Emil Ștețco, directorul executiv al ZA Cloud, spune că MediaServista este o platformă de tip Discovery Engine, adică opusul unui motor de căutare. Este dezvoltată cu ajutorul tehnologiilor de inteligență artificială și machine learning, iar principala ei menire este de a scurta perioada în care utilizatorii online ajung la conținutul relevant dorit – fie că e vorba de articole de știri, video, informații din domeniul legislativ, tehnic sau educațional. Cu ajutorul unor algoritmi care procesează și înțeleg automat conținutul online și care învață în mod activ și preferințele utilizatorilor, MediaServista livrează utilizatorilor doar conținutul care este interesant pentru aceștia, direct și fără ca aceștia să caute.
„Știrili este extensia pe mobile – smarphone-uri cu Android – a platformei MediaServista. Este o aplicație pentru telefoanele cu Android care procesează toate materialele publicate în spațiul online din România, de la publicații quality, la bloguri și platforme de informare. Știrili procesează câteva milioane de articole de știri pe an, care sunt apoi categorizate automat și livrate utilizatorilor în funcție de preferințele învățate ale acestora”, explică Ștețco.
Știrili se poate folosi și de pe desktop sau laptop accesând www.stirili.ro. Varianta web a Știrili se adaptează la orice ecran, astfel încât se poate folosi de pe orice dispozitiv mobil cu conexiune la internet și dotat cu un browser modern.
Emil Ștețco spune că Știrili nu este doar un news reader. „Este singura aplicație de mobile din România care învață în mod activ preferințele utilizatorilor și le pune la dispoziție doar conținutul care este relevant. Funcționează ca un filtru, ca un valet (de aici și denumirea de MediaServista, „servista” însemnând valet în Esperanto) care știe ce citești și îți selectează doar știrile care te interesează. Știrili nu este unică doar în România, dar există puține produse similare în lume, acestea originând în special din Silicon Valley.
ZA Cloud sau 24 Cloud („ZA” se scrie „24″ in Leet) a fost fondată in 2013 în jurul platformei inteligente MediaServista. „Putem spune că la început a fost ideea și prototipul și apoi fondatorii au creat și firma. ZA Cloud este o companie relativ nouă și care, pentru moment, îi include doar pe fondatori, cinci la număr. Principala noastră activitate este dezvoltarea platformei MediaServista, dar oferim și servicii de consultanță și dezvoltare software în zona de tehnologii inovative și BigData”, subliniază Emil Ștețco.
Fondatorii firmei au impreuna peste 100 de ani de exeperiență relevantă în IT, ceea ce se cheamă seniori în diferite zone de specializare. Aceștia și-au propus să „spargă tiparele” și să ofere ceva revoluționar pe piața de online din Romania și nu numai. Cele două produse MediaServista și Știrili sunt cartea de vizită a start-up-ului susținut de Microsoft.
De ce „Știrili”?
În spatele Știrili stă MediaServista, primul motor de „content curation” din Romania și unul din puținele motoare de acest gen din lume. Folosind MediaServista, Știrili întelege conținutul online românesc, extrage cuvinte cheie, generează rezumatul conținutului la cerere și oferă cititorilor din Romania numai conținut relevant din peste 350 de surse de continut (platforme de știri online si bloguri)”, explică directorul ZA Cloud, care apelează și la o anecdotă: „De ce >? Om fi moldoveni? Nu. Suntem ardeleni cu simțul umorului… > = > fara >”.
Deși folosește algoritmi și tehnologii avansate, utilizatorul are o interacțiune firească și ușoară cu aplicațiile MediaServista. „La fel cum la un automobil, când învârți cheia în contact, sub capotă interacționează sute de componente, pentru șofer e important doar că motorul a pornit”, spune Ștețco.
De exemplu, pentru cei care creează conținut, publisherii, MediaServista facilitează accesul la informații despre fiecare utilizator, cititor, nu doar rapoarte agregate de genul Google Analytics. Un manager de conținut poate să știe nu doar ce citește fiecare utilizator, dar și ce va citi acesta (analiză predictivă), deci va ști ce materiale să publice.
