Cristian Gheorghe este unul dintre românii de succes care au cucerit America datorită cunoștințelor în domeniul calculatoarelor. A plecat din România în 1990 în SUA cu doar 26 de dolari în buzunar. În prezent lucrează la cea de-a patra afacere a sa, „startup” – cum se numește în SUA. Pe celelalte trei le-a vândut pe sume impresionante. La ultima tranzacție, în 2007, a obținut suma de 500 de milioane de dolari pentru OutlookSoft.
Business Insider publică povestea de succes a românului care a plecat în SUA cu doar 26 de dolari în buzunar.
În România și-a câștigat traiul vânzând discuri de muzică. Datorită acestui job a învățat și câteva cuvinte în engleză: în timpul programului de muncă asculta muzica unor trupe precum Pink Floyd. Și-a cumpărat un calculator Commodore 64, care a costat cât salariul lui pe un an. „Lumea îmi spunea: Băi, ești nebun?”, își amintește Cristian.
A învățat apoi, singur, să scrie software pentru jocuri de calculator și a urmat câteva cursuri de formare profesionala înainte să plece în SUA. A terminat facultatea de inginerie mecanică și știința calculatoarelor în țară, însă diploma obținută aici nu i-a fost recunoscută de sistemul american.
La scurt timp după Revoluție a plecat în SUA, unde s-a angajat ca șofer pe o limuzină. Astfel, l-a cunoscut pe Andrew Saxe, cel care avea să îl ajute ulterior să-și construiască un imperiu în SUA.
În timpul unei călătorii cu mașina, Andrew a aflat de pasiunea lui Cristian pentru calculatoare și i-a spus să treacă pe la biroul lui. Saxe conducea la acea vreme o companie de consultanță în domeniul software. L-a angajat pe românul plecat să-și trăiască visul american și împreună au construit o nouă companie, cea care, mai târziu, a contribuit la apariția conceptului de „big data” – termen care la acea vreme nu se folosea.
Cei doi au vândut firma celor de la Experian, iar, astfel, Cristian Gheorghe a ajuns CEO la Experian. Apoi, a fondat o altă companie, un alt „startup”, TIAN, pe care au unit-o cu altă firma numita OutlookSoft.
O altă companie, SAP, s-a arătat interesată și a cumpărat OutlookSoft, al cărei domeniu de activitate era colectarea datelor cunoscute și sub termenul de „business analytics”. Mai exact, aceste date cuprindeau raporturile, predicțiile și trendurile economice ale companiilor.
În urmă cu câțiva ani a apărut o altă oportunitate pentru crearea unui „startup”, Tidemark, care, de asemenea, se ocupa cu datele analitice financiare – însă adaptată la aceste timpuri moderne.
Mai mult, interfața este desenată pentru ceea ce Gheorghe spune că e un fel de „revoluție”, adică „o interfață asemanatoare cu Siri”. Asta înseamnă că oamenii de afaceri pot folosi soft-ul fără ajutorul specialiștilor IT, atunci când au nevoie, de exemplu, de un raport. Tot ceea ce trebuie să facă este să pună o întrebare softului Tidemark despre afacerea lor. „De ce nu se vinde produsul? Ce se întâmplă dacă mai angajăm 3 oameni la acest proiect?”.
La 18 luni de la lansare, această companie are aproximativ 45 de clienti, care, în medie, conduc în jur de 180 de afaceri. De asemenea, Tidemark a adunat fonduri de 93 de milioane de dolari de la nume precum Andreessen Horowitz, Greylock Partners, Redpoint Ventures sau Silicon Valley Bank.