Prima pagină » Magazin » BBC: Cine a spus că valul cinematografiei românești s-a spart, s-a pronunțat prea devreme

BBC: Cine a spus că valul cinematografiei românești s-a spart, s-a pronunțat prea devreme

BBC: Cine a spus că valul cinematografiei românești s-a spart, s-a pronunțat prea devreme
Pelicula "Poziția copilului", premiată anul acesta cu Ursul de Aur la Festivalul Internațional de Film din Berlin, își va face debutul în cinematografele din Marea Britanie, în acest weekend. În acest context, BBC a publicat în ediția electronică un material amplu despre "Noul Val" al filmului românesc.

Pelicula „Poziția copilului”, premiată anul acesta cu Ursul de Aur la Festivalul Internațional de Film de la Berlin, va debuta în cinematografele din Marea Britanie, în acest weekend. În acest context, BBC a publicat în ediția electronică un material amplu despre „Noul Val” al filmului românesc.

„Toate valurile se sparg într-un final însă cei care au anunțat sfârșitul celui românesc s-au pronunțat prea devreme”, apreciază jurnaliștii britanici.

Începutul noului val al filmului românesc a fost proclamat în urmă cu mai mulți ani, odată cu succesul filmelor „Moartea domnului Lăzărescu” (2005) și „4 Luni, 3 Săptămâni și 2 Zile” (2007) la festivalurile internaționale de profil. Aceste pelicule au fost „deschizătoare de drumuri” pentru alte lungmetraje precum „Califonia Dreamin'” (2007) sau „Amintiri din epoca de aur” (2009).

La cel mai recent festival de film din Europa, cel din Varșovia, România a intrat în competiție cu al doilea cel mai mare număr de filme, respectiv patru, la egalitate cu Polonia și cu doar unul mai puțin decât Cehia. „În timp ce niciunul dintre cele cinci filme din Cehia nu a câștigat un premiu, România și-a asigurat un trofeu și o declarație de apreciere”, scrie presa străină, notând totodată că dominanța peliculelor românești nu a fost strict cantitativă.

„Debuturi precum Love Building și Micul Spartan au demonstrat originalitate acolo unde alți regizori aflați la prima peliculă au oferit o imitație palidă a unor maeștrii ai cinematografiei”, se arată în articol.

Regizorii români au dat dovadă de o mai bună construcție a personajelor, un simț ludic al umorului și concluzii bine gândite.

„Filmele românești au avut partea lor de moarte, boală, singurătate și trădare, dar au oferit un final pertinent, găsind un mod spiritual, uneori absurd de a răspunde imperfecțiunilor, compromisurilor și dezamăgirilor din viață”, notează Alison Frank.

Criticul de film s-a oprit asupra peliculei Love Building, regizată de Iulia Rugină, notând că filmul s-a bucurat de popularitate atât în rândul publicului român, cât și în rândul juriului de la Varșovia.

„Love Building a fost foarte bine primit de către publicul din România. Asta a fost important pentru că este ceva rar. O parte foarte mare a populației refuză să meargă la filme românești. Știu că nu se întâmplă frecvent ca un film care prinde la public să fie și aclamat de către critici și viceversa. De aceea este neașteptat să le ai pe amândouă”, a comentat Rugină.

Love Building este povestea a trei psihoterapeuți care organizează o tabără la munte pentru cupluri care au probleme în relație. Ideea filmului s-a născut la finele unei școli de actorie de vară organizată de actorii Dragoș Bucur, Alexandru Papdopol și Dorian Boguța, psihoterapeuții din lungmetraj, în timp ce restul personajelor sunt chiar actorii amatori care au participat la acele cursuri.

Filmul românesc care a avut cel mai mare succes la festivalul din Varșovia a fost „Câinele japonez”, în regia lui Tudor Cristian Jurgiu. Filmul a fost distins cu premiul pentru cel mai bun regizor în secțiunea destinată cineaștilor aflați la primul sau al doilea lungmetraj.

Pelicula urmărește povestea unui bărbat în vârstă care și-a pierdut soția, casa și mare parte din bunurile pe care le deținea la o inundație. În viața sa, apare după mulți ani, fiul plecat în străinătate, nevasta sa japoneză și fiul lor de șapte ani.

„Publicul internațional a ajuns să cunoască cinematografia românească prin realismul său puternic; anii următori ar putea fi marcați de către un val de filme mai populare, însă la fel de proaspete și inovatoare, apreciate atât acasă cât și peste hotare”, concluzionează jurnaliștii britanici.