Pentru a ajunge la această concluzie, psihologul britanic Cliff Arnal a analizat o combinație de factori și consideră că „depresia colectivă” din a treia zi de luni din an ar fi cauzată de scăderea temperaturilor și de o reducere a luminozității. Acestor factori li se adaugă datoriile acumulate în urma sărbătorilor de sfârșit de an. Un alt motiv de depresie: vacanțele reprezintă deja doar o amintire îndepărtată, la fel ca hotărârea de a pune în aplicare bunele rezoluții luate pe 1 ianuarie pentru anul în curs. Nu în ultimul rând, se ia în considerare și faptul că mulți oameni urăsc zilele de luni.
După primul studiu realizat de cercetătorul britanic pe această temă, în 2005, alte analize au întărit ipoteza „Blue Monday”.
Una dintre ele a demonstrat, de exemplu, că cea de-a treia zi de luni din ianuarie corespunde unui vârf de absenteism la locul de muncă, iar un alt studiu a evidențiat o anumită creștere a numărului cererilor de divorț care sunt depuse în instanță.
La origine, „Blue Monday” a făcut parte dintr-o campanie publicitară, lansată de o agenție de turism – Sky Travel -, care promova avantajele călătoriilor programate în luna ianuarie.
Ideea a fost preluată apoi și de un producător de înghețată, într-o altă campanie publicitară, care promova, în iunie, produsele acelei companii, profitând de conceptul opus lui „Blue Monday – cea mai fericită zi a anului.
În 2020, potrivit aceluiași calcul, cea mai fericită zi a anului va corespunde datei de 19 iunie, a treia vineri din luna respectivă.
Potrivit specialiștilor, persoanele care stau lângă fereastră sau care ies la plimbare pot scăpa mai ușor de starea de depresie din această perioadă a anului. De asemenea, experții recomandă sporturile specifice iernii sau, dacă vremea este mult prea friguroasă, exercițiile la sală.