Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC) a lansat, luni, „Barometrul de Consum Cultural 2014”, cea mai importantă analiză statistică a sectorului cultural din România.
„Barometrul de Consum Cultural 2014. Cultura, între global și local” oferă informații despre dinamica valorilor și practicilor din societatea românească din prezent, despre modul în care populația se raportează la sectorul cultural, devenind un instrument esențial în dezvoltarea strategiilor locale și regionale.
În București există 29 de muzee și case memoriale, majoritatea celor naționale fiind concentrate în Capitală.
În 2014, 56% dintre bucureșteni nu au vizitat o instituție muzeală.
Doar 9% au mers o dată pe an la un muzeu sau o casă memorială, 7% au mers de două ori și doar 4% au întreprins activități de acest tip de mai multe ori în ultimul an. De asemenea, rata de non-răspuns la această întrebare a fost de 24%. Majoritatea vizitatorilor, mai exact 46%, este formată din absolvenți de studii superioare.
În privința preferințelor pentru tipul de muzeu, în 2014, ierarhia include istorie (62%), științele naturii (56%), arheologie (55%), artă (54%), etnografie (51%), istorie militară (49%), memoriale (48%), carte veche (46%), știință și tehnică (46%), numismatică (43%) și artă religioasă (41%).
Cel mai vizitat muzeu din București, potrivit Barometrului de Consum Cultural 2014, este Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” (59), urmat de Muzeul Țăranului Român (34%) și de Muzeul Național de Istorie a României (23%). Topul este completat de Muzeul Național de Artă al României (21%) și Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” (15%).
În toate cazurile selectate, nivelul de satisfacție al experienței de vizitare este ridicat și foarte ridicat, cea mai mare notă fiind obținută de Muzeul Național de Istorie a României (4,67, pe o scală de la 1 la 5, n.r.), Muzeul Național de Artă al României (4,42), Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti” (4,56), Muzeul Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa” (4,58) și Muzeul Național al Țăranului Român (4,45).
Lipsa de timp (44%) este principala motivație indicată de respondenți pentru nepracticarea acestei activități, iar 26% dintre bucureșteni ar dori prelungirea programului de vizitare.
Analiza a fost realizată pe un subeșantion reprezentativ pentru populația din București care a însumat 946 de respondenți.