenți au lucrat de la distanță și în Starea de Urgență continuă să lucreze de acasă și în prezent.
Deși 60% dintre funcționari consideră că pandemia a contribuit la digitalizarea instituției la care lucrează, 85% dintre aceștia nu au urmat niciun curs de digitalizare în contextul schimbării modului de lucru.
Mai mult, peste jumătate dintre respondenți folosesc în continuare adresele de e-mail personale în interes de serviciu, iar 65% nu au folosit un sistem VPN (Virtual Private Network) pentru o conexiune securizată în utilizarea aplicațiilor instituției.
Rezultatele acestui studiu ne-au ajutat să înțelegem mai bine particularitățile lucrului de acasă pentru instituțiile publice și să creăm soluții mai bune pentru eficientizarea telemuncii – Alexandru Lăpușan, CEO și cofondator Zitec
Studiul Regista a fost realizat pe baza răspunsurilor din chestionarul „Măsuri de prevenție în pandemie. Cum ați adaptat modul de lucru în cadrul instituției?” la care au participat reprezentanți din peste 400 de instituții publice din toate județele țării în perioada 15 februarie – 14 martie 2021. Cei mai mulți dintre respondenți provin din următoarele sectoare publice de activitate: administrații publice locale (30%), învățământ (25%), urmate de sănătate (10%) și instituții guvernamentale (10%).
Soluţia Regista, dezvoltată de echipa Zitec, este lider de piaţă pe segmentul aplicaţiilor de registratură şi managementul documentelor în administraţia publică locală. Peste 600 de instituții și companii din toate județele țării și-au îmbunătățit procesele de lucru și au redus birocrația folosind Regista.
Lider pe piața IT & Digital Marketing din România, cu birouri în București și Brașov, Zitec este specializată în dezvoltarea de soluții de afaceri, servicii și produse tehnologice personalizate, aplicații mobile, blockchain, precum și servicii de digital marketing.