Prima pagină » Magazin » Amendă maximă pentru Prima TV de la CNA: 200.000 lei

Amendă maximă pentru Prima TV de la CNA: 200.000 lei

Amendă maximă pentru Prima TV de la CNA: 200.000 lei
Amendă maximă pentru Prima TV de la CNA: 200.000 lei

CNA a analizat, în ședința de joi, dacă televiziunile Antena 1, Antena 3, B1 TV, Kanal D, Național TV, Prima TV, Pro TV, Realitatea TV, România TV și TVR 1 au respectat duratele legale ale inserțiilor de publicitate, în perioada februarie – decembrie 2014.

Consiliul a constatat în cazul televiziunilor Prima TV, Antena 1 și Kanal D depășiri foarte mari ale duratei legale de publicitate.

Potrivit articolului 35, alineatul 1 din Legea audiovizualului, „Proporția de spoturi publicitare televizate și spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăși 20%, respectiv 12 minute; în cazul televiziunii publice, durata acestora nu poate depăși 8 minute din timpul oricărei ore date”.

„Cele mai mari depășiri sunt la Prima TV – 14 ore (publicitate în plus, n.r.). Urmează Antena 1 și Kanal D, cu 6 ore aproximativ depășiri”, a spus membrul CNA Monica Gubernat.

Aceasta a propus aplicarea amenzii maxime posibile – 200.000 de lei – în cazul Prima TV și a unor amenzi de câte 100.000 de lei, în cazul Antena 1 și Kanal D.

„Pe publicitate suntem monitorizați de Comisie (Comisia Europeană, n.r.), am fost la un pas de infringement”, a spus Monica Gubernat.

De asemenea, CNA a decis să someze public o serie de televiziuni care au avut depășiri ale duratei legale de publicitate de peste 5 minute, în perioada februarie-decembrie 2014. În ședința CNA nu au fost enumerate explicit televiziunile care au primit somație publică, însă, potrivit unei statistici a Departamentului de Monitorizare a Consiliului, acestea ar fi B1 TV (13 minute și 9 secunde), Național TV (14 minute și 45 de secunde), Realitatea TV (9 minute și 5 secunde), România TV (17 minute și 44 de secunde) și TVR 1 (16 minute și 42 de secunde).

Deciziile de sancționare au fost luate cu șase voturi „pentru” (Florin Gabrea, Lorand Turos, Monica Gubernat, Gabriel Tufeanu, Dorina Rusu, Răsvan Popescu), în timp ce „împotrivă” a votat Radu Călin Cristea. Totodată, noul membru al CNA Radu Herjeu a fost prezent în sala de ședințe la momentul votului, dar nu a votat nici „pentru”, nici „împotrivă”. Motivul a fost acela că Herjeu trebuie să rezolve o serie de chestiuni „birocratice”, pentru a-și putea prelua pe deplin mandatul de membru titular în Consiliu, în prezent acesta neavând drept de vot, după cum a spus Radu Călin Cristea, cel care a condus ședința CNA de joi din postura de președinte de ședință.

Noni Mazilescu, reprezentantul Prima TV, a spus că depășirea foarte mare a duratei legale a fost cauzată la Prima TV de o problemă internă. „Am avut o problemă serioasă în septembrie, când au plecat doi colegi”, a spus Mazilescu, precizând că la Prima TV au venit două angajate noi care nu știau legislația audiovizualului și au băgat toată publicitatea pe care au primit-o spre difuzare la televiziune.

Pe de altă parte, reprezentanta Antena 1, Mirela Bomboe, a spus că depășirile acestei televiziuni trebuie privite „cu titlu de excepție”, întrucât s-au produs doar în trei luni ale anului trecut, respectiv în octombrie, noiembrie și decembrie. „Au fost niște disfuncționalități la un anumit moment, plasările de produse le-am încadrat ca publicitate (…) Ne-am dat seama destul de târziu, dar și aceste momente au fost cuantificate ca publicitate”, a spus Mirela Bomboe.

La rândul său, reprezentantul Kanal D, Cătălin Băleanu, a spus că depășirile pe anumite intervale orare nu s-au produs cu regularitate, fiind o consecință directă „a crizei de pe piața de publicitate” TV, prețurile fiind scăzute. De asemenea, Băleanu a spus că televiziunea Kanal D a avut o conduită pozitivă și nu a mai primit sancțiuni în ultimii trei ani pentru depășirea duratei legale de publicitate.

În plus, Cătălin Băleanu a atras atenția membrilor CNA cu privire la situația diferită între un post care trăiește exclusiv din publicitate și face mari investiții în programe de calitate, așa cum este Kanal D, și un post care trăiește și din publicitate, dar și din venituri de la distribuitorii de cablu.