Plata pentru ceea ce se numește „o pagină neagră în istoria companiei” se adresează supraviețuitorilor, care au fost duși în lagăre, dar și rudelor celor care au pierit în acest fel, scrie Daily Mail.
Compania a câștigat milioane de euro (dolari) în banii de astăzi, după ce a fost însărcinată de forțele naziste asupritoare să transporte familiile de evrei către lagărele de exterminare.
Circa 70% din comunitatea de evrei olandezi – sau mai bine de 100.000 de evrei – nu au supraviețuit războiului.
Cei mai mulți evrei, rromi și sinti erau adunați în orașe precum Amsterdam și ajungeau cu trenul în lagărele din Olanda, înainte de a fi trimiși la graniță și mutați în trenurile germane, care aveau ca destinație lagărele de concentrare.
„Se estimează că mii de persoane au dreptul la compensații, inclusiv circa 500 de supraviețuitori. NS (compania de căi ferate din Olanda) va stabili un fond de zeci de milioane de euro, în anii următori, în acest scop”, a anunțat NS.
Compania de căi ferate și-a cerut scuze pentru rolul avut în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, în 2005, dar a anunțat că va da compensații în noiembrie 2018.
O comisie specială a decis asupra compensațiilor. Familiile îndrumate de fostul fizioterapeut al clubului de fotbal Ajax, Salo Muller, care și-a pierdut ambii părinți în război, au cerut ani de-a rândul despăgubiri.
Ambii părinți ai lui Muller au fost duși cu trenul din Amsterdam într-un lagăr de tranzit situat în Westerbrok, ajungând în cele din urmă la Auschwitz, unde au murit gazați.
NS estimează că 500 de supraviețuitori ai Holocaustului, care au fost transportați de către companiei, vor primi câte 15.000 de euro.
Văduvele și văduvii victimelor se încadrează pentru a primi câte 7.500 de euro și dacă respectivele victime nu mai sunt în viață, acestea vor primi câte 5.000 de euro.
„Este vorba de 15.000 de euro pentru supraviețuitorii Holocaustului și 5.000-7.500 euro pentru copii născuți înainte, în timpul și după război sau văduve, vaduvi”, a anunțat NS.
„Grupul care va primi compensații este de 5.000-6.000 de persoane”.
Trenurile olandeze au dus minoritățile de evrei, rromi și sinti către gările de tranzit, inclusiv Westerbrok, Vught și Amersfoort, înainte de a fi trimiși în lagăre din alte țări.
Printre cei transportați către Westerbrok s-a numărat și celebra scriitoare Anne Frank, care a trecut pe acolo în august 1944, precum și alți membri ai grupului, trădați și arestați de Gestapo.
Circa 107.000 din cei 140.000 de everi sănătoși au fost internați la Westerbrok, ajungând apoi în lagăre ale morții precum Auschwitz, Sobibor și Bergen-Belsen, în est.
Job Cohen, un fost primar respectat al Amsterdamului, care a condus comisia caer a cerut aceste despăgubiri, a declarat că plățile reprezintă o reparație morală.
Șeful NS, Roger van Boxtel, a spus că decizia va viza mii de supraviețuitori ai Holocaustului și pe rudele lor rămase în viață, costând compania zeci de milioane de euro.
Și căile ferate franceze SNCF și-au manifestat regretul pentru rolul avut în transportarea evreilor în timpul războiului, recunoscând că echipamentele și personalul au fost folosiți pentru a transporta 76.000 de evrei către Germania. SNCF a motivat că nu a putut controla activitățile căilor ferate franceze în timpul ocupației naziste din anii 1940-1944.
Guvernul francez a plătit despăgubiri de peste 6 miliarde de dolari, pentru unii cetățeni francezi și alți deportați.
Guvernul german a plătit compensații de 70 miliarde de euro pentru crimele comise în timpul nazismului, majoritatea banilor ajungând la supraviețuitori evrei.