„La fel, pentru advertizer, cel care publică anunțuri online, poate să maximizeze rata de conversie a reclamelor, adică click-urile pe bannere, pentru că MediaServista îi pune la dispoziție în mod simplu profile distincte de utilzatori, cu preferințele acestora”, adaugă Emil.
Produsele similare de pe piața sunt Pulse – folosit de LinkedIn, Trap!it, Flipboard și chiar Siri, motorurl de inteligență artificială folosit de iPhone.
Cluj-Napoca, un „Silicon Valley” în plină dezvoltare
Potrivit lui Emil Ștețco, firma ZA Cloud este avantajată de faptul că a fost fondată la Cluj-Napoca, oraș care este acum mediul cel mai propice pentru antreprenoriat software din toată România. „Este o piață dezvoltată, poate un pic saturată la nivelul de servicii și outsourcing, dar care însă are o mare apetență pentru inovație, pentru cercetare, pentru dezvoltare de produse pentru export. Dovada sunt nu numai zecile de startup-uri de software care au fost înființate în Cluj în 2014, ci și numeroasele evenimente de profil și inițiativele locale în parteneriat cu mediul educațional și autoritățile locale, cum ar fi Clusterul IT sau Innovation City.
„Trebuie să trecem de la servicii la produse”
Deși lucrurile merg bine în acest moment, Ștețco crede că industria tehnologică din România trebuie să facă tracerea de la servicii și outsourcing la dezvoltarea de produse. „Industria software din România este acum la un punct de cotitură, un moment decisiv. Marea partea a industriei este axată pe servicii, de genul outsourcing la Cluj-Napoca și proiecte pentru sectorul public la București. Cele mai mari companii de software din lume, Google, Microsoft, IBM, Oracle, SAP, sunt companii care dezvoltă în principal produse. În această direcție trebuie să se îndrepte și mediul software din România, pentru că serviciile sunt foarte sensibile în față crizelor financiare, pe când dezvoltarea de produse oferă nu numai o mai mare stabilitate, dar și șanse mai mari de creștere prin listarea la bursă, achiziții și strângere de capital”, spune Ștețco.
Finanțare de 3.000 de dolari pe lună
ZA Cloud este una din cele 10 firme din România care beneficiază de programul BizSpark Plus de la Microsoft. „Microsoft, prin programul Bizspark Plus, ne-a pus la dispoziție infrastructura pentru a ne dezvolta platforma MediaServista. Întâmplarea a făcut să aflăm de acest program al Microsoft pentru startup-uri la un eveniment software din Cluj-Napoca și am știut imediat că dacă avem o șansă de creștere, ea se poate realiza doar folosind infrastructura cloud Azure de la Microsoft. Cei de la Microsoft au înțeles rapid potențialul disruptiv inovativ al MediaServista și ne-au primit în program”, explică Ștețco.
Programul BizSpark Plus le oferă celor de la ZA Cloud toate serverele și serviciile de care au nevoie. Practic, firma nu mai are cheltuieli cu infrastructura hardware – mașini virtuale și managementul lor – datorită acestui program, ceea ce le permite să se concetreze pe dezvoltarea produsului și promovarea acestuia. „Valoarea sponsorizării prin Bizspark Plus este în acest moment de peste 3.000 de dolari pe lună”, subliniază Ștețco. ZA Cloud colaborează și cu o universitate din Cluj în vederea atragerii unor finanțări prin intermediul fondurilor UE începând cu 2015.
În perioada 12-13 noiembrie 2014, Microsoft organizează a doua ediție a Microsoft Summit, cel mai important eveniment de tehnologie și business al anului, în cadrul căruia peste 40 de experți de talie internațională vor analiza cele mai importante tendințe și soluții digitale cu impact în creșterea productivității organizațiilor din România. Dezvoltatorii și profesioniștii IT ce urmăresc dezvoltarea competențelor pe soluții de mobilitate și cloud, precum și managerii și antreprenorii aflați în căutarea de noi oportunități de utilizare a tehnologiilor digitale în business sunt încurajați să se înregistreze pe www.mssummit.ro.