100 de ani de Bauhaus. Curentul artistic pe care Hitler a vrut să-l distrugă. Doodle Google special pentru mișcarea artistică Bauhaus
100 de ani de Bauhaus. Google marchează aniversarea a 100 de ani de la înființarea mișcării artistice Bauhaus printr-o animație Doodle. Curentul german, considerat revoluționar pentru arhitectură, a schimbat nenumărate ramuri ale artei precum fotografia și designul interior, în același timp îndemnând la un stil de viață practic, concentrat pe funcționalitate și asimetrie.
În Germania, mișcarea Bauhaus este reexaminată, reimaginată și lăudată prin lecturi, expoziții de artă, concerte și spectacole de dans. Unii ar spune că este un „tur artistic de forță” care încearcă să imite ambiția și viziunea fondatorilor mișcării.
100 de ani de Bauhaus. Instituția germană a operat doar 14 ani, în trei orașe, înainte ca mișcarea nazistă să o interzică. Totuși, idealurile Bauhaus au inspirat arta și arhitectura din Europa de Vest, precum și cea din restul lumii, după ce adepții mișcării au fost expulzați de regimul lui Adolf Hitler.
Pentru mulți, după interzicerea sa, mișcarea Bauhaus a devenit sinonim cu o cale neurmată, un ideal utopic al modernității care a fost smuls din mâinile oamenilor prin ură și uciderea în masă, după ce liderii săi au fugit din țară.
„Nu ne putem aminti de începuturile Bauhaus fără să ne amintim de expulzarea sa”, spune Benjamin-Immanuel Hoff, ministrul Culturii din statul german Thuringia.
100 de ani de Bauhaus. Începuturile mișcării Bauhaus
„The Staatliches Bauhaus”, care se traduce „casa construcțiilor”, a fost înființată în 1919 de arhitectul german Walter Gropius. Bazele mișcării au fost puse într-o perioadă de neliniște după înfrângerea Germaniei în Primul Război Mondial și instituirea Republicii Weimar, acestea ducând la experimentarea artistică radicală.
Viziunea lui Gropius a constat într-o școală artistică care să unească toate ramurile artei, iar eventual să includă și arhitectura. Acesta dorea să „creeze o nouă breaslă de meșteșugari, fără limitările de clasă care ar fi pus o barieră arogantă între artizani și artiști”.
Liderii Partidului Nazist au denunțat mișcarea ca fiind nimic mai mult decât „artă creată de niște degenerați” care promovează „modernismul cosmopolit”. Chiar dacă mișcarea Bauhaus a fost interzisă, influența asupra artei și a arhitecturii a continuat să existe.
100 de ani de Bauhaus. Mulți dintre artiștii implicați au fugit de regimul nazist. Gropius și artistul maghiar Marcel Breuer s-au îndreptat mai întâi către Marea Britanie, iar apoi către Statele Unite, pentru a preda la Harvard Graduate School of Design. Ludwig Mies van der Rohe s-a alăturat celor doi artiști, acesta stabilindu-se în Chicago și devenind unul dintre cei mai sărbătoriți arhitecți din lume.
De asemenea, nicăieri în lume nu s-a simțit impactul Bauhaus mai mult ca în Tel Aviv, Israel. „Orașul alb” are în componența sa 4.000 de clădiri construite în stilul mișcării de către arhitecți germani expulzați în anii 1930, acesta fiind inclus în Patrimoniul Mondial Unesco în 2004.