Am vizitat magazinele online ale celor trei mari operatori din România și am comparat prețurile la liber ale celor mai populare modele de smartphone-uri ale momentului. Din analiză reiese că, în medie, Vodafone are cele mai bune prețuri la smartphone-uri, iar Orange cele mai mari. Nu am inclus în comparație Digi Mobile, deoarece compania are o ofertă limitată de branduri, majoritatea fiind de categorie B.
De exemplu, pentru smartphone-ul high-end (specificații tehnice avansate) HTC One (M8) 16 GB, Vodafone are cel mai bun preț la liber: 2.137 de lei. Urmează Telekom, cu un preț de 2.300 de lei și Orange – 2.446 lei. La eMAG, telefonul costă 2.350 lei, un preț comparabil, iar o medie grosso modo, făcută din consultarea mai multor magazine online considerate „de calitate”, este de 2.200 de lei. Continuăm cu exemplul phablet-ului Samsung Galaxy Note 4 (32 GB). Clasamentul prețurilor este: Vodafone – 2.755 lei, Telekom – 3.100 de lei, Orange – 3.301 lei.
Însă, depinde de model, de aceea este recomandat ca utilizatorul să se documenteze bine înainte de a lua o decizie. În cazul iPhone 6, diferențele de preț sunt foarte mici la cei trei operatori, la fel și atunci când vine vorba de modelele low-cost.
Prețul iPhone 6 (16 GB) la liber în magazinele online al operatorilor telecom:
Orange România: 3.125 lei
Vodafone: 3.150 lei
Telekom: 3.190 de lei
Prețul Lumia 635, un model low-cost popular:
Lumia 635 la Vodafone: 577 lei
Lumia 635 la Orange: 657 lei
Lumia 635 la Telekom: 670 lei
Bătălia pe segmentul de smartphone-uri mid-range, cel mai important în România
Terminalele din categoria mid-range (cu specificații medii) au o pondere din ce în ce mai mare în vânzările totale de smartphone-uri din România, deși volumul cel mai mari se înregistrează în continuare pe segmentul low-cost/entry-level. Potrivit lui Alexandru Munteanu, Head of Telecom Division, Samsung Electronics România, în România s-au vândut în 2014 aproximativ 2,7 milioane de smartphone-uri. „Deși se observă o orientare a consumatorilor spre dispozitive mai performante, cea mai mare pondere în vânzările totale o au smartphone-urile cu prețuri de până în 200 euro”, potrivit lui Munteanu. Deși modelele low-cost se vând bine, ele nu aduc o marjă de profit semnificativă nici pentru producător, nici pentru comercianți, principalul lor scop fiind creșterea cotei de piață a unui brand. Totodată, volumul de terminale high-end livrate în România este redus. De aceea, segmentul mid-range este extrem de important pentru operatorii telecom.
Telekom se evidențiază ca operatorul cu cel mai bun preț mediu pe segmentul mid-range. De exemplu, un model popular de smartphone, Samsung Galaxy S5 mini, costă, la liber, 1.500 de lei la Telekom. La Vodafone același model costă 1.573 de lei, iar la Orange 1.674 de lei. Prețul mediu în magazinele online este de aproximativ 1.472 lei. Un alt exemplu este cel al LG G2 Mini. La Telekom telefonul costă 800 de lei, iar la Vodafone 1.274 lei. Orange nu mai are acest model în stoc. eMAG oferă terminalul la prețul de 809 lei, iar o medie a prețului din piață este de aproximativ 821 lei.
Însă lucrurile sunt nuanțate, în sensul că nu toate modelele mid-range populare au cel mai bun preț la Telekom. Un exemplu este Samsung Galaxy S4 Mini. Clasamentul prețurilor la liber este: Vodafone – 950 lei, Telekom – 1.000 de lei, Orange – 1.053 lei. O medie a ofertelor din magazinele online cunoscute arată un preț de 952 lei.
Un alt avantaj important al Telekom este că toate prețurile sunt exprimate în lei, moneda în care majoritatea românilor sunt plătiți. Astfel, la Orange și Vodafone prețurile pot fluctua semnificativ din cauza evoluției cursului.
Din analiza ofertelor din magazinele online ale operatorilor telecom mari reies următoarele clasamente:
Topul operatorilor telecom în funcție de prețurile la smartphone-uri (toate categoriile: low-cost, mid-range, high-end):
1. Vodafone
2. Telekom
3. Orange
Topul operatorilor telecom în funcție de prețurile la smartphone-urile mid-range:
1. Telekom
2. Vodafone
3. Orange
Ce avantaje aduce achiziția de la operatorii telecom
În cazul în care modelul pe care un utilizator și-l dorește se află în oferta operatorilor telecom, este recomandat ca acesta să-l achiziționeze de acolo. Mulți români cumpără telefoane mobile din diverse magazine online și apoi constată că terminalele nu primesc actualizările software la timp, nu funcționează în rețelele 4G locale sau li se refuză garanția. Când doresc să returneze telefoanele sau să le schimbe, magazinele refuză acest lucru. Aceste lucruri se întâmplă deoarece foarte puține companii din România, cu excepția operatorilor telecom și a partenerilor acestora, importă telefoane făcute pentru România, pe canale oficiale.
În lipsa unor relații oficiale cu producătorii acestor dispozitive, ceilalți comercianți (inclusiv mari magazine online) aduc telefoane optimizate pentru alte piețe și regiuni, precum Asia, Orientul Mijlociu, Pacific sau chiar Africa. În aceste condiții, smartphone-urile respective nu primesc actualizările software atunci când acestea sunt disponibile pentru România, ci atunci când ele sunt rulate pentru piețele pentru care au fost făcute telefoanele. Mai mult, 4G este o tehnologie relativ tânără, nestandardizată. De aceea, un smartphone care funcționează în 4G-ul unei țări din Pacific s-ar putea să nu se poată conecta la o rețea 4G din România.
Iată ce a pățit un client care a cumpărat un Nokia Lumia 920 de la un magazin online mare din România. Ovidiu ne-a trimis anul trecut un mesaj la redacție: „Am un telefon Nokia Lumia 920 cumpărat la liber dintr-un mare magazin online. Recent mi-am activat la Orange o opțiune pe cartela telefonică cu internet 4G (fiind din Timișoara aici este semnal 4G). Deși la specificațiile telefonului se spune că suportă 4G, am cartelă Orange microUSIM pt 4G, opțiune de la Orange pentru net la viteză 4G, semnal în Timișoara pentru 4G, totuși pe telefon nu se poate selecta 4G. Permite selecția doar la 2G și 3G”. Problema era că telefonul lui Ovidiu era făcut pentru regiunea Middle East (Orientul Mijlociu), iar tehnologia 4G de acolo nu este aceeași ca în România. Într-o primă fază magazinul online a refuzat să înlocuiască telefonul și nici nu l-a putut schimba, deoarece nu dispunea de o versiune optimizată pentru Europa sau România. În cele din urmă, în urma unei resoftări, problema a fost rezolvată, însă problema l-a costat timp și bani pe client.