Prima pagină » Magazin » Brâncuși și Ghenie, singurii români din clasamentul vânzărilor de pe piața de artă mondială în 2018

Brâncuși și Ghenie, singurii români din clasamentul vânzărilor de pe piața de artă mondială în 2018

Brâncuși și Ghenie, singurii români din clasamentul vânzărilor de pe piața de artă mondială în 2018
Brâncuși și Ghenie sunt singurii români din clasamentul vânzărilor realizat de Artprice pentru 2018

Astfel, Constantin Brâncuși (1876 – 1957) s-a plasat pe locul al 35-lea în topul 500 al vânzărilor pentru 2018, cu un total de 72.314.644 de dolari pentru nouă opere vândute la licitații publice, cel mai bun preț fiind acela de 71.000.000 de dolari, obținut pentru „La jeune fille sophistiquée (Portrait de Nancy Cunard)” (1928), un preț record pentru sculpturile artistului.

Cota atinsă de lucrările lui Brâncuși în 2018 a depășit totalul sumelor plătite pentru lucrări semnate de Paul Gaugain, pe locul al 36-lea, cu 71.030.202 dolari pentru 58 de loturi, și chiar suma adunată după vânzarea a 11 tablouri de Vincent van Gogh, opere care au totalizat 53.605.188 de dolari.

De altfel, Brâncuși este pe primul loc în topul dedicat sculpturilor vândute în 2018, după recordul mondial stabilit pentru adjudecarea lucrării „La Jeune Fille Sophistiquee (Portrait de Nancy Cunard)”.

Adrian Ghenie, născut în 1977, s-a clasat, potrivit topului vânzărilor generale din 2018, pe locul al 230-lea, cu 9.079.783 de dolari adunați în urma adjudecării a 12 lucrări, dintre care cel mai bun preț a fost de 6.354.354 de dolari, obținut de „Boogeyman”, vândută în octombrie 2018.

Ghenie s-a plasat, potrivit cifrelor date publicității de Artprice, înaintea unor artiști ca Jan I Brueghel (1568 – 1625), de pe locul 231, și Paul Klee (1879 – 1940), pe locul 233.

În plus, Ghenie ocupă locul 30 în topul dedicat artiștilor contemporani, un clasament condus de vânzările lucrărilor semnate de Jean-Michel Basquiat (1960 – 1988).

Și în primele luni ale anului 2019, lucrări semnate de Adrian Ghenie au fost achiziționate la prețuri mari, doar în luna martie, „Duchamp”s Funeral I/Funeraliile lui Duchamp I” fiind achiziționată pentru aproape 4,3 milioane de lire sterline la casa Sotheby’s din Londra, în timp ce casa Christie’s, tot din capitala Marii Britanii, a anunțat pe 6 martie vânzarea lucrării „The Collector 4”, pentru 2,65 de milioane de lire sterline.

Raportul anual al pieței de artă mondiale, aflat la cea de-a 21-a ediție, a fost realizat în colaborare de Artprice – liderul mondial al băncilor de date privind cotațiile și indicii din domeniul artei -, companie prezidată și fondată de Thierry Ehrmann, și de partenerul instituțional Chinois Artron, prezidată de Wan Jie.

Piața de artă mondială a înregistrat, anul trecut, cel mai mare număr de lucrări vândute la licitații publice din ultimii 74 de ani, iar exigența cumpărătorilor este în creștere, potrivit raportului anual realizat de Artprice

Raportul anual al pieței de artă mondiale, aflat la cea de-a 21-a ediție, este realizat în colaborare de Artprice – liderul mondial al băncilor de date privind cotațiile și indicii din domeniul artei -, companie prezidată și fondată de Thierry Ehrmann, și de partenerul instituțional Chinois Artron, prezidată de Wan Jie.

Potrivit noului raport, care acoperă perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2018, piața de artă a înregistrat o creștere puternică, întrând într-o nouă eră.

Astfel, potrivit documentului, 538.000 de opere de artă au fost vândute anul trecut, un record absolut din 1945. Logica unei investiții, speculațiile, colecționarii pasionați, o cerere uriașă de mari maeștri din partea noilor muzee – numărul tranzacțiilor înregistrate pe piața de artă mondială reflectă o creștere spectaculoasă, în ciuda unei stagnări a economiei mondiale.

Astfel, cifra de afaceri la nivel mondial în ceea ce privește licitațiile publice a înregistrat o creștere, de la încasări de 14,9 miliarde de dolari, în 2017, la 15,48 de miliarde de dolari, anul trecut.

În Occident, lider de piață sunt SUA – cu o creștere de 18%, la 5,8 miliarde de dolari.

China se plasează pe locul al doilea în topul piețelor de artă, cu încasări de 4,5 miliarde de dolari în 2018.

În ceea ce privește casele de licitații, pe primul loc s-a situat Christie’s, cu încasări de 5 miliarde de dolari, urmată fiind de Sotheby’s, cu 3,9 miliarde de dolari.

În China, pe primele locuri se situează Poly Auction (654 de milioane de dolari), respectiv China Guardian (606 milioane de dolari).

În 2018, artiștii chinezi din Topul 500 al încasărilor au reprezentat 26,2%, un lucru care demonstrează creșterea acestei piețe comparativ cu SUA, care nu reprezintă decât 17,4%.

Același top, include artiști europeni (45,4%), printre care și Constantin Brâncuși, pe locul al 35-lea, și Adrian Ghenie, pe poziția 230, africani (1,2%), latino-americani (1,6%) și asiatici din afara Chinei (6,6%).

Evoluția cea mai notabilă este cea a tranzacțiilor online, 98% din cele 6.300 de case de licitații din lume fiind prezente pe internet. În 2005 erau doar 3%.

Cea mai scumpă lucrare de artă vândută anul trecut la o licitație publică a fost tabloul „Nu couché (sur le côté gauche)” (1917), de Amedeo Modigliani, adjudecat în luna mai, la casa Sotheby’s, pentru 157.159.000 de dolari.

Podiumul este completat de Pablo Picasso – „Fillette la corbeille fleurie”, vândut pentru 115.000.000 de dolari, tot în luna mai, la casa Christie”s, și de Edward Hopper – „Chop Suey” (1929), adjudecat pentru 91.875.000, în noiembrie, la aceeași casă.

În același timp, anul trecut, un celebru tablou în ulei al pictorului britanic David Hockney, „Portrait of an Artist (Pool with Two Figures)”, a fost vândut pentru 90,3 milioane de dolari și a stabilit astfel un nou record de preț pentru o operă a unui artist în viață.

 

Autor
Autor