Alte două spoturi publicitare, interzise de CNA

Publicat: 18 02. 2016, 20:42
Actualizat: 08 04. 2016, 14:22

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a luat, în ședința de joi, decizia de intrare în legalitate în cazul spotului publicitar pentru produsul Pest Repeller, din cauza faptului că în respectivul clip nu se menționează că produsul nu este recomandat gospodăriilor în care există animale de companie mai mici decât un iepure. În spot se titrează pe ecran, printre mai multe informații, și faptul că produsul este: „Sigur pentru copii și animale de companie”.

Directorul executiv al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC), Laura Frunzeti, a informat CNA că există o variantă nouă a spotului, care conține mențiunea referitoare la nerecomandarea produsului în cazul în care există în casă animale de companie mai mici decât un iepure.

Totuși, CNA a luat decizia de intrare în legalitate pentru variantele în care nu există mențiunea.

„Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă și de durată, principiile de protecție a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnității umane, de asigurare a unei concurențe loiale”, potrivit articolului 93 din Codul de reglementare a conținutului audiovizual.

Potrivit monitorizării, în decembrie 2015, conform datelor Kantar Media, spotul publicitar pentru produsul Pest Repeller, cu durata de două minute, a fost difuzat, în calup de publicitate, de următoarele televiziuni: Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, România TV și TVR 1. Totodată, Realitatea TV l-a fost difuzat în cadrul emisiunii de teleshopping.

În cadrul ședinței de joi, CNA a interzis de la difuzare și spotul pentru mascara Colossal de la Maybelline, varianta în care se titrează pe ecran, ilizibil (doar pentru trei secunde), faptul că pentru reclamă au fost folosite gene false și care include afirmația „Mascara numărul 1 în lume”.

„Refuz să cred că poți face reclamă la un asemenea produs folosind gene false. E ca și cum ai face reclamă la produse pentru slăbit, folosind imaginea unei femei care a avut toată viața 20 de kilograme. Și să și menționezi asta pe ecran!”, a spus, indignat și amuzat de situație, membrul CNA Radu Herjeu.

Conform articolului 94, litera a din Codul audiovizualului, „În scopul unei informări corecte, orice informație sau avertizare conținută într-o comunicare comercială audiovizuală se difuzează astfel încât aceasta să fie clar percepută de public, în special prin asigurarea următoarelor măsuri: a) să fie prezentată static, lizibil și pe o durată suficientă, în cazul informației difuzate sub formă de videotext; dimensiunea caracterelor trebuie să fie de minimum 17 puncte în format SD, definiție standard, respectiv 32 în format HD, înaltă definiție”.

Între 15 și 17 ianuarie și între 21 și 24 ianuarie, conform datelor Kantar Media, spotul publicitar pentru produsul Maybelline a fost difuzat, în două variante, de Antena 1, Kanal D, Antena Stars, Pro TV, Acasă, Acasă Gold, AXN, Kiss TV, MTV România și ZU TV.

Deciziile de intrare în legalitate au fost luate cu unanimitatea voturilor membrilor CNA prezenți la ședința de joi (Lorand Turos, Viorel Buda, Monica Gubernat, Laura Georgescu, Gabriel Tufeanu, Radu Herjeu, Dorina Rusu și Răsvan Popescu).