FBI precizează că cele mai supuse riscului sunt mașinile moderne ce beneficiază de tehnologii informatice. Nici măcar prezența șoferului în autivehicol nu este o garanție că acesta nu va fi atatcat de hackerii, au mai avertizat autoritățile.
”Autovehiculele moderne beneficiază de tehnologii noi pentru a spori măsurile de siguranță în trafic, îmbunătățirea consumului și un comfort sporit”, se precizează în informarea FBI. Calculatoarele și progamele cu care sunt echipate mașinile oferă numeroase avantaje dar pot fi și o mare vulnerabilitate care poate fi speculată din ce în ce mai ușor de infractorii ciberneticii, mai precizează serviciul federal american.
Cele mai sensibile sunt tehnologiile care conectează mașinile la internet și care le fac pe acestea vulnerabile și la atacurile la distanță. Pericolele pot aprea la conecaterea wireless, prin USB sau Bluetooth dintre autoturism și un dispozitiv mobil, tabletă sau telefon.Cel mai mare risc pentru șoferi este ca hackerul să preai controlul asupra sistemelor de control ale vehicolului, frâne, volan sau directie, mai spun cei de la FBI.
Pentru prevenirea acestor atacuri nu există o soluție concretă astfel că FBI îi sfătuiește pe șoferi, în același mesaj public, să urmeze câteva reguli generale de prevenție:”să mențină sistemul de operare actualizat la zi, să urmărească atenționările transmise de producătorul auto privind eventualele rechemări la centrele de reparații, să aibă grijă atunci când fac modificări la programul informatic de operare al mașinii și să știe permanent care sunt persoanele care au acces fizic la autoturismele lor”.
FBI-ul a mai avertizat că hackerii pot chiar trimite mesaje false către calculatorul autoturismului prin care să anuțe o actualizare de soft, dar care în realitate să conțină un program prin care infractorii să preia comanda asupra mașinii.
Anul trecut, grupul Fiat Chrysler a rechemat în service 1,4 milioane de autovehicule după ce mai mulți specialiști în securitate informatică au demonstrat public cât de ușor poate fi preluat controlul asupra sistemului de operare al unui autoturism Jeep, inclusiv asupra volanului și a sistemului de frânare.
De asemenea General Motors și BMW au distribuit recent actualizări ale programelor care operează calculatorul central al unora dintre modele lor pentru a reduce riscul producerii unor atacuri cibernetice
În cazul celor de la BMW peste 2,2 milioane de modele prezentau o vulnerabilitate prin care hackerii puteau debloca sistemul de închidere centralizată și puteau astfel să pătrundă în mașină.
Problemele celor de la General Motors erau și mai maari. Astfel la modelul Chevrolet Volt avea o problemă de soft care le dădea posibilitatea infractorilor nu doar să deblocheze ușile mașinii ci să și pornească de la distanță motorul mașinii.