Prima pagină » Magazin » Armata americană reinventează catapulta și stârnește invidia inamicilor cu acest dispozitiv

Armata americană reinventează catapulta și stârnește invidia inamicilor cu acest dispozitiv

În urmă cu peste un secol, Theodore Gordon Ellyson s-a aflat la bordul primului avion catapultat cu ajutorul unui sistem experimental. Prima tentativă era să-l ucidă pe Ellyson, când aeronava a părăsit rampa de lansare și s-a "zvârcolit" violent. La 12 noiembrie 1912, avionul său a înregistrat prima catapultare de succes din istoria aviației, decolând de pe o barjă de cărbuni.

Un alt temerar, Henry C. Mustin, a efectuat prima catapultare de pe o navă în mișcare din istorie. Astăzi, armata americană vrea să revoluționeze invenția care a schimbat soarta războaielor.

Marina americană dezvoltă o catapultă electromagnetică pentru a „arunca” avioanele de vânătoare în ceruri. Emals (Electromagnetic Aircraft Launch System) presupune înlocuirea catapultelor cu aburi cu sistemul modern electromagnetic.

foto: captură Daily Mail

Chiar dacă o catapultă clasică poate oferi un avânt semnificativ pentru avioanele de vânătoare, acestea sunt grele și pot afecta sistemele aeronavelor.

foto: captură Daily Mail

„TOP GUN” cu o catapultă electromagnetică!

Un test recent cu Emals a demonstrat că poate „lansa” în aer până la 36.300 kg. În comparație, un avion de vânătoare F-35 are o geutate maximă la decolare de 27.000 kg.

foto: captură Daily Mail

Greutatea „moartă” de oțel a fost lansată de pe portavionul Gerald R. Ford în Râul James din Virginia. Potrivit Marinei americane, testul de vineri a dovedit cum poate o catapultă electromagnetică să furnizeze o accelerație mai eficientă, punând o presiune mai mică pe elementele mecanice ale avionului de vânătoare.

Sistemul electromagnetic folosește un motor liniar, în loc de un piston convențional, pentru a furniza o acclerație mai stabilă. Catapulta electromagnetică poate lansa un avion de vânătoare cu o viteză de 390 km/h.

Sistemul Emals este alcătuit din două componente-cheie: două statoare staționare și un cărucior special, amplasat între acestea, care se poate deplasa înainte și înapoi.

Fiecare stator este realizat din componente care conțin cablajul necesar alimentării sale. Aceste componente transformă statoarele într-o forță electromagnetică, capabilă să lanseze căruciorul special. După ce se conectează la căruciorul respectiv, avioanele sunt împinse de forța electromagnetică în aer.
 

Silviu Bănilă este editor la GÂNDUL.RO și are o vastă experiență, cu precădere în presa online. A absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion în anul 2006. Între ... vezi toate articolele