Prima pagină » Magazin » Artiști ai Operei Naționale București au intrat în grevă japoneză. Ei sunt nemulțumiți de o decizie a organizatorilor Festivalului Enescu. „Se simt desconsiderați”

Artiști ai Operei Naționale București au intrat în grevă japoneză. Ei sunt nemulțumiți de o decizie a organizatorilor Festivalului Enescu. „Se simt desconsiderați”

Artiști ai Operei Naționale București au intrat în grevă japoneză. Ei sunt nemulțumiți de o decizie a organizatorilor Festivalului Enescu. „Se simt desconsiderați
Artiști ai Operei Naționale București (ONB) intră în grevă japoneză în timpul spectacolelor "Oedipe", de George Enescu, care au loc vineri și duminică, deoarece se simt desconsiderați că aceste reprezentații sunt încadrate la categoria "alte evenimente" la Festivalul Internațional "George Enescu".

Potrivit unui comunicat remis MEDIAFAX, Federația Cultură și Mass-Media FAIR-MediaSind împreună cu Sindicatul Operei Naționale din București, organizația reprezentativă din Opera Națională București, se solidarizează cu greva japoneză a membrilor Orchestrei, ce are loc vineri seară și duminică seară, în cadrul spectacolelor „Oedipe” de George Enescu.

„Protestul este generat de faptul că artiștii se simt desconsiderați, deoarece spectacolele cu opera «Oedipe», de George Enescu, sunt încadrate în programul Festivalului Internațional «George Enescu» 2015, la categoria «alte evenimente»: «Suntem singurul teatru de operă din țară care pune în scenă capodopera enesciană, prin urmare considerăm că este o desconsiderare atât la adresa creației compozitorului, adică a operei ‘Oedipe’, cât și la adresa colectivelor artistice ale Operei Naționale București»”, se arată în comunicatul citat.

Contactat de MEDIAFAX, Mihai Constantinescu, directorul Artexim, instituție care organizează Festivalul Internațional „George Enescu”, a precizat că „alte evenimente” nu înseamnă „de categoria a doua”, ci sunt altele față de concertele din Festival. Astfel de manifestări sunt și cele de balet – cum a fost spectacolul prezentat de Gigi Căciuleanu -, Bucureștiul Creativ, Piața Festivalului, concertele din provincie, chiar și Concursul „George Enescu” era trecut – până în 2013 – la categoria „alte evenimente”.

„«Alte evenimente» nu înseamnă peiorativ, acolo la grămadă. Dacă dânșii o iau așa, este greșit, pentru că nu este adevărat”, a spus Mihai Constantinescu.

De asemenea, artiștii Operei Naționale București ar fi nemulțumiți că acest spectacol nu este transmis la radio și la televiziune, așa cum sunt concertele din Festival.

Despre această chestiune, Mihai Constantinescu a precizat că este vorba despre un spectacol care a fost prezentat în anii trecuți și nu a reprezentat un interes nici pentru radio, nici pentru televiziune.

„Opera a fost, la un moment dat, în programul Festivalului, cu trei lucrări. Până la urmă, a rămas acest «Oedipe», care, până în ultimul moment, nici domnul Holender (Ioan Holender, directorul artistic al Festivalului Enescu) nu știa cum va fi, cine va fi în rol, dacă se face sau nu se face o operă nouă și atunci s-a decis ca Opera să nu fie preluată de televiziune”, a spus Mihai Constantinescu.

Totodată, Constantinescu a precizat că această producție „Oedipe” nu este „ceea ce și-ar fi dorit Festivalul”.

„Noi credeam că va fi o premieră, dar, până la urmă, eram chiar pe punctul de a renunța ca acest spectacol să fie prezentat în Festival, pentru că nu am avut multe date de la Opera Națională. Ăsta a fost și motivul pentru care n-am dat noi prea multe amănunte. Plus că Opera și-a făcut în regie proprie toată această participare. Ei au fost cei care au vândut biletele, care au făcut organizarea, nu ne-a lăsat Opera să ne băgăm în activitatea lor. Pentru această ediție, singurul lucru pe care l-am făcut, ca urmare a discuției dintre domnul Holender și domnul Dincă (Răzvan Ioan Dincă, directorul suspendat al Operei Naționale București, n.r.), a fost să plătim onorariul lui Leo Hussain (dirijor invitat, n.r.). Asta a fost participarea noastră, urmând ca Opera să facă celelalte demersuri”, a mai spus Mihai Constantinescu.

De asemenea, acesta a precizat că, în baza contractului de cesiune a drepturilor de autor, Festivalul Enescu plătește dreptul de a prelua spectacolele și participarea românească și a le da televiziunii și radiourilor, în baza contractelor de parteneriat pe care îl au, în vederea trasmiterii la radio și TV, pentru că altfel acestea nu pot fi preluate.

Totodată, Mihai Constantinescu a menționat că a trimis o adresă către Opera Națională București, prin care solicită ca pentru ediția din 2017 a Festivalului Enescu să vină din timp cu propuneri, pentru ca organizatorii evenimentului să poată să planifice cum trebuie apariția artiștilor ONB și să poată să invite soliști străini la premierele pe care le au în vedere cei de la Operă.

Cea de-a XXII-a ediție a Festivalului Internațional „George Enescu” are loc între 30 august și 20 septembrie, în București și în alte orașe din țară, la 134 de ani de la nașterea marelui compozitor român și 60 de ani de la moartea sa. Festivalul aduce publicului 22 de lucrări de George Enescu în interpretarea unora dintre cele mai valoroase orchestre ale lumii.

Autor