Bărbații rași în cap sunt percepuți ca fiind mai masculini, impunători și, în anumite cazuri, ca fiind mult mai buni lideri decât cei cu părul lung, potrivit unui studiu al cercetătorilor de la Universitatea din Pennsylvania, citați de Wall Street Journal.
Acest lucru ar putea explica de ce oameni de afaceri, precum Marc Andreessen, fondatorul Netscape, Jeffrey Katzenberg de la DreamWorks Animation SKG sau Jeffrey Bezos, CEO la Amazon, au ales acest stil.
Afaceriștii cu acest tip de frizură își motivează, cel mai adesea, alegerea prin faptul că îi face să pară mai tineri și mai încrezători decât dacă ar avea niște șuvițe de păr în cap.
„Nu spun că dacă te razi în cap ai succes, dar poate fi începutul atunci când hotărăști să faci ceva”, a declarat Seth Godin, antreprenorul și scriitorul de 52 de ani care a adoptat acest look acum două decenii. „Aceștia sunt oamenii care decid în legătură cu lucrurile pe care le dețin, spre deosebire de cei care vor să pretindă că sunt altfel decât în realitate”, a adăugat Godin.
Lectorul universitar Albert Mannes, cel care a coordonat studiul, a recrutat 344 de subiecți cărora le-a arătat, în cadrul a trei experimente diferite, poze cu același bărbat în două versiuni: una în care avea păr în cap și una în care era ras.
În toate cele trei cazuri, bărbatul care apărea ras în poză a fost considerat mai impunător față de cei cu păr în cap. Rezultatele unuia dintre experimente au arătat că bărbații cu chelie sunt considerați mai înalți cu 2,5 centimetri, în medie, și cu 13% mai puternici decât cei cu păr în cap.
Pericolul George Constanza
Același studiu a arătat că bărbații cu părul rar sunt considerați cel mai puțin atrăgători și cel mai puțin influenți. De asemenea, bărbații care prezintă semnele clasice ale calviției, problemă ce afectează în jur de 35 de milioane de americani, sunt văzuți ca fiind mai bătrâni și mai puțin atrăgători.
Coordonatorul studiului a ajuns la concluzia că bărbații rași în cap sunt asociați cu profesii extrem de masculine, cum ar fi cele din domeniul militar, sportivii de performanță sau actorii din filmele de acțiune de la Hollywood, precum Bruce Willis. În schimb, bărbații care prezintă semne ale calviției sunt asociați cu George Constanza, personajul din serialul „Seinfeld”.
Și consilierul de imagine newyorkez Julie Rath, citată de aceeași sursă, își sfătuiește clienții să se radă în cap atunci când acced către o funcție mai înaltă. „Este o dovadă de putere, hotărâre și încredere în sine”, a spus aceasta.
Un studiu realizat de producătorul de lame de ras Gillette, în anul 2010, a scos la iveală că 13% dintre subiecții care se rad în cap au declarat că o fac din motive precum cele legate de modă, de faptul că li s-a rărit părul sau că fac sport.
Alte trăsături fizice masculine asociate cu puterea sunt ochii și buzele mici, fața lată, precum și brațele lucrate. În cazul femeilor, trăsăturile care le ajută la locul de muncă nu sunt cele care dau impresia de putere, ci, dimpotrivă, cele care le fac să pară mai tinere, mai feminine și mai atrăgătoare